Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bij ryanair is alles op eigen risico... - Forum Wereldfietser

bij ryanair is alles op eigen risico...

ik vlieg eind september met ryanair én fiets terug van Carcassonne, maar ik moet zeggen dat ik niet echt gerust ben in mijn fietsje...
Ryanair geeft immers geen enkele garantie dat je fiets niet beschadigd terugkomt of niet gestolen wordt...
je kan een extra verzekering afsluiten, maar die dekt ongeveer alles behalve transportrisico's voor je fiets...

Heeft iemand al nare ervaringen gehad met hen, of zijn jullie best tevreden?

eind juli met Ryanair teruggevlogen vanuit Treviso. Geen enkel probleem met de fietsen. We hadden ze wel in karton ingepakt. 2 andere mensen die samen met ons vlogen pakten hun fietsen niet in, en ook hier geen enkel probleem. Ook in men vriendenkring ken ik niemand die reeds problemen had met ryanair.

Toch zou ik zorgen dat ik mn fiets kan inpakken in karton, je vindt wel wat id buurt vd luchthaven.

Goeie terugreis!

Stijn Berkenbosch

In Nederland kun je overigens wel een extra fietsdekking afsluiten bij je reisverzekering. Via de ANWB; de Fietsvakantiewinkel, www.fietsvakantiewinkel; of Asian Way of Life, www.awol.nl
Ook transportschade valt onder deze dekking. Je moet wel onmiddellijk na constatering bij de bagageontvangst een schadeformulier (P.I.R.) laten opmaken.

jullie zijn een fietsland...in België blijkt dit allemaal wat minder evident te zijn, maar heb uiteindelijk toch een verzekering gevonden die transportkosten dekt!
Bedankt voor de reacties!
Katrien

Hoi,

ja, ik vloog deze maand met Ryanair van Charleroi naar Stockholm en van Oslo via London naar Eindhoven. De eerste keer had ik alles ingepakt in kartonnen dozen (gewoon bij een fietsenmaker te verkrijgen) en bij de terugkomst in een soort van plastiek zak (te verkrijgen bij de luchthaven). Ik had geen enkele schade aan mijn fiets. Zeer content van Ryanair...

Nog iemand van Leuven op wereldfietser.nl :D

Filip.

Vergeten te zeggen dat ik geen verzekering had afgesloten... OOk niet verplicht he.

Hoe krijg je je fiets mee met Ryanair?
Moet je daar speciaal voor bellen?
Want ik zie het niet meteen staan op de bookingsite.


En het gewicht van de fiets, is dat inbegrepen in het gewicht bagage?
Als je bvb 20 kg mag meenemen, en je betaalt apart voor je fiets, dan betekent het toch dat je buiten je fiets nog eens 20 kg mag meenemen hé?
(De meeste maatschappijen doen daar erg vaag over)

Beste Stino,

Hoe het bij Ryanair is geregeld weet ik niet maar ik vermoed dat ze dezelfde spelregels hanteren als elke luchtvaartmaatschappij. M.a.w. je moet je fiets altijd aanmelden! Dit in verband met de beperkte ruimte waarin de fiets meegaat. Als je besluit niet te betalen voor je fiets dan valt je fiets in de 20 kg bagagevrijheid. Als je op fietsvakantie gaat heb je ook nog eens zo'n 15 kg bagage bij je, met 20 kg bagagevrijheid kom je dus niet uit. De prijs voor een extra kilotje verschilt sterk per maatschappij maar het goedkope ticket kan zo flink duur worden. Besluit je om voor je fiets te betalen dan mag je gewoon 20 kg bagage meenemen, ongeacht wat je fiets weegt. Vraag wel na hoe je je fiets moet verpakken. O ja, vraag wel bij Ryanair wat het kost om een fiets mee te nemen.

Succes met het meenemen van je fiets in het vliegtuig.

