Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe plan je een jaarreis? - Forum Wereldfietser

Hoe plan je een jaarreis?

Ik zoek mensen die mee willen maar ook mensen die advies willen geven!
Ik zoek mensen die het aandurven om op de fiets naar Sydney te gaan, ja je leest het goed op de FIETS NAAR Sydney! Ik heb het uitgerekend en het komt neer op zo’n 25.000 KM. Stel dat je 80 KM per dag aflegt dan komt dat neer op 312 dagen fietsen, stel dat je gemiddeld elke week één dag niet fietst, uitrust of pech hebt dan komt het neer op precies een jaar!
De route die mij het snelste lijkt is Duitsland, Zuid-Polen, Oekraïne, klein stukje Rusland, Kazachstan, Kirgizië, Zuid-China (evt. Tibet), Nepal en/of Noord-India, Birma, Thailand, Maleisië veerboot van Singapore naar Indonesië en van Indonesië naar Australië, dan als laatste dwars door Australië en de woestijn van Darwin naar Sydney. In Indonesië moet je wel een stuk of 6 Eilanden over om vlak bij Darwin uit te komen maar de oversteek is telkens maar een paar uurtjes denk ik.
Een alternatieve route door o.a. Turkije, Iran, Afghanistan, Pakistan en dan India is ook mogelijk maar die lijkt me te gevaarlijk.
Ik heb verder nog niets uitgezocht maar ik zoek dus een groepje van minstens 7 mensen en maximaal 20 mensen tussen de 18 en 80 die over een goede conditie beschikken, een jaar vrij kunnen nemen, net zijn afgestudeerd, met de VUT of met pensioen zijn of zijn afgekeurd, even geen werk hebben of er op een andere manier een jaar tussenuit kunnen en willen. Je moet naast een goede conditie ook in bezit zijn van een goede reisfiets en lichte kampeer-, kook- en slaapspullen. Als je geïnteresseerd bent en weinig of GEEN ervaring hebt verwacht ik wel dat je ergens deze zomer gezamenlijk met mij en/of wellicht een paar andere ervaren vakantiefietsers een weekje in Nederland gaat oefenen. Beter is nog om in landen met bergen te oefenen maar dat moet je zelf weten omdat we de eerste 500 Km toch niet veel bergen tegenkomen.

Ook zoek ik SPONSERS die ons eventueel voor een goed doel willen sponsoren. Het idee is dat we onderweg zo veel mogelijk onze tentjes opzetten, geen tot bijna geen kosten maken, middels reclame onze eigen reis bekostigen en het liefst daarnaast geld inzamelen voor een goed doel of meerdere goede doelen.

Planning vertrek; voorjaar/begin zomer 2013. Mensen uit andere landen zoals Duitsland, Engeland, België, Frankrijk of Scandinavië kunnen natuurlijk ook mee. Wat me ook leuk lijkt is om onderweg projecten van goede doelen te bezoeken en daar middels een weblog telkens verslag van te doen.
Ik ben zelf 44 en heb studeer momenteel geschiedenis. Laat wat van je horen! Jean-Paul Strik.
1 lees veel verslagen van anderen
2 bedenk wat je echt wil (Sydney is gewoon een stad ergens), waarom wil je gaan fietsen? Waarom wil je op reis? (een goed doel is leuk, maar kun je daarop een jaar lang teren?0
3 Waarom wil je met een groepje? Is dat omdat je je daardoor veiliger voelt? Een jaar lang met dezelfde lui opgescheept zitten kan zeer interessante groepsdynamica opleveren. Rekenen erop dat je het niet met de zevenen gaat halen.
4 Op dit forum kijkt men er niet van op als je zegt dat je een jaar lang gaat fietsen. Je bent niet de enige.
5 lees veel meer over je geplande route. Door Burma kun je bijvoorbeeld niet heen, Tibet is lastig.
6 Er valt heel veel te zien onderweg, dat drukt je tempo behoorlijk, zeker als je daarin ook nog echt geïnteresseerd ben.

Mijn mening voor wat die waard is: Laat die strakke planning achterwege, regel de eerste visa en zie onderweg hoe je in Sydney gaat komen. Er is een kans dat je tot de ontdekking komt dat het doel niet zo belangrijk is. Sponsoring is leuk, zoek een goed project uit, maar doe de reis voor jezelf.

Sjirk
Tip 7: Open niet 4 topics over hetzelfde onderwerp, zodat sommigen je nu al moe zijn....en niet met je mee willen :roll:
Ik heb een paar dagen geleden toevallig een stuk gelezen over een groepsreis in Amerika. Na een tijdje kregen mensen ruzie met elkaar en ontstonden er verschillende groepjes.

Ik denk dat je van dag tot dag de routes goed moet doornemen en dan afspreken op de camping.

Mario
Op de fiets, daar kijkt niemand hier van op. Zijn genoeg mensen op dit forum te vinden die dit soort tochten gemaakt hebben.
Maar mijn bescheiden mening:
-Pin jezelf niet vast op het einddoel maar vertrek gewoon, je zult zien dat korte termijn doelen veel prettiger fietst.
-Ga alleen en kijk of je bepaalde trajecten samen kunt doen.
-Besluit je toch samen te gaan met 1, 2, 7 of 20 mensen. Spreek dan tevoren goed af dat iedereen vrij is zijn reis alleen te vervolgen, bereid je er ook op voor alleen verder te reizen.
-Een lange reis hoeft niet heel veel geld te kosten, maar wees niet te optimistisch over de kosten.
-Sponsoren zoeken heb ik geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat voor materiaal misschien iets te regelen is. Levensonderhoud zal je toch zelf voor moeten gaan sparen :lol:

Ik kan mij echter niet aan de indruk onttrekken, dat het hier om een vrij spontaan opgekomen plan gaat dat net zo spontaan weer verdwijnt. :roll:
gios schreef:Tip 7: Open niet 4 topics over hetzelfde onderwerp, zodat sommigen je nu al moe zijn....en niet met je mee willen :roll:
Tip 8, kijk nog eens extra goed naar tip 7 :wink:
Michael W schreef:
gios schreef:Tip 7: Open niet 4 topics over hetzelfde onderwerp, zodat sommigen je nu al moe zijn....en niet met je mee willen :roll:
Tip 8, kijk nog eens extra goed naar tip 7 :wink:
Ik heb twee van de anderen topics verwijderd. Bij deze en één stond al een reactie dus die heb ik laten staan.