Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voordrager in combinatie met verende voorvork - Forum Wereldfietser

voordrager in combinatie met verende voorvork

Nadat we jaren lang aan het hiken zijn geweest in de vakanties, zijn we vorig jaar voor het eerst op fietsvakantie geweest met onze zoon van 3 in de fietskar. Is ons erg goed bevallen en het smaakt naar meer!
Veel lichtgewicht spullen hebben we (uiteraard) wel en dat is dus geen probleem. Voor komend voorjaar en zomer willen we eigenlijk wat meer bagage op de fiets vervoeren en wat minder in de fietskar, wat dat was toch best vrij zwaar vond ik. Dus ik ben opzoek naar een voordrager. En nu komt mijn probleem, ik snap niet zo goed welk type wanneer kan/moet worden toegepast. Ik ben in het bezit van een Gazelle Puerto Afbeelding met (dus) een verende voorvork en zonder nokjes voor een voordrager.
Nu heb ik gezien dat er speciale voordragers zijn die wèl op verende voorvorken kunnen, maar heb ook (van tubus oa) montagesets (voor de nokjes) gezien, zodat je ook gewone voordragers kunt monteren.

Nu is mijn vraag, wat is wijsheid? Waarom zou het ene wel kunnen en het andere niet? Daar zit waarschijnlijk een technische gedachte achter?

Bij veel van de voordragers voor verende voorvorken zitten de tassen hoger dan bij normale, daarom neig ik naar normale want dat lijkt me beter fietsen, of valt dat erg mee met een wat hoger zwaarte punt?

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Bedankt.
Ik ben geen fan van voordragers op verende vorken, maar kan me voorstellen dat julllie er toch aan moeten. Ik heb aardig wat eigen ervaring met fietsen met kinderen, en zou zelf juist zoveel mogelijk in de kar vervoeren. Monteer eventueel betere banden, zoals de Schwalbe Big Apple. Die is veel sneller dan wat er standaard op kinderkarren gemonteerd wordt (je zult het verschil merken) en veel comfortabeler voor je kind.
Maar goed, als het toch een voordrager moet worden dan zou ik bij een geveerde vork en schijfremmen eerst kijken naar de dragers van Old Man Mountain, en dan vooral de Ultimate Custom Lowrider.
Wim
persoonlijk zou ik die verende voorvork vervangen door een starre alu vork. Beetje zoeken en je bent voor rond de e60 klaar...
Scheelt n hoop energie verlies en gewicht (laatste minder van belang maar toch al snel 1- 1,5kg). Denk dat een RST vork ook niet de langste levensduur heeft. Kapotte verende voorvork is niet iets waar je op zit te wachten tijdens je vakantie.
Er is wel al wat gepost over de mogelijkheden om een verende voorvork te combineren met een voordrager. (Zoekfunctie!)

Maar waarom denk je dat het fietsen minder zwaar gaat worden als je het gewicht in de fietskar naar je fiets gaat verplaatsen (zonder dat je de fietskar achterwege kan laten)? Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik zie het voordeel niet direct. Integendeel, ik zou zoals Wim eerder zoveel mogelijk gewicht in de kar steken en in ieder geval voortassen (drager + tassen = weer extra gewicht) achterwege laten.

Renaat
nvt
Om het onafgeveerde gewicht laag te houden en het meeste profijt van de vering van de voorvork te kunnen blijven houden is een drager die op het kroonstuk van de vork wordt gemonteerd aan te raden.

Het bevestigen van lowriders op de poten maakt het onafgeveerde gewicht hoog en maakt de reactie op hobbels e.d. Trager vanwege de grotere massa die in beweging moet worden gebracht.
Tubus heeft een prima drager die op jouw voorvork past en de werking Vance vering in stand houdt.
Probleem is dat die Tubus Swing zijn naam eer aandoet: hij hangt niet alleen hoog maar ook nogal ver naar voren. Er is ook nog de FAIV. Die hangt laag maar is wel afgeveerd. Nadeel hiervan is dan weer de hoge prijs en de complexiteit.
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik zou idd meer gewicht op de fiets willen, omdat het heuvel/berg op soms nogal zwaar was vorig jaar (rhoneroute in zwitserland). Onze zoon weegt 19kg (net het weekend gewogen) en we hadden behalve wat speelgoed van hem, onze matjes en slaapzakken achter in de kar.
Ik had dus het gevoel dat als ik meer gewicht naar mijn fiets verplaats, èn naar die van m'n vriendin het wat makkelijker zou worden voor mij. M'n vriendin heeft een andere fiets, maar ook met voorvering.

Om (dik) in die fiets investeren weet ik niet of ik dat wel wil, heb namelijk nog niet het gevoel dat dit mijn ideale vakantiefiets is. En verder fiets ik er tot op heden niet zo veel op. Had deze fiets toevallig nog staan.

Maar mocht ik toch voor een voordrager gaan, dan zoek ik iig een dedicated op.

Bedankt voor zover, als jullie toch nog meer tips hebben, met name over de gewichtsverdeling, dan hoor ik dat natuurlijk graag!
roosterveld schreef:Ik zou idd meer gewicht op de fiets willen, omdat het heuvel/berg op soms nogal zwaar was vorig jaar
Het was eerst al twijfelachtig maar zoals je het nu formuleert tart je de wetten van de zwaartekracht behoorlijk.
Leon
Leon schreef:
roosterveld schreef:Ik zou idd meer gewicht op de fiets willen, omdat het heuvel/berg op soms nogal zwaar was vorig jaar
Het was eerst al twijfelachtig maar zoals je het nu formuleert tart je de wetten van de zwaartekracht behoorlijk.
Leon
Als het gewicht hoger gedragen wordt op de fiets dan in de kar, op grotere afstand van het zwaartepunt van de aarde, is de zwaartekracht wel degelijk zwakker hoor. Het neemt zelfs kwadratisch af! ;)
F = G m1 m2 / r^2
(maar natuurlijk niet voldoende om het te voelen bij een verschil van 0,2m...)
roosterveld schreef:Ik zou idd meer gewicht op de fiets willen, omdat het heuvel/berg op soms nogal zwaar was vorig jaar (rhoneroute in zwitserland).
...
Ik had dus het gevoel dat als ik meer gewicht naar mijn fiets verplaats, èn naar die van m'n vriendin het wat makkelijker zou worden voor mij.
Meer gewicht naar de fiets van je vriendin, zal inderdaad verschil maken voor jou. Maar de zwaartekracht trekt zich er niets van aan of het gewicht in de kar zit, of op jouw fiets. Ik zie dus geen reden om zelf een voordrager te gaan monteren en voortassen te gaan gebruiken, dat levert alleen maar meer gewicht op.

En als je meer gewicht aan je vriendin wil geven, dan zou ik eerder de zware zaken in haar tassen steken. Door het gebruik van twee voordragers en 4 voortassen te vermijden, bespaar je net 3-5 kg. Een gewichtsprobleem proberen op te lossen door 3-5 kg extra te gaan meenemen, lijkt me niet de juiste keuze.

Renaat
Lasse schreef: Als het gewicht hoger gedragen wordt op de fiets dan in de kar, op grotere afstand van het zwaartepunt van de aarde, is de zwaartekracht wel degelijk zwakker hoor. Het neemt zelfs kwadratisch af! ;)
F = G m1 m2 / r^2
Daarom dat vrouwen in sommige landen zulke grote gewichten op hun hoofd dragen, zo is het natuurlijk makkelijk ;-)

Renaat
Hoi luitjes,

Ik ga komende zomer ook met mijn atb met natuurlijk geveerde voorvork zonder nokken op pad. De momenteel commercieel verkrijgbare dragers bevallen me niet genoeg, dus ben ik bezig er zelf eentje te ontwerpen.
Dragers op de vorkkroon zijn geen optie, want daar heb ik al een lamp en camera hangen.
Afsteunen op de steekas gaat ook niet, daarvoor ligt die te diep in de nok onderaan de vork. Een steekas die lang genoeg is, is er niet en op zo'n lange reis wil ik niet een zelfgelaste steekas breuk riskeren. Dan maar om de vorkpoot klemmen en minder effectieve vering accepteren. Bovenop leg ik een aantal petflessen en voorop wil ik zonnecellen leggen voor opladen van batterijen, telefoon en m'n 8,4 V fototoestel.
Zie afbeelding van het ontwerp, zijn er dingen waar ik vergeten ben rekening mee te houden?:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... e=1&ref=nf
Weet je zeker dat je een voordrager nodig hebt? Weet je zeker dat er geen enkele OMM drager past?
Wim
Ik zou er voor zorgen dat de voorzijde drager (zowel waar de tassen aan hangen als de "petflesdrager") door een schuine stang verbonden is met de bevestiging om de vorkpoot. Denk dat het anders wel eens tov van de vork nog kan gaan deinen en dat dat icm een verende voorvork voor een heel onaangenaam gedrag kan zorgen.
Ik zou toch een verticale steun onder de petflessen maken, anders wordt de plek waar de huidige buis vanaf de petflessen in de bovenste klem verdwijt de sollbruchstelle, of je hebt een onnodig zware buis nodig. En hoe voorkom je het wegroteren van de onderste tassteun? Het met de klem tegenhouden van de torsie lijkt me niet optimaal.
Leon
Dag,
Ik heb het ontwerp wat aangepast n.a.v. jullie opmerkingen. Om het wat duidelijker te maken
- verstelbare schoor toegevoegd
- wegroteren van tassteun kan niet door de buis die de tas draagt de voorste en achterste buis verbindt. Deze verbinding voorkomt draaien.

hierbij een afbeelding vanuit een andere hoek.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... e=1&ref=nf
Joost
Elegant concept. Ben benieuwd naar een proefmodel.
maken van onderdelen voor de lowrider is gestart.
Is er iemand die weet waar ik buis 10x1,5 mm van CrMo-staal kan kopen?

Joost