Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura remmen of V-brakes ? - Forum Wereldfietser

Magura remmen of V-brakes ?

Op het forum lees ik tegengestelde berichten over de Magura's. Ik blijf waarschijnlijk de komende jaren in Europa. Ik vind de Magura's er wel high tec uitzien. Je schijnt ze erg makkelijkte kunnen verwisselen. Mijn fietsenzaak verteld dat hij ze haast nooit hoeft te reparen en ze remmen geweldig. Aub advies!!

Richard,

Voordelen Magura velgremmen (HS33) t.o.v. V-brakes:
1. Betere remkracht.
2. Beter te doseren.
3. Remblokjes simpel te verwisselen (secondenwerk).
4. Eenmaal goed afgesteld altijd goed afgesteld, dat is bij V-brakes wel wat anders.......
5. Vrije slag zeer simpel te corrigeren, zelfs tijdens het rijden (als je daar prijs op mocht stellen.....)

Nadelen Magura's t.o.v. V-brakes:
1. Duur!
2. Een gebroken remkabel blijft onderweg simpeler te vervangen dan een Magura remleiding, hoewel Magura redelijk handige vervangingssets levert.

Dat de Magura's er "wel high-tech uitzien" lijkt me niet echt een relevant argument :?

In reactie hierop vraag ik mij af of er een groot kwaliteitsverschil zit tussen Magura HS11 en HS33?
Hebben HS11 remmen nog een meerwaarde ten opzichte van V brakes fo zijn V brakes beter?

Bedankt en groetjes,
Ellen

Magura remmen hebben als grootste voordeel dat ze compleet ondehoudsvrij zijn.
Het enige wat je zal "sleutelen" is het vervangen van de blokken wat kinderspel is.
Je klikt de blokken simpel op hun plaats en je kan weer een hele tijd vooruit.
Omdat het een gesloten systeem is zal je nooit last hebben van vuil in je kabel of zwaar lopen door een te krappe bocht.

Het verschil tussen de HS33 en de HS11 zit in de gebruikte materialen en de cilinder-diameter.
Door het verschil in diameter van de gever-cilinders tussen de HS11 (ik meen 16mm) en de HS33 (ik meen 18mm) remmen de HS33 veel harder met dezelfde handkracht.
Bovendien zijn de HS33 helemaal gemaakt van aluminium en dus een stuk steviger. (de hendel van de HS11 is bijna helemaal van plasitic)
Ook heeft de HS33 een TPA systeem (= Turbo Pad Adjuster) waarmee je het drukpunt van de rem kan verstellen of slijtage kan compenseren.
Al met al zou ik iets meer uitgeven de de HS33's nemen tov. de HS11's

De HS33 is een bewezen "dauerlaufer" die jaren mee zal gaan zonder aan functionaliteit in te leveren.
Kijk naar de staat van dienst van de HS22's (de voorloper van de HS33's)
Een betere en duurzamere velgrem bestaat op het moment gewoon niet!

Hoi Richard,

Mijn vriendin heeft MAGURA JULIE remmen. Ook hydraulisch maar dan met een schijf.
Werkelijk ideaal.
Lage slijtage, super remkracht, en het systeem compenseerd slijtage automatisch, zoals bij een auto.
Het leiding werk ziet er heel sterk uit en problemen komen tot op heden niet voor.
Ook de HS33 lijkt mij een uitstekend produkt.
Mocht in verweggistan zo'n rem het begeven, kan je altijd bij een winkel met b.v. Chinese kinderfietsen cantilevers of v-brakes kopen.
Past toch op de zelfde nokken als de HS33.

Succes met je keuze! John.

Ik ben zelf ook groot voorstander van de Magura HS33, maar ik heb na het najaarsweekend wel een nadeel ontdekt. Ga je lekker de modder in en heb je wel spatborden, dan loopt de boel gauw vol. Het gevolg is, dat de blokken dan niet goed terugschuiven. De rem blijft als het ware een beetje aanlopen.
Maar niettemin zou ik voor Magura kiezen.

Off-topic: En nu heb ik een paar foto's gezien van wat Koga modellen van 2005 en er komt een fiets aan die wel erg goed aansluit bij mijn wensen. Helaas zitten daar dus V-brakes op...

Kijk ook eens naar de Firmtec HS33 remmen, ook erg mooi.
Laatst heeft er overigens een artikel in een Duits tijdschrift gestaan. Daarin bleken de HS33-remmen de minste uitval te hebben bij de ge-enqueteerde fietsers.
Wel een waarschuwing; als je zelf niet weet hoe je ze moet repareren, neem ze dan niet. Die fietsenmaker in Frankrijk zal het nl. ook niet weten. Kortom, ben je minder technisch neem dan V-Brakes, want die kan iedere fietsenmaker in orde maken voor je.

Klopt, maar de kans dat er wat kapot gaat is wel zo klein dat ik het best aandurf ze iedereen aan te raden.
De techniek is zo basic en de uitvoering zo robuust dat er weinig mis kan gaan volgens mij.
De voordelen wegen in mijn ogen in ieder geval zeker op tegen de eventuele nadelen!

De door Eric genoemde firmtech HS33 zijn een stuk stijver, maar hebben als nadeel dat je frame er op voorbereid moet zijn.
Het is dus niet mogelijk om in Bokkiwokkiland de stukke HS33's van je fiets te schroeven en te vervangen door low tech Chinese V-brakes.

Groeten, John.

Zo te zien (op een foto) is de FIRM-tech HS33 inderdaad een beauty. Maar, volgens de Magura-site kan de FIRM-tech HS33 uitsluitend geïnstalleerd worden op een drietal met name genoemde geveerde Magura voorvorken, namelijk de Ronin, Phaon en Asgard. Op andere Magura voorvorken of voorvorken van een ander merk zal deze rem niet passen, aldus Magura.

