Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Later ombouw naar Son dynamo? - Forum Wereldfietser

Later ombouw naar Son dynamo?

Stel je koopt nu een mooie trekking fiets en kiest ervoor om batterij verlichting er op te zetten. Kosten en gewicht besparing en wat minder nodig als je toch alleen overdag rijdt.

Kan je dat dan later nog ombouwen naar een naafdynamo zonder al te grote dure ingrijpen?
Dat betekend dus gewoon een compleet nieuw wiel, voor rekenvoorbeelden http://www.m-gineering.nl. Duurder is dat je nu batterijverlichting aanschaft en later nog een keer een wiel.
Bij een nieuwe fiets zit een voorwiel inbegrepen en koop je losse batterijverlichting. Bij ombouw heb je een nieuw voorwiel met naafdynamo nodig, en twee nieuwe lampen (voor en achter) met bedrading enz.
De extra kosten zijn dus eigenlijk de kosten van het gewone voorwiel en de batterijverlichting die je overhoudt, als je er van uit gaat dat een wiel met naafdynamo los net zoveel kost als wanneer je deze samen met de fiets aanschaft.
Ik heb een fiets gekocht met een (te) goedkope naafdynamo. Ik had nog een oude maar goede naaf liggen, kocht voor 19 euro aan nieuwe spaken en na een halve middag gespaak was ik klaar. De fiets was ineens ruim 600 gram lichter.
Leon
De reden dat ik het vraag is dat ik een offerte heb voor een nieuwe signature. Volgens de verkoper is eigenlijk alleen een son de mooiste oplossiDat is wel meteen veel duurder en zwaarder terwijl ik amper in het donker rij. Vandaar dat hij me batterij verlichting adviseerde. Dat had hij zelf ook op zijn signature met rohloff.

Prijstechnisch kan ik dat geld dan beter in een rohloff steken denk ik.
Hij zelf gebruikte ook als het echt donker was een sigma led set
Hoewel verlichting dmv een naafdynamo zeer praktisch is, zou het inderdaad weggegooid geld zijn als je nauwelijks in het donker fietst. Ik heb ook 10 jaar dagelijks met batterijverlichting gereden voordat ik een nieuwe fiets met naafdynamo bouwde. (en ik reed wel vaak in het donker)

Een middenweg zou een van de betere Shimano naafdynamo's zijn (bv. DH-3N72 of DH-3N80). Qua opbrengst, gewicht en weerstand liggen die dicht bij de SON's maar de constructie van de SON's is wel wat beter (oa. vervangbare industrielagers).
Een goede verlichtingsset met B&M verlichting en nieuw voorwiel met Shimano of SON kost respectievelijk 200 of 320 euro schat ik.
twdi schreef:De reden dat ik het vraag is dat ik een offerte heb voor een nieuwe signature. Volgens de verkoper is eigenlijk alleen een son de mooiste oplossing
Hoewel de Son nog zonder twijfel tot de top van de naafdynamo's behoort, zijn de betere naafdynamo's van b.v. Shimano ook al zeer goed. De extra rolweestand (ook t.o.v. van de Son) is nagenoeg verwaarloosbaar, de duurzaamheid behoorlijk goed en de prijs een pak lager.

Renaat
twdi schreef:De reden dat ik het vraag is dat ik een offerte heb voor een nieuwe signature. Volgens de verkoper is eigenlijk alleen een son de mooiste oplossiDat is wel meteen veel duurder en zwaarder terwijl ik amper in het donker rij. Vandaar dat hij me batterij verlichting adviseerde. Dat had hij zelf ook op zijn signature met rohloff.

Prijstechnisch kan ik dat geld dan beter in een rohloff steken denk ik.
Hij zelf gebruikte ook als het echt donker was een sigma led set
Ik zou die offerte eens tegen een frame aanhouden met de gewenste opties, dit kan bijvoorbeeld online bij Santos, of het scheelt weet ik niet, ik zou me zeker als je toch diep in de buidel van plan bent te gaan tasten niet vastpinnen op in dit geval alleen de Koga. Daarnaast kun je die dynamo voor meer dingen gebruiken dan alleen licht.
Pman schreef: Daarnaast kun je die dynamo voor meer dingen gebruiken dan alleen licht.
Stel ik wil mijn smartphone galaxy S3 opladen tijdens het fietsen. Is dat dan makkelijk realiseerbaar op zo een SON systeem?
Afhankelijk van hoe handig je bent.
De kabel naar het licht dient nl gesplitst te worden met op die splitsing de koplamp en op de andere een buffer-akku met USB uit. Zzing, B&M en ook PedalPower hebben al dan niet kant en klare oplossingen. B&M heeft sinds kort ook iets nieuws, accu en lader in een, (dit waren vroeger 2 dingen).

