Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat nemen jullie eigenlijk allemaal mee? - Forum Wereldfietser

Wat nemen jullie eigenlijk allemaal mee?

Ik reis zelf voornamelijk in Nederland, fles water mee en dan nog per 20 km een mueslireep. Als ik nog in het openbaar moet verschijnen een set schone kleren, maar dat is het dan ook wel.
Voor de rest maak ik mezelf (graag) geheel afhankelijk van anderen, slaapplek, beetje eten, gereedschap. Maakt het allemaal net even wat spannender naar mijn idee.
Ik hou dus van licht en snel en ben nog nooit in het buitenland met de fiets geweest.

Mensen die dat wel doen zie ik vaak met veel bagage rijden. Wat nemen jullie eigenlijk allemaal mee?

Ik neem aan tent spullen, maar verder :?
Welkom.

Zoek eens op het forum naar 'paklijsten'. Dan krijg je een idee van wat andere fietsers allemaal meenemen. Je zult zien dat dit nogal verschilt :D
Ah, paklijsten is inderdaad het toverwoord ;)

Zijn er eigenlijk ook meer mensen die lichtgewicht rijden (lees bonnefooi)?
Lichtgewicht is niet hetzelfde als op de bonnefooi. Zelf kampeer ik graag, maar wel zo licht mogelijk. Van anderen afhankelijk zijn is wel het laatste wat ik wil. Juist de vrijheid van het rondtrekken met alles wat je nodig hebt vind ik heerlijk. Het minimum extra gewicht van een kampeeruitrusting is zo'n 2,5 kg: 1 kg voor een tent, 1 kg voor een matje en een slaapzak, en 500 gram voor een brander en pannetjes. Het totale gewicht van een lichte lichtgewicht uitrusting (inclusief kleding, tassen, gereedschap etc etc) is zo'n 10-12 kg, afhankelijk van de bestemming en van het comfort dat je wilt. Zie ook hier: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Licht gewicht fietsen is echt leuk en heeft veel voordelen bij lange afstanden. Maar het materiaal dat je nodig hebt is soms duur omdat het licht en van goede kwaliteit moet zijn. Ik fiets ook graag zo licht mogelijk en heb vaak genoeg aan deze spulletjes:

http://goo.gl/GLqKc
@Wim... afhankelijk van de bestemming en van het comfort dat je wilt.
Dit weekend vertrek ik naar Berlijn vanuit Zutphen. Ik doe dat idd met zo min mogelijk bagage, de nachten zijn nog fris dus de slaapzak dikker.
Verder ga ik niet koken alleen in de ochtend brood met koffie, dus wel mijn brander en espresso aparaatje. :D

Ik schat dat het zo,n 14 kilo gaat worden hooguit.

Later dit jaar fiets ik door de Kaukasus, dan heb ik iets meer bij me, ook instant voeding en een pan bv.

Hier op het forum hebben ze het over één of ander zetel die nu op de markt is, daar doe ik niet aan mee, ik zit op een stuk foam.
Het is maar net wat je belangrijk vind :wink:
Ik wil zo,n ding dus niet meeslepen.

Verder moet je er jaar naar jaar achter komen wat voor jezelf de beste manier van reizen is.

Henk

kunst en fietswerk
Bedankt voor alle tips zeg! Zeker nuttig!
Mijn volgende reis/avontuur wordt van Groningen naar Arnhem naar Rotterdam binnen 24 uur, vandaar dat ik een beetje peil hoe anderen reizen.

Misschien dat ik daarna nog wel avontuurlijker wordt en naar het buitenland wil, maar ik ben meer van het couchsurfen en de jeugdhotels.
Een brander en pannetje zal ik dus niet zo snel aan beginnen, soms ben ik zo brutaal om lukraak bij iemand aan de deur te bellen en vragen om water en mogelijk een koek. Wordt meestal nog gewaardeerd ook als je verteld wat je vertrekpunt was :).

Ik ben eigenlijk nog wel op zoek naar een goede telefoonhouder voor op de fiets wie heeft daar ervaring mee?
Tja, ik weet niet. Normaliter als een vermoeide fietser aan zou bellen voor een boterham (niet dat dat hier gebeurt, in de stad) zou ik die met liefde geven, maar zoals jij het brengt denk ik daar nu toch anders over. Willens en wetens met bijna niets vertrekken en erop rekenen dat je omgeving je wel verzorgt, ik word daar niet echt warm van.

Maarten
Ik reis ook graag lichtgewicht. Hier 25kg lichtgewicht spullen :) Ik heb nog geen weg gevonden die onfietsbaar is met deze lichtgewicht uitvoering.. 8)

Klik op het plaatje om de tags te zien :wink:

Afbeelding
Before by shanecycles.com

http://www.shanecycles.com/africa/gear/ <----paklijst kopt niet helemaal meer, maar ik hoop het weer bij te werken over een maand of twee....
Tja, ik vind het meer de uitdaging om zo weinig mogelijk mee te nemen, en toch helemaal zelfvoorzienend te zijn. Er op gokken dat mensen je voorzien onderweg vind ik niet geslaagd, en zou me ook behoorlijk nerveus maken onderweg! Aan iemand die in z'n tuin zit vragen of ik water mag, is natuurlijk geen issue, dat doen we allemaal wel denk ik...
Ik heb nu drie reizen van een week gemaakt, en vertrok de eerste keer met achteraf gezien te weinig spullen, maar het kon net. Nu voeg ik langzaam wat meer elementen toe (pannetjes bv), maar het blijft gebaseerd op een 'twee paar sokken, twee onderbroeken, twee tshirts' benadering. Waardoor je grootste probleem kan worden dat je eindigt met alleen maar vuile of natte sokken...maar ik reis toch solo :wink: