De eTrex 20/30 is hét toestel voor de vakantiefietser.
De GPSmap62 is een goede tweede keus en zou, afhankelijk van je eigen voorkeuren, ook eerste keus kunnen zijn.
De eTrex 30, heeft naast de mogelijkheden van de eTrex 20 een elektronisch kompas, barometrische hoogtemeter en de mogelijkheid om draadloos gegevens uit te wisselen met andere compatibele Garmin toestellen.
Drie redenen om altijd voor de 30 te kiezen. Het gemis aan functionaliteit als je voor de 20 kiest blijft je achtervolgen zolang je geen ander toestel koopt. Jarenlang dus...
Barometrische hoogtemeter is op zich niet echt belangrijk. Satelliet hoogtemeters zijn iets minder nauwkeurig, maar of deze afwijking relevant is?
Wel essentieel is het hoogteprofiel op de Etrex 30.
Garmin heeft die functionaliteit alleen op de 30 beschikbaar gesteld en tijdens heuvel- en bergritten is dat wellicht niet écht nuttig, maar wel heel erg leuk! Ook bijvoorbeeld als 'dashboard'. Leuk tijdens klimmen: je ziet continue je eigen voortgang.
Achteraf kun je op het hoogteprofiel zien wat je gedaan hebt.
Dit is mijn – enige goede - reden om voor de 30 te kiezen.
Draadloos gegevens uitwisselen met andere toestellen? Nooit gedaan. Dus of het belangrijk is? Pas als ik draadloos kan uitwisselen met mijn PC, ja dat zou een enorme plus zijn. Maar dat kan niet.
Elektronisch kompas?
Redelijk nutteloos op de fiets. Alleen ooit gebruikt op een terrasje om een collega fietser het 'nut' van een elektronisch kompas te demonstreren. De GPS kan dan ook bij stilstand (meer correct: bij een snelheid lager dan, ik meen me te herinneren, 9 km/uur) de richting bepalen.
Maar als fietser rijd je sneller dan 9 km/uur en dan wordt het elektronisch kompas niet gebruikt. De richting wordt bepaald aan de hand van de satelliet ontvangst. (Eén seconde geleden was de locatie op punt A. Nu is dat punt B, dus de gps beweegt zich in de richting A>B. Zodra je stil staat, of niet snel genoeg beweegt werkt de gps ontvangst op deze manier niet meer. Dan pas gaat het elektronisch kompas meehelpen).
Als je stopt op dat terrasje aan de 7-sprong: kijk dan vóór je stopt waar je zo meteen heen moet. Want in stilstand kan de gps je niet helpen als je geen elektronisch kompas hebt, of als het elektronisch kompas uitstaat of als het elektronisch kompas niet is gekalibreerd. Of ga gewoon bewegen en als dat de verkeerde richting is: keer om.
Een elektronisch kompas gebruikt ook weer extra stroom. Ook dat is een reden voor ons om het elektronisch kompas nooit aan te zetten. En ik vergeet altijd om te kalibreren na het wisselen van batterijen. En dan werkt het gewoon niet goed, gewoon niet eigenlijk.
O ja, tijdens wandelen staat het elektronisch kompas wel altijd aan. Dan heeft het wél nut.
Tijdens fietsnavigeren (van routes) zijn dit de enig (...) juiste instellingen:
Noord boven.
Koers boven gebruik je alleen in de auto met je TomTom. Nooit op de fiets!
Mensen die geen kaart kunnen lezen herken je aan het continue draaien van de kaart in de rijrichting.
Met 'koers boven' fietst je altijd in dezelfde richting (naar boven) en je hebt dus geen idee wat je doet, in welke richting je rijdt. En juist hoe ik rijd wil ik weten tijdens fietsen. In de auto gaat het er alleen om dat je - zo snel mogelijk - je doel bereikt. Daar wel 'koers boven'.
Met de instelling 'Koers boven' zal het scherm soms zwabberen of te laat reageren. In het geval van links-rechts-links loop je dan de kans dat je de laatste 'links' pas ziet als je er al voorbij bent.
Schaal = 80/120/200 m., zolang je maar precies weet op welke schaal je nu rijdt (voor ons is dat in een stad 80 m, daarbuiten 120/200 meter en voor tijdelijk overzicht > 200 m.).
Eén van de grote pluspunten van de Etrex en GPSmap: knoppen om al rijdend snel in of uit te kunnen zoomen én vervolgens (piep, piep, piep) weer precies terug naar de oorspronkelijke instelling.
Als je niet – blindelings - weet op welke schaal je scherm nú staat kun je ook niet inschatten of je nú over 10 of 100 of 1000 meter rechtsaf moet. Auto Zoom maakt dat nog erger.
Auto Zoom = uit.
Navigatie aanwijzingen = uit.
Kost alleen schermruimte en als ik zou weten waar de Dorspstraat is als de gps zegt: 'rechtsaf op Dorpsstraat' dan heb ik geen gps meer nodig om te navigeren.
'Lock on Road' = uit.
'Lock on Road' (ook zo'n instelling die op de fiets altijd uit moet staan) heeft hierbij ook weer een negatief effect. Met name als twee paden vlak bij elkaar liggen. De gps 'denkt' dat je ergens tussen beide inrijdt en maakt dan een keuze die inhoudt dat je volgens de gps precies op het verkeerde pad rijdt. En 100 meter verderop 'denkt' de gps weer iets anders. En je ziet de gps 'denken': zwabberen van het scherm.
Met deze instellingen is de vraag 'hoe lang het duurt voordat de kaart in de goede richting wijst' ook – eindelijk - beantwoord. Snel genoeg!
Bij deze instellingen is een elektronisch kompas redelijk overbodig en tijdens fietsen wordt het zelfs niet gebruikt. Wel 'nice to have'.
Dus: Etrex 30!