Peter

PS
De Zoekfunctiegeeft een heleboel resultaten
Als je zo krap in het budget zit dat son nippertje is dan zou ik voor shimano gaan.
Verschillen zijn verwaarloosbaar als het gaat om rol weerstand.
Op mijn stadsfiets voel ik niet of de dynamo aan of uit staat.
Dus ik heb de duurdere versie op mijn santos laten zetten.
Later aanschaffen is per definitie duurder.
En als jezelf niet kan spaken is het dus wiel, dynamo en uren die je mag af tikken.
En santos is duurder dan koga maar hebben wel,opties die bij koga niet terug vind.
Pman schreef:Afhankelijk van hoe handig je bent.
De kabel naar het licht dient nl gesplitst te worden
Er hoeft helemaal niks 'gesplitst' te worden. Stekkers losnemen, laadapparaat op de dynamo pluggen met speciale dubbele stekkers en daar de originele verlichtingsstekkers weer op pluggen
Ik ben erg blij met mijn SON. Ik ga ook graag 's avonds na het eten nog een stukje fietsen in het bos. Dat kan nu al niet meer zonder licht. Electronica opladen doe ik nog niet, maar ik zit er wel over na te denken. Wat ik me afvraag is of eenusb uitgang genoeg is. De nieuwe super lamp van B&M heeft een usb uitgang, en hetzelfde geldt voor de nieuwe eenvoudiger versie van de E werk. Daar kun j enatuurlijk prima je telefoon mee opladen, maar hoe zit het met een gps? Begrijp ik het goed dat je die vanaf USB kunt gebruiken maar niet opladen? Als dat zo is, wanneer kun je dan je telefoon opladen?
Wim
6volt 3watt is 500mAh
Dus kan je zo zien wat wel en niet kan.
Vergeet niet rekening te houden met je licht dat gaat er ook nog vanaf.
Dat bedoel ik niet. USB is geen 6 volt, en als de gps alleen werkt als je hem tijdens het fietsen permanent aan de dynamo hangt, kan ik dan met een Y snoer tegelijk de telefoon laden, of hoe werkt dat? Ik begrijp namelijk dat je de gps niet rechtstreeks kunt laden vanaf de dynamo, maar alleen de accu's via een lader zoals de uitgebreide E werk, de Zzing etc. Ik vroeg me af of je die complicaties en verliezen kunt vermijden via USB. Helaas, ik heb hier geen verstand van. Mijn vader was een knap electrotechnicus, en ik heb veel geleerd van hem, maar dit niet.
Wim
Met de zoek functie had je dit gevonden:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18052

En kan je deze kopen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8602 ... 50-50_left

Het komt er op neer het kan allemaal maar het schiet niet echt op.
Je kan je telefoon of gps onderhouden maar alles tegelijk?
Het punt is dat ik van deze teksten niets begrijp, of dat ik denl dat ze geen antwoord geven op mijn vraag. Ik snap dat ik met diverse apparaten zoals een Zzing of de grote E werk accu's op kan laden en die vervolgens weer gebruiken in een gps, en dat ik er ook een telefoon mee kan opladen. Maar er komen nu koplampen en de simpele E werk die alleen usb leveren. Mij lijkt dat aantrekkelijk omdat je accu's en transformatoren vermijdt. Zoveel heb ik wel van mijn vader geleerd dat die dingen verliezen opleveren. Bovendien wegen ze weer wat, en kosten ze geld. NU de telefoons allemaal usb geworden zijn, is het geen tijd dat ook de gps rechttoe rechtaan usb wordt?
Wim
Wim schreef:Dat bedoel ik niet. USB is geen 6 volt, en als de gps alleen werkt als je hem tijdens het fietsen permanent aan de dynamo hangt, kan ik dan met een Y snoer tegelijk de telefoon laden, of hoe werkt dat? Ik begrijp namelijk dat je de gps niet rechtstreeks kunt laden vanaf de dynamo, maar alleen de accu's via een lader zoals de uitgebreide E werk, de Zzing etc. Ik vroeg me af of je die complicaties en verliezen kunt vermijden via USB. Helaas, ik heb hier geen verstand van. Mijn vader was een knap electrotechnicus, en ik heb veel geleerd van hem, maar dit niet.
Wim
Om accu's te laden vanaf een dynamo heb je minimaal een gelijkrichter nodig.
Veel electronica die je via een USB port kunt opladen hebben software die detecteert en vervolgens gaat mekkeren als de laadspanning wegvalt. Aangezien je niet een paar regels uit de software kunt gooien is de workaround een accu zodat de spanning niet wegvalt.
Veel USB poorten zijn mechanisch niet denderend, vandaar daar de robuuste oplossing vaak is losse accu's te laden en die om te wisselen, heb je ook geen accu meer nodig want batterijen klagen niet

Hoeveel je aan je dynamo kan hangen om op te laden hangt af van je rijsnelheid. Uit een dynamo komt ca 0.55-0.6 A, en bij 16 km/h kun je met de juiste aanpassing wel 10v halen
m-gineering schreef:Hoeveel je aan je dynamo kan hangen om op te laden hangt af van je rijsnelheid. Uit een dynamo komt ca 0.55-0.6 A, en bij 16 km/h kun je met de juiste aanpassing wel 10v halen
Mij valt op dat het verschil tussen het vermogen dat een dynamo levert en het vermogen dat de motor van een E-bike levert een nogal groot verschil heeft.
Is het niet tijd voor een dynamo die wel een beter vermogen levert?
Leon
Leon schreef:Mij valt op dat het verschil tussen het vermogen dat een dynamo levert en het vermogen dat de motor van een E-bike levert een nogal groot verschil heeft.
Is het niet tijd voor een dynamo die wel een beter vermogen levert?
Leon

Het verschil tussen een dynamo in een electriciteitscentrale en de motor van een E-bike is ook groot. Wat wou je precies zeggen?