Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vogels fotograferen - Forum Wereldfietser

Vogels fotograferen

Gisteren ontving ik nogmaals het fraaie blad De Wereldfietser van lente 2012. Heel leuk is het artikel over vogels vanaf pagina 15. Ik ben ook vogelliefhebber en probeer zoveel mogelijk vogels te fotograferen, zowel in onze eigen tuin als tijdens (fiets)vakanties. Ik ben lid van de Vogelbescherming Nederland. Heb ik nog een week geleden in de buurt van Baflo twee wouwen bij elkaar zien rondvliegen!
En terwijl ik dit fietsblad gisteravond aan het lezen was, riep mijn vrouw mij dat ik naar de tuin moest komen: amper twee meter achter ons huis zat een ransuil in de boom! Die uil leek urenlang onverstoorbaar op een boomtak te zitten en liet zich heel gemakkelijk fotograferen! Hieronder heb ik een selectie gemaakt van de vogels die ik zelf heb gefotografeerd. De vogelnamen staan links van de foto's. Gewoon doen!

http://www.mijnalbum.nl/Album=CQHNEQDY
Martin E. van Doornik schreef:Gisteren ontving ik nogmaals het fraaie blad De Wereldfietser van lente 2012. Heel leuk is het artikel over vogels vanaf pagina 15. Ik ben ook vogelliefhebber en probeer zoveel mogelijk vogels te fotograferen, zowel in onze eigen tuin als tijdens (fiets)vakanties. Ik ben lid van de Vogelbescherming Nederland. Heb ik nog een week geleden in de buurt van Baflo twee wouwen bij elkaar zien rondvliegen!
En terwijl ik dit fietsblad gisteravond aan het lezen was, riep mijn vrouw mij dat ik naar de tuin moest komen: amper twee meter achter ons huis zat een ransuil in de boom! Die uil leek urenlang onverstoorbaar op een boomtak te zitten en liet zich heel gemakkelijk fotograferen! Hieronder heb ik een selectie gemaakt van de vogels die ik zelf heb gefotografeerd. De vogelnamen staan links van de foto's. Gewoon doen!

http://www.mijnalbum.nl/Album=CQHNEQDY
erg mooi

Stond die kraanvogel ook bij je in de tuin? En heb je wel eens een koekoek kunnen spotten?
AB schreef: erg mooi

Stond die kraanvogel ook bij je in de tuin? En heb je wel eens een koekoek kunnen spotten?
Nee, in Zweden hebben wij een tweede huis. Daar heb ik in de omgeving ook veel vogels gefotografeerd. De kraanvogel wordt daar veel gezien, meestal in grote groepen. Prachtig is een visarend die een duikvlucht naar een meer maakt en dan weer omhoog komt met een vis tussen de klauwen. Ook roodkeelduikers vaak gezien maar die laten zich zeer moeilijk fotograferen.
M'n vrouw hoort wel af en toe een koekoek rond ons huis (hier in NL) maar nooit gezien. Aan de Groninger waddenkust waar wij wonen zie ik wel dagelijks roofvogels en zeevogels.
In Missouri (USA) heb ik vaak gefietst en daar veel mooie vogels gezien. Kraaien met een felblauwe of met rode geelgerande halve cirkels op de voorrand van de vleugels. In Engeland kunnen de mussen kruimeltjes gewoon van mijn hand eten!
Verder fotografeer ik ook insekten en vlinders.
Martin E. van Doornik schreef:
AB schreef: erg mooi