Gerd

Dick Schuurman schreef:Richard,

1. Duur!
2. Een gebroken remkabel blijft onderweg simpeler te vervangen dan een Magura remleiding, hoewel Magura redelijk handige vervangingssets levert.
Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik overgestapt op Magura HS33 remmen..........met tegenzin.......we werden gevraagd de remmen te testen en dat was eigenlijk dé reden om erop over te stappen.

Nu 1,6 jaar later kan ik niets anders zeggen dat dit voor nu dé remmen zijn. Eigenlijk het enige nadeel is wellicht de prijs. Maar als je dat vergelijk met een setje XT-remmen dan kom je een heel eind.

Wat beteft de veel genoemde moeilijkheid van repararen......ik weet niet wie dat ooit heeft verzonnen. Het repareren van een kapotte leiding van de HS33 gaat vele malen sneller/makkelijker dan het repareren/vervangen van een binnen en/of buitenkabel van een conventioneel systeem.

Ga maar na:
HS33:
Twee moertjes losdraaien en kapotte kabel verwijderen.
Nieuwe kabel plaatsen.
Olie inspuiten (kan gewoon naaimachine olie zijn) en moertjes weer vastdraaien.
Klaar!

Niet instellen, niet nakijken, gelijk weer fietsen.

Voor de test hebben we een "wedstrijdje" gehouden tussen het vervangen van een kabel met de Magura-remmen en van een "kabel-rem".
De uitslag was 2 * zo snel met de Magura rem.

Op de Op Pad Beurs van vorig jaar en het jaar daarvoor moest ik keer op keer uitleggen waarom wij als wereldfietsers hydraulische remmen hebben. Eigenlijk is de beste uitleg het gebruik en de reparatie zelf.

Marco Meijerink

Marco,

Magura adviseert inmiddels om geen naaimachine-olie te gebruiken.

"Only use MAGURA blood mineral oil (which is even biodegradable, because we respect our environment) or low viscosity mineral oil. Contrary to former days we cannot recommend any longer the use of sewing machine oil this containing too many chemical substances which could possibly damage as well the inner seals of our brakes."
(Uit de FAQ's op de Magura-site).


Gerd

Waarschijnlijk adviseerd magura dit omdat er anders mensen auto rem olie gaan gebruiken, hier zitten allerlei dopes in.
Door die dopes lossen de afdichtrubbers op en neemt de olie de benen.
In geval van pech lijkt slaolie of olijfolie mij een goede oplossing.

Groeten, John.

Bedankt voor de reacties. Globaal genomen hoor ik meer positief nieuws over de Magura's dan negatief. Wat ik wel verwarrend vind is dat bij de Firmtech remmen ook HS 33 vermeld staat. Ik dacht eerst dat het dezelfde remmen zijn als Magura HS 33. Maar uit voorgaande recties begrijp ik dat het niet zo is.

[quote]Voor de test hebben we een "wedstrijdje" gehouden tussen het vervangen van een kabel met de Magura-remmen en van een "kabel-rem".
De uitslag was 2 * zo snel met de Magura rem. [/quote]

Ik geloof dat ik redelijk handig ben maar langs de kant van de weg een kabeltje vervangen is volgens mij altijd sneller dan het geklieder met olie. De spullen moeten ook weer opgeruimd en in de tas gepakt!

Olie is volgens mij niet zo kritisch, ik heb ergens nog een setje (met plastic 10-vingergrepen ;) lopen waar al 10 jaar ATF in zit.

Firmtech zijn in wezen hs33, maar dan met een andere bevestiging voor de remhelften aan het frame. Leuk op een wedstrijdfiets, niets voor een wereldreis

HS11 doet het ook prima (minder handkracht nodig) en er is ook een versie met metalen grepen, die nog steeds minder kosten dan de HS33 met woeste stelknoppen

de 2005 modellen zijn weer iets gewijzigd, ik denk dat de eerste afstelling van de blokken nu iets handiger gaat.

/Marten

Richard,

Ik heb je zondag een email gestuurd, heb je die gelezen?

Wat betreft de olie: Magura blood is ook wel bekend onder de naam LHM van Citroën. Ik denk dat er wereldwijd meer Citroën garages zijn dan fietsenmakers die Magura verkopen en de Citroën olie kost veel minder.
Bij gebrek aan Magura of Citroën dealers kan je je remmen altijd nog vullen met plantaardige olie. Alleen moet je wel rekening houden met het stolpunt dat wat hoger ligt. Vooral olijfolie gaat snel vlokken. Ik dacht onder 15 graden al. En vet remt toch iets minder dan olie.

Wat ik over de vloeistof weet bij Magura, is dat als de nood hoog is er ongeveer alles in mag behalve normale remvloeistof.

cornelese schreef:Wat betreft de olie: Magura blood is ook wel bekend onder de naam LHM van Citroën.
Wat handig :D Wereldfietsers die dreigen te stranden met lucht in hun magura's kunnen dus altijd bij mij terecht. Ik heb namelijk wel een voorraadje in mijn auto zitten (wel eerst vragen) :D
Groetjes, Leon

Een setje Magura's (ik heb zelf een setje Johny Tomac's) op mijn ATB heeft voorlopig mijn leven al een paar keer gered. Ik rijd namelijk vaak een ATB + BoB-kar en een V-brake is gewoon een risico in die combinatie. Een HS33 blijft altijd remmen, een gebroken kabel op een V-brake is einde oefening. Zeker als je met een gangetje 70 naar beneden giert met een BoB in je nek :)