Maikell

ik ben met Ryanair van Hahn (duitsland) naar de Prescara (italie - Abruzzen) gevlogen. De fietsen waren duurder dan de vliegtickets (ik geloof 25 euro per enkele reis). Fietsen gingen in plastic zeil. Voor de zekerheid nog wat isolatieschuim rond de buizen. Verder geen problemen gehad. Fietsen zijn keurig aangekomen en werden voorzichtig behandeld.

Dit heb ik met fietsdozen wel eens anders meegemaakt. Daar werd mee gesmeten, kwamen op de kop terug of op elkaar gestapeld. Net terug van een fietsvakantie in Canada. Mijn fiets zat in plastic en daarnaast gingen er 12 andere fietsen mee. Deze zaten in dozen en werden opelkaar gestapeld. Mijn fiets lag gelukkig boven op :-)

Moraal van het verhaal, neem je fiets in plastic mee.

regelingen bij Ryanair:

ge moet voor een fiets te boeken bellen naar een betaalnummer (bel eerst naar het plaatselijk nummer; ze geven u dan het andere nummer). Ge hebt daarbij bevestigingscodes (die letters) en visakaartnummer nodig. Naast die fiets moogt ge nog 15 kg gewone en een 5kg handbagage meenemen.

luddo schreef: Dit heb ik met fietsdozen wel eens anders meegemaakt. Daar werd mee gesmeten, kwamen op de kop terug of op elkaar gestapeld. Net terug van een fietsvakantie in Canada. Mijn fiets zat in plastic en daarnaast gingen er 12 andere fietsen mee. Deze zaten in dozen en werden opelkaar gestapeld. Mijn fiets lag gelukkig boven op :-)

Moraal van het verhaal, neem je fiets in plastic mee.
Je had toevallig mazzel, toen ik naar Canada vloog, was mijn fiets in een doos verpakt. Ook toen vlogen er meerdere fietsen mee, waaronder twee die in zo'n fietspyjama van de Fietsvakantiewinkel waren gewikkeld. :? Die lagen mooi onderaan de stapel, en mijn zware fietsdoos er bovenop...
De schade viel op een gebroken spatbord na, wel mee. Gelukkig is de maatschappij waarmee ik vloog inmiddels failliet (canada 3000)

Twee jaar terug, ben ik met Ryan Air teruggevlogen vanuit Rome. Geen enkel probleem gehad, fiets verpakt in plastic hoes van Fietsvakantiewinkel en verder vrijwel niets gedemonteerd. Fiets werd bij 'Special Luggage' afgeleverd en kwam ook als zodanig (geheel onbeschadigd) in Brussel weer uit het vliegtuig.
Niets dan lof, ook de prijs viel me erg mee (geloof iets van 20 Euro).
Succes!
Paula

Zo'n plastic hoes, hoeveel kost dat ongeveer?
En kan je dat eventueel ook kopen op het vliegveld van Eindhoven en dat van Milaan?

Volgens mij wordt hier de fietspyama / fietshoes mee bedoelt. Ze zijn bij de betere fietswinkels te koop en ook via internet, zie bv.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=385

Groet, Rena :wink:

Bedankt! Ik had het ook net gevonden op de site van de fietsvakantiewinkel:

http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/fietshoes.php

Remy,

Er is volgens mij een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen de fietshoezen van de Fietsvakantiewinkel en de fietshoezen van Bike4Travel/Halfords/De Vakantiefietser. In het voordeel van de laatsten dan wel te verstaan.

Bovendien heeft de fietshoes van de Fietsvakantiewinkel zogenaamd "handige" gaten die bij veel fietsen allerminst handig zijn, maar juist probleem opleveren. Verder wordt bij wat grotere fietsen de ketting net niet helemaal bedekt en dat is juist een eis die de inchecksters veelal stellen.

Als je desondanks een fietshoes van de Fietsvakantiewinkel wilt, kan je van mij een nieuwe overnemen voor € 7,50 (inclusief verzendkosten).

Gerd