Nee, in Zweden hebben wij een tweede huis. Daar heb ik in de omgeving ook veel vogels gefotografeerd. De kraanvogel wordt daar veel gezien, meestal in grote groepen. Prachtig is een visarend die een duikvlucht naar een meer maakt en dan weer omhoog komt met een vis tussen de klauwen. Ook roodkeelduikers vaak gezien maar die laten zich zeer moeilijk fotograferen.
M'n vrouw hoort wel af en toe een koekoek rond ons huis (hier in NL) maar nooit gezien. Aan de Groninger waddenkust waar wij wonen zie ik wel dagelijks roofvogels en zeevogels.
In Missouri (USA) heb ik vaak gefietst en daar veel mooie vogels gezien. Kraaien met een felblauwe of met rode geelgerande halve cirkels op de voorrand van de vleugels. In Engeland kunnen de mussen kruimeltjes gewoon van mijn hand eten!
Verder fotografeer ik ook insekten en vlinders.
Misschien is digiscoping wel iets voor je :).
digiscopen begint achterhaalt te raken: http://www.lensrentals.com/blog/2012/01 ... 3250mm-fun :P
Toegegeven, 't is een beetje over de top, maar die hoge cropfactor heeft toch wel zijn voordelen. (camera €500 euro, sigma 70-300 €200, dus voor €700 heb je een camera met de equivalent van een 800mm telelens)
Komt Nikon uitgerekend deze week met een nieuw budget(!)model: 24 Mpix APS-C, gaat 599 euro kosten. Voor vogelfotografie op dit moment wel het ultieme model als je geen hoog budget hebt.
http://nikon.nl/nl_NL/product/digital-c ... umer/d3200
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -body.html
http://www.dpreview.com/news/2012/04/19 ... iFi-Option
Leon
hwhaan schreef:digiscopen begint achterhaalt te raken: http://www.lensrentals.com/blog/2012/01 ... 3250mm-fun :P
Toegegeven, 't is een beetje over de top, maar die hoge cropfactor heeft toch wel zijn voordelen. (camera €500 euro, sigma 70-300 €200, dus voor €700 heb je een camera met de equivalent van een 800mm telelens)
Ja die V1 met adapter en compacte telezoom is een leuke budget-combi. Moet je er nog wel een mooi statief bij hebben :), tenzij ze binnenkort vlekkeloze iso12.800's weten te ontwikkelen op piepkleine sensoren met veul MP. Maar een beetje spotter heeft natuurlijk al lang een swarovski in huis, echt spectaculair wat je dan ziet (tot 7000mm tele-equivalent mogelijk.... en daarna nog eens digitaal inzoomen).
AB schreef: Ja die V1 met adapter en compacte telezoom is een leuke budget-combi. Moet je er nog wel een mooi statief bij hebben :), tenzij ze binnenkort vlekkeloze iso12.800's weten te ontwikkelen op piepkleine sensoren met veul MP. Maar een beetje spotter heeft natuurlijk al lang een swarovski in huis, echt spectaculair wat je dan ziet (tot 7000mm tele-equivalent mogelijk.... en daarna nog eens digitaal inzoomen).
De enige reden voor een statief is de lange brandpuntsafstand. En omdat de door mij genoemde combi weinig weegt (~1Kg), heb je geen belachelijk zwaar/stevig statief nodig.
Vraag me overigens af waar je dergelijke belachelijk hoge iso-waarden voor nodig zou hebben. En heel veel MP's wil je sowieso niet met zo'n kleine sensor (tenzij je erg graag tegen een A2 formaat of grotere afdruk met veel ruis aankijkt)
hwhaan schreef:
AB schreef: Ja die V1 met adapter en compacte telezoom is een leuke budget-combi. Moet je er nog wel een mooi statief bij hebben :), tenzij ze binnenkort vlekkeloze iso12.800's weten te ontwikkelen op piepkleine sensoren met veul MP. Maar een beetje spotter heeft natuurlijk al lang een swarovski in huis, echt spectaculair wat je dan ziet (tot 7000mm tele-equivalent mogelijk.... en daarna nog eens digitaal inzoomen).
De enige reden voor een statief is de lange brandpuntsafstand. En omdat de door mij genoemde combi weinig weegt (~1Kg), heb je geen belachelijk zwaar/stevig statief nodig.
Vraag me overigens af waar je dergelijke belachelijk hoge iso-waarden voor nodig zou hebben. En heel veel MP's wil je sowieso niet met zo'n kleine sensor (tenzij je erg graag tegen een A2 formaat of grotere afdruk met veel ruis aankijkt)
Uit de hand schieten met een kleine lichte body, kleine sensor en een lichte lichtzwakke lens zonder stabilisator in 800mm equivalent? Stel dat het vogeltje een beetje in een donker schemerig hoekje zit en ook nog last van de bibbers heeft..... dan is 1/1500s i.c.m. hoge iso-waarde toch wel minimaal nodig, vooral als je ook nog een beetje wilt croppen. Elke bewegingsonscherpte wordt dan zichtbaar. Gelukkig schrijdt de techniek voort :).
AB schreef:Uit de hand schieten met een kleine lichte body, kleine sensor en een lichte lichtzwakke lens zonder stabilisator in 800mm equivalent? Stel dat het vogeltje een beetje in een donker schemerig hoekje zit en ook nog last van de bibbers heeft..... dan is 1/1500s i.c.m. hoge iso-waarde toch wel minimaal nodig, vooral als je ook nog een beetje wilt croppen. Elke bewegingsonscherpte wordt dan zichtbaar. Gelukkig schrijdt de techniek voort :).
Ik zei dat je geen ultrastabiel loodzwaar (lees duur) statief nodig hebt. Deze combi heeft nu eenmaal het voordeel dat ie licht is en geen zware spiegel bevat. dat scheelt enorm in het risico op bewegingsonscherpte. In hoeverre je weg kunt komen met handheld is dus iets dat de praktijk moet uitwijzen.
hwhaan schreef:
AB schreef:Uit de hand schieten met een kleine lichte body, kleine sensor en een lichte lichtzwakke lens zonder stabilisator in 800mm equivalent? Stel dat het vogeltje een beetje in een donker schemerig hoekje zit en ook nog last van de bibbers heeft..... dan is 1/1500s i.c.m. hoge iso-waarde toch wel minimaal nodig, vooral als je ook nog een beetje wilt croppen. Elke bewegingsonscherpte wordt dan zichtbaar. Gelukkig schrijdt de techniek voort :).
Ik zei dat je geen ultrastabiel loodzwaar (lees duur) statief nodig hebt. Deze combi heeft nu eenmaal het voordeel dat ie licht is en geen zware spiegel bevat. dat scheelt enorm in het risico op bewegingsonscherpte. In hoeverre je weg kunt komen met handheld is dus iets dat de praktijk moet uitwijzen.
Vanaf statief kan het een voordeel zijn dat een camera geen spiegel heeft. Gelukkig bestaat er voor een spiegelreflex ook zoiets als een mirrorlockup, timers en afstandbediening. Een afstandbediening lijkt me wel noodzaak bij een hele lichte camera met telelens (zoals een Nikon 1 + 70-300). Bedenk wel dat de alleen de camerabody een statiefaansluiting heeft en de lens niet. Het is dus niet al te stabiel geheel op een statief als je de ontspanknop met je vinger indrukt, wat tot bewegingsonscherpte kan leiden als je niet korte sluitertijden gebruikt. Een rijstzak (of ortliebtas) lijkt me een handiger optie dan een statief in zo'n geval.

