Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gates centertrack riemaandrijving - Forum Wereldfietser

gates centertrack riemaandrijving

Ik zie in tegenstelling tot Duitse en Amerikaanse fietsenbouwers dat er bij ons in Nederland nog geen aanbieders van fietsen zijn met de zgn gates centertrack riemaandrijving.
Volgens mij kwam Gates eind 2010 al met het nieuws over de komst van centertrack-riemaandrijving

Het gaat voor mij om een nog te bestellen woon-werk fiets om het gehele jaar te gebruiken. ( alfine 11 of rohloff )

Ik lees op diverse sites over een nieuwe riem-aandrijving die ook voor minder stijve frames ( lees goedkoper ) goed van toepassing zou kunnen zijn.
De centertrack zou in principe beter zijn dan de huidige. ( hmm..volgens gates )
Weet iemand of er binnenkort een nederlandse fietsenbouwer met deze aandrijving op de markt komt ??

Ja ...ik weet van de voorstanders, sceptici en tegenstanders over de riemaandrijving.
Het is niet mijn bedoeling om met dit bericht nogmaals de discussie op te roepen : ketting vs riem
jumbo schreef:Ik zie in tegenstelling tot Duitse en Amerikaanse fietsenbouwers dat er bij ons in Nederland nog geen aanbieders van fietsen zijn met de zgn gates centertrack riemaandrijving.
Volgens mij kwam Gates eind 2010 al met het nieuws over de komst van centertrack-riemaandrijving

Het gaat voor mij om nog te bestellen woon-werk fiets om het gehele jaar te gebruiken. ( alfine 11 of rohloff )

Ik lees over een nieuwe riem-aandrijving die ook voor minder stijve frames ( lees goedkoper ) goed van toepassing zou kunnen zijn.
De centertrack zou in principe beter zijn dan de huidige. ( hmm..volgens gates )
Weet iemand of er binnenkort een nederlandse fietsenbouwer met deze aandrijving op de markt komt ??

Ja ...ik weet van de voorstanders, sceptici en tegenstanders over de riemaandrijving.
Mijn 'industry sources' zeggen dat de center track duidelijk harder slijt dan de gewone versie, en daar zitten ze niet op te wachten ;)
m-gineering schreef:
jumbo schreef:Ik zie in tegenstelling tot Duitse en Amerikaanse fietsenbouwers dat er bij ons in Nederland nog geen aanbieders van fietsen zijn met de zgn gates centertrack riemaandrijving.
Volgens mij kwam Gates eind 2010 al met het nieuws over de komst van centertrack-riemaandrijving

Het gaat voor mij om nog te bestellen woon-werk fiets om het gehele jaar te gebruiken. ( alfine 11 of rohloff )

Ik lees over een nieuwe riem-aandrijving die ook voor minder stijve frames ( lees goedkoper ) goed van toepassing zou kunnen zijn.
De centertrack zou in principe beter zijn dan de huidige. ( hmm..volgens gates )
Weet iemand of er binnenkort een nederlandse fietsenbouwer met deze aandrijving op de markt komt ??

Ja ...ik weet van de voorstanders, sceptici en tegenstanders over de riemaandrijving.
Mijn 'industry sources' zeggen dat de center track duidelijk harder slijt dan de gewone versie, en daar zitten ze niet op te wachten ;)
Ga je me nu wijsmaken dat de 'industry' niet graag vervangende onderdelen wil verkopen?
Even een plaatje voor de duidelijkheid :)

Afbeelding
gios schreef: Ga je me nu wijsmaken dat de 'industry' niet graag vervangende onderdelen wil verkopen?
Sommigen willen graag fietsen verkopen, zonder er een boel dure onderdelen onder garantie achteraan te moeten sturen :shock:
Fedor schreef:Even een plaatje voor de duidelijkheid :)
Afbeelding
Yep, het maakt duidelijk dat het heel lastig is om een ketting (of wat daar niet voor mag doorgaan) van niet-metaal te maken.
Leon
OOH SHINY!!!
Leon schreef:Yep, het maakt duidelijk dat het heel lastig is om een ketting (of wat daar niet voor mag doorgaan) van niet-metaal te maken.
Leon
Afbeelding

Asjeblieft, een plastik ketting van Berg. Gaat stuk in een fiets, maar je kunt er wel mee vliegen!
m-gineering schreef:
gios schreef: Ga je me nu wijsmaken dat de 'industry' niet graag vervangende onderdelen wil verkopen?
Sommigen willen graag fietsen verkopen, zonder er een boel dure onderdelen onder garantie achteraan te moeten sturen :shock:
Bij mij gaat altijd alles stuk als net de garantie is verlopen :( maar ik doelde dus eigenlijk op slijtage.
zie link
http://cyclemonkeylab.blogspot.com/2012 ... stock.html

Tandwielen centertrack voor de rohloff beschikbaar.

Iemand moet toch de pionier zijn.........Santos wederom ??
Ruim een jaar geleden onmoete ik een Amerikaan die in Amsterdam woont. Hij reed op een mooie custombuilt titanium fiets met, jawel, Gates centre track.
Voor wat het waard is; hij was er tevreden over maar hij gebruikte zijn fiets alleen voor in de stad.

Over de gewone riem ben ik meer dan tevreden en de gebruikers van deze fietsen ook:
http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... rijvingen/
gios schreef:
m-gineering schreef:
gios schreef: Ga je me nu wijsmaken dat de 'industry' niet graag vervangende onderdelen wil verkopen?
Sommigen willen graag fietsen verkopen, zonder er een boel dure onderdelen onder garantie achteraan te moeten sturen :shock:
Bij mij gaat altijd alles stuk als net de garantie is verlopen :( maar ik doelde dus eigenlijk op slijtage.
Er is ook zoiets als normaal te verwachten levensduur, is uiteraard een rekbaar begrip, maar op een gegeven moment gaat het opvallen als de fiets maar een halve vakantie meegaat :wink:
Duitse fietsenbouwers bieden nu ook al fietsen aan met de de huidige CDC riemaandrijving tegen een vriendelijke prijs
-Rose
-VSF
-Kalkhoff
Blijkbaar is centertrack aandrijving dus overbodig , aangezien deze fietsen zonder problemen funktioneren.
De opmerking van Gates dat de centertrack geschikt is voor minder sterke frames ivm met mogelijke uitlijnproblemen , lijkt me alleen maar een verkooppraatje.
Over welke fietsframes heeft Gates het dan ..... ??
Ik lees nergens over problemen met de huidige riemaandrijving bij de Duitse merken.
Ook niet bij stadsfietsen zoals de Trek Dublin/Soho.
Hierbij mijn ervaring met de Gates Center Track riemaandrijving. Ik heb dit systeem op mijn fiets (Van Nicholas Amazon frame) gemonteerd sedert begin 2012 en er inmiddels een paar duizend kilometers mee gereden. Overigens in combinatie met een Nuvinci N360 naaf. Mijns inziens is de Center Track veel beter dan de "oude" gates belt drive (ik heb ook een fiets met deze aandrijving) en het is mij dan ook een raadsel waarom de Nederlandse fabrikanten de Center Track niet gebruiken. Ik wil zeker geen andere aandrijving meer. Is vrijwel geluidloos, trapt zeker niet zwaarder dan een ketting en na enige duizenden km nog geen spoor van slijtage. Uiteraard moet e.e.a. goed uitgelijnd zijn, maar een kleine afwijking is acceptabel en veroorzaakt niet dat de riem van het tandwiel afloopt. Ik heb de onderdelen wel direct bij Gates moeten kopen via familie in de USA.
Komende tocht (twee maanden India) gaat Carla de Centre Track testen. Dan kunnen wij zelf onze eigen mening vormen.

Ik heb vandaag een Centre Track riem op een niet-Centre Track voorblad en achterkrans gelegd en mee gefietst. Dat ging wonderbaarlijk goed.
Op dit moment fiets ik met een single-speed Rohloff en zal tijdens de komende tocht een speciale en toch gewone fiets gaan testen, van de grootse fietsfabriek ter wereld!
Eric, hoe doe je dat een single-speed Rohloff? Zelf stuk gemaakt? Of gewoon geen draaischakelaar aan het stuur?

En als we de fabrikant mogen geloven waarom een Giant?

Peter
Ik zal -als ik tijd vind- een fotootje plaatsen van mijn Singlespeed Rohloff.

Hoeveel fietsen maakt Giant per dag?
Het merk waar ik op ga fietsen maakt er 19.000 per dag!
Ik zat even te denken aan een Chinese fabrikant, maar aangezien er in India bijna net zoveel mensen wonen ben ik toch wel benieuwd naar het model van Hero waarop je gaat fietsen.
Een weetje uit de auto-industrie :wink:

De volkswagen-audi-seat-skoda groep stapt bij bepaalde motoren af van de ketting-aandrijving voor de distributie.
In verband met de vele kettingrek- problemen gaan ze weer terug naar de distributie- RIEM- aandrijving
Volgens mij kunnen vele gebruikers van een riemaandrijving voor de fiets dit feit bevestigen......de riem kent geen rek.
jumbo schreef:Een weetje uit de auto-industrie :wink:

De volkswagen-audi-seat-skoda groep stapt bij bepaalde motoren af van de ketting-aandrijving voor de distributie.
In verband met de vele kettingrek- problemen gaan ze weer terug naar de distributie- RIEM- aandrijving
Volgens mij kunnen vele gebruikers van een riemaandrijving voor de fiets dit feit bevestigen......de riem kent geen rek.
nog een weetje uit de autoindustrie: een tandriem kost de eigenaar klauwen vol geld, een ketting niks. Is voor een fiets ook niet relevant, zullen we ons toch maar daartoe beperken?