Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snel Savanne of Sahara - Forum Wereldfietser

Snel Savanne of Sahara

Dag wereldfietsers,

Ik ben van plan binnen enkele maanden een trekking fiets aan te schaffen en ben momenteel uitgekomen bij een 26 inch Snel Savanne of een Snel Sahara.

Reden: dealer in de buurt (Opwijk, België), prijs/kwaliteit

Doel van fiets: dagtochten bij huis, meerdaagse tochten asfalt, off road/niet-geasfalteerde paden/wegen Scandinavië... Ik zoek een oerdegelijke fiets die alles aankan en me jaren plezier geeft, max. +/- 2300 euro.

Ik dacht eerst aan een Koga maar bij nader inzien zijn er toch een aantal dingen die me minder aanstaan (integrated balhoofd, naam/marketing die je meebetaalt, ... ) santos, vlerick, m-gineering, ... heb ik ook overwogen maar is me ofwel te duur ofwel zit de dealer te ver weg naar mijn zin.

Nu heb ik twee vragen.

1) Savanne of Sahara?

Savanne is staal, Sahara is aluminium. Volgens mij zijn beide fietsen reiswaardig, dus komt het aan op smaak? Persoonlijk vind ik de strakke stalen buizen wel wat hebben. Zelf heb ik altijd op een 26 mountainbike rondgereden (vroeger staal, nu aluminium) en ik kan niet zeggen dat ik er veel verschil van rijden in voel.

Dus is er nog een andere reden buiten de looks & de 500 gram verschil tussen staal en alu?

2) Ik zie dat Snel de optie geeft tussen LXT40 special & XT 36 special. Het lijkt me dat de LXT de betere is van de 2? (Ik weet ondertussen wel dat er duurzamere dingen zijn dan shimano ivm naven & trapas... ). Ik overweeg eventueel de optie met de Chris King trapaslagers...

Graag jullie mening.
Voor aluminium of staal zie de andere discussies daarover. Er zijn er meer dan genoeg in het archief.
Over het achterwiel: de prijslijsten van Snel zijn ook maar voorbeelden. Als je bij hen een nieuwe fiets laat opbouwen kunnen ze er voor de inzetten wat je maar wilt, binnen grenzen van het redelijke uiteraard.
Uiteraard kies je niet voor de moderste maar kwetsbare XT-naaf.
Als het vanwege groot gewicht niet nodig is zou ik ook niet kiezen voor 40 spaaks. Eerste keus is dan 36 spaaks LX.
Leon
Hoe zit het tegenwoordig met roest & staal? Heb weinig zin om telkens op te letten voor krasjes in de lak die dan kunnen gaan roesten of aanhechtingspunten die doorroesten.

Heb bij mijn alu fiets de fout gemaakt om hem eens vochtig buiten te laten staan in een strenge winter, alle bouten hebben nu (oppervlakkige) roestvorming. Op het frame niks van te zien ondanks de aanwezige krassen.

Of is dit tegenwoordig minder een probleem?
Nee hoor, staal roest nog steeds. :wink:
Het materiaal is niet het enige verschil tussen de Savanne en Sahara. De Sahara heeft een wat meer sportieve geometrie, meer mtb achtig dan de Savanne. Zie hier de geometrie:
http://www.vakantiefietser.nl/px/produc ... ie2011.pdf

Verder zou ik gaan voor 36 spaaks LX wielen, 40 spaaks tandemwielen is mijns inziens overkill als je geen 120 kg weegt. huidige LX is duurzamer dan XT.

Een andere trapas zou een goed idee kunnen zijn, Chris King is dan een dure oplossing. Vierkante trapas met bijpassende cranck is ook een mogelijkheid.
Volgens de site heb je voor € 140 de Chris King trapas lagers... is daarmee het probleem dan opgelost?

Nu ja ik ben niet van plan meerjarige reizen te maken dus misschien allemaal wat overkill aangezien ik lees dat er toch mensen zijn met xt-afmontage die ook 1000'den probleemloze km's maken...
Staal of aluminium....hele boeken zijn erover neergeschreven. Zelf heb
ik echter na jaren alu woon-werkverkeer de proef op de som
genomen en een stalen frame opgebouwd. Ondanks dat het 2 verschillende
randonneurs zijn, het gewicht van staal wat hoger is heb ik na de praktijktest
(zelfde wielen, zelfde bagage, zelfde afstelling zadel/stuur) resoluut gekozen
voor staal. Een slecht fietspad voelt op staal veel minder slecht aan dan bij
alu.

Groeten
Luc