Additionally, paste this code immediately after the opening tag: contactlenzenvloeistof: welke? hoeveel? - Forum Wereldfietser

contactlenzenvloeistof: welke? hoeveel?

Wie heeft er ervaring met zachte contactlenzen op een lange reis?

Volgend jaar wil ik een lange tocht gaan maken in Zuid-Amerika, en onder andere de Andes in. Ik heb zachte maandlenzen, en ik gebruik peroxide als schoonmaakvloeistof (alles-in-een-vloeistof is slecht bevallen). Als je je lenzen in een potje peroxide stopt, kan er flink wat druk worden opgebouwd. Van de zomer in de Pyreneeen op 1500 meter ontplofte de lenshouder al zowat. Ik vraag me af wat er gebeurt als je op 3000 meter of nog hoger zit. Heeft iemand hier ervaring mee.

Verder: is het raadzaam om voor een half jaar aan lenzenvloeistof mee te nemen? (Dat zijn nogal wat flessen.)

Groeten,

Gaele
[/b]

Hallo Gaele,

Allereerst, zachte lenzen op reis niet niet veel lastiger dan thuis. Vloeistof (all-in-one) is bijna overal goed verkrijgbaar, alhoewel ik niet kan oordelen over zuid-amerika. Maar het lijkt me sterk dat in de grote steden niets verkrijgbaar is. Ik zou dus geen vloeistof voor een half jaar meenemen. Daarbij kun je natuurlijke altijd uit Nederland een fles laten op sturen als Post Restante. Die pik je dan zo op bij het postkantoor.
Zo heb ik bijvoorbeeld een lens laten opsturen.

Overigens zou ik toch proberen of je niet een merk all-in-one vloeistof kunt vinden die wel bevalt. Anders moet je 2 flessen meeslepen, een peroxide en een bewaarvloeistof, dat scheelt gewicht

Ervaring met een peroxide heb ik niet, dus daarbij kan ik je niet helpen.

Veel succes

Ik ben zelf brildragend, maar heb de stap naar lenzen nooit gemaakt. Maar het lijkt me, zeker tijdens een reis, erg lastig om de lenzen 's ochtends goed schoon te krijgen en in te doen als je op je hurken in een tentje zit. Of valt dit erg mee?

Valt erg mee hoor. Da's nou juist het voordeel van peroxide: lenzen 's avonds in 't potje, 's ochtends even in de neutralizer, en klaar. Niks poetsen of boenen. (de peroxide werkt trouwens ook uitstekend als wond-ontsmetter.)

En lenzen in doen op de meest vreemde plekken en in de meest rare houdingen, daar wordt je vanzelf handig in.