Uit de hand schieten met een lichte camera en 800mm equivalent lijkt me heel lastig. Juist omdat de camera+lens zo licht is en de sensor relatief klein is maakt het geheel een stuk gevoeliger voor bewegingsonscherpte dan een zware camera + zware lens met grote sensor. En niet alle mirrorless cameras hebben een oculair om de camera stabiel tegen je oog te houden. Goede stabiliteittechniek, snelle sluitertijden, goede autofocus lijken me essentieel als je zover inzoomt. Bij lichte schemering helpt dan alleen nog hoge iso-waarden.

Daarnaast heb je nog kans op bewegingsonscherpte van het te fotograferen object (het vogeltje).... niet altijd de beestjes die lang stil kunnen zitten. Komt nog eens bij de enorme pixeldichtheden van tegenwoordig. Inzoomen tot 100% laat alle foutjes zien, van lens-fouten, autofocus-fouten tot goed-je-camera-stil-houden-fouten.

Derhalve kan ik me voorstellen dat zo'n Nikon 1 mooi het midden houdt tussen een te zware DSLR en een te lichte bridge. Allemaal keuzes.
Nu mooie kans op broedende lepelaars te fotograferen. Vlak buiten Haarlem, hoek Liewegje-Amsterdamse Vaart zit een kolonie Lepelaars te broeden, prachtig om te zien.
Marjan schreef:Nu mooie kans op broedende lepelaars te fotograferen. Vlak buiten Haarlem, hoek Liewegje-Amsterdamse Vaart zit een kolonie Lepelaars te broeden, prachtig om te zien.
Die zitten daar elk jaar :D :wink: