Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster vs Rose? - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster vs Rose?

Ik zit nu eens beetje te lezen op t forum en lees veel over Rosefietsen die een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding schijnen te hebben.

Ik wil(de) voor de Travelmaster gaan, sta op punt van kopen, maar de fiets die ik op t oog heb kost 1600€ met derrailleur. Is er ook een Rose fiets die als gelijkwaardig bekend staat, en goedkoper is? Misschien zelfs eentje met Rohloffnaaf voor vergelijkbare prijs?
Letterlijke kopie van een reactie van mij in een ander draadje:

http://www.rose.nl/producten/fietsen/tr ... -pro-2012/
http://www.rose.nl/producten/fietsen/tr ... rren-2012/

En het geen hier http://www.sintchristophorus.nl/rose-ac ... ndelbeurs/ erover staat kan ik me wel in vinden.
Santos maakt mooie fietsen maar ze zijn aan de prijs. De Avaghon series is vaak wat goedkoper, en vind ik zelf erg mooi. De Fahrradmanufaktur T 400 in diverse versies is nog weer wat scherper geprijsd. Kijk ook eens naar de Surly Long Haul Trucker.
Wim
Wim schreef:Santos maakt mooie fietsen maar ze zijn aan de prijs. De Avaghon series is vaak wat goedkoper, en vind ik zelf erg mooi.
Ik heb afgelopen voorjaar een studie gemaakt van Snel, Avaghon en Santos in de derailleuruitvoeringen. Het kostte heel wat tijd om aan de hand van prijslijsten de opbouw vrijwel gelijkwaardig te krijgen. Uiteindelijk scheelt het tussen die merken minder dan 100 euro, dus het is niet de moeite om verder weg te gaan. Snel was net iets duurder, binnen die 100 euro.
Fietsen van Fahrradmanufaktur zijn goedkoper, maar je kunt de uitvoering niet vrij kiezen.
Leon
In Op Pad #4 van dit jaar zijn onlangs 5 vakantiefietsen van rond de € 1.500 getest en vergeleken. Allemaal met derailleur. Even in de bieb kijken of je het daar kunt nakijken. Anders op de Op Pad site de video van de test nakijken: http://www.oppad.nl/video/ of direct naar http://vimeo.com/41709968

Tipje van de sluier:
* Een nek-aan-nek race tussen Santos en Avaghon!
* Snel als derde...
* Rose en VSF Fahrradmanufaktur kwamen er niet goed vanaf.

Eindelijk wint Nederland weer eens van Duitsland :wink: *

Smitty

(*)Besef me opeens dat mijn fiets vol zit met Duitse onderdelen: Rohloff, Magura, SON... 8)
Nee die adverteren niet in Op Pad
Wim
Ik krijg de indruk dat Op Pad niet zo grondig test als tijdschrift Fiets. De frames worden niet aan stijfheidstests onderworpen en het lijkt erop dat de frames ook niet uit elkaar worden gehaald om te kijken naar verfresten in de bracketpot en andere mogelijke montageproblemen. Ook zou een duurtest voor onderdelen een goed idee zijn: hoe verhoudt een shimano deoregroep zicht tot een XT groep na 2500 km? Soms staat er in een recensie: "maar bij framebouwer huppeldepup is alles mogelijk", terwijl de fiets is beoordeeld met een specifiek soort banden, een bepaalde groep en andere onderdelen. Dat verwart lezers, die vaak niet weten of het nou echt de investering waard is om ergens veel geld aan uit te geven.

Op Pad is wel redelijk openhartig over hoe de eindbeoordeling tot stand komt. Het wordt de Duitse fietsen bijvoorbeeld aangerekend dat ze een sportieve zit hebben. Niet iedereen vindt dat een nadeel, maar ik kan me wel voorstellen dat de redactie verwacht dat hun lezers over het algemeen wat meer rechtop zitten. Dat het spatbord te dicht op de band bij de VSF zit vind ik goed opgemerkt. Wellicht varieert dat bij de VSF's. Het zou tegelijk ook een aanwijzing zijn om beter naar de hele afwerking van de fiets te kijken.

Ik vind het dus wel nuttige recensies, als je de gegeven cijfers en de wat vooringenomen toon buiten beschouwing laat. Kijk naar de argumenten en praat met de verkoper over wat er niet wordt gezegd.

Overigens valt het me op dat de prijzen van fietsen van traditioneel goedkope merken van Rose en VSF tegenwoordig zo dicht bij Snel en Santos liggen.
Laat ik nu maar wat serieuser zijn. Eigenlijk is het enige wat er bij zulke fietsen interessant is het frame. De afmontage op het niveau betaalbaar goed is als het goed is in principe bij iedereen zowat hetzelfde: Deore met LX naven en handgebouwde wielen met Sputnik/Sp19 velgen, plus Tubus Cargo drager. Minpunten voor cranks met externe lagers, en een plusje voor een zadelpen met twee bouten. Verder een plusje als je makkelijk kunt kiezen uit pedalen, zadel, stuur en banden. Voor het gevoel van de fiets is het frame veruit het belangrijkst. Santos, Avaghon en Snel leveren alledrie frames uit de betere middenklasse. Voor raffinement moet je elders zijn. Fahrradmanufaktur is iets minder mooi, en Rose is goedkoop Chinees alu. Hetzelfde zie je bij de afmontage: bij Fahrradmanufaktur en helemaal bij Rose geen superdegelijke handgebouwde wielen. De frames van Santos, Snel en Avaghon verschillen van elkaar in maatvoering, rijgedrag en esthetiek. Dat is een kwestie van je lichaamsbouw en smaak, en je moet dus gewoon proefrijden. Dat kun je niet door Op Pad laten doen.
Wim
Wim schreef:bij Fahrradmanufaktur en helemaal bij Rose geen superdegelijke handgebouwde wielen.
Ik heb de spaakspanning van de spaken in het achterwiel van mijn T-400 met een spaakspanningsmeter gemeten en ben best onder de indruk, goed binnen de normen. Na de eerste echte vakantie zal ik het nog eens doen.
De bevinding van OpPad dat de VSF-fietsen lang zijn is in zoverre quatsch dat ze zelf ook de fiets op lengte hadden kunnen uitkiezen i.p.v. op hoogte. Dan hadden ze kunnen concluderen dat de frames laag uitvielen, maar dat dit niet uitmaakt.
Dat een T-400 minder stabiel rijdt in vergelijking met een Avaghon kan ik uit mijn eigen assortiment fietsen tegenspreken: de T-400 rijdt enorm stabiel met 30 kg bagage, stabieler dan mijn (maatframe-)Avaghon, al is die ook zonder meer goed
Leon
Leon schreef:De bevinding van OpPad dat de VSF-fietsen lang zijn is in zoverre quatsch dat ze zelf ook de fiets op lengte hadden kunnen uitkiezen i.p.v. op hoogte. Dan hadden ze kunnen concluderen dat de frames laag uitvielen...
:lol: +1
De VSF T-400 2012 heeft een A-head gekregen, waardoor de zit veel dieper is geworden en een rechtere zit door andere stuur/stuurpen niet echt eenvoudig (lees: zonder veel geld uit te geven) mogelijk is.
rbregt schreef:De VSF T-400 2012 heeft een A-head gekregen, waardoor de zit veel dieper is geworden en een rechtere zit door andere stuur/stuurpen niet echt eenvoudig (lees: zonder veel geld uit te geven) mogelijk is.
Zagen ze de vork dan zo ver af? Met spacers onder de stuurpen kun je toch een eind omhoog met je stuur.(alleen als de vork niet is afgezaagd)
gios schreef:
rbregt schreef:De VSF T-400 2012 heeft een A-head gekregen, waardoor de zit veel dieper is geworden en een rechtere zit door andere stuur/stuurpen niet echt eenvoudig (lees: zonder veel geld uit te geven) mogelijk is.
Zagen ze de vork dan zo ver af? Met spacers onder de stuurpen kun je toch een eind omhoog met je stuur.(alleen als de vork niet is afgezaagd)
Was voor mij voor een comfortabele zit niet mogelijk.