Additionally, paste this code immediately after the opening tag: combinatie fietszitje achteraan en fietstassen? - Forum Wereldfietser

combinatie fietszitje achteraan en fietstassen?

Hallo,

Bestaat er een mogelijkheid om een fietszitje achter op de fiets te combineren met bagage achteraan (ortlieb tassen op tubus dragers). Wij willen graag in juni met ons dochtertje, die nu 10 maanden is , enkele weken gaan fietsen in Noord-Spanje. We nemen ons aanhangwagentje (chariot cougar) mee maar zouden ook graag een fietszitje willen monteren. Een voorzitje lukt niet zo goed omwille van de redelijk voorovergebogen houding op onze fiets. Alle tips welkom.
groetjes

Heidi
Als je het juiste zitje hebt, dan kan dat gewoon :P

Bobike zitjes kun je goed een stuk boven de bagagedrager monteren zodat je tassen net eronder/tussen passen.
Wij hebben het met een ouder kind (4) opgelost met een rugsteuntje en een kussentje en voetsteuntjes. Was voor incidenteel gebruik, verder zat hij op zijn aanhangfiets. Tassen pasten er wel bij.
Waar je wel rekening mee moet houden als je een zitje op de bagagedrager hebt, is het gewicht dat je bagagedrager kan hebben. Bij ons gingen de fietstassen als zoon achterop ging bij man bij mij op de fiets.
Die bobikezitjes zitten vooral op je zadelpen vast, dus zal minder belasting geven op je bagagedrager.
Nesta schreef:Hallo,

Bestaat er een mogelijkheid om een fietszitje achter op de fiets te combineren met bagage achteraan (ortlieb tassen op tubus dragers).
Buizen van Tubus dragers zjn niet ontworpen op de rotte hardware van het gemiddelde kinderzitje
Op onze hase pino passen normale ortlieb/vaude achtertassen uitstekend met een bobike zitje. Neem je fiets mee naar een beetje fatsoenlijke fietsenmaker en dan kan deze dat wel inschatten.

@m-gineering: de meeste moderne zitjes, in ieder geval de bobike, rusten niet meer op de bagagedrager. Via een adapter zijn ze bevestigd aan de zitbuis en de schuine zijstangen van het frame richting de achteras (weet niet hoe die heten). Het zitje bevindt zich dan een centimeter of 5 boven de bagagedrager.

Het zitje belast dus uitsluitend het frame en niet de (tubus) drager. Wij hebben zonder problemen rondgereden met 20kg kind + 2 volle vaude achtertassen + matje. De laatste past met een spin of zo nog mooi achter het achterzitje boven op de achtertassen. Overigens, rijdt 20kg kind in een achterzitje vele malen lekkerder dan in een fietskar.
Wij hebben destijds met succes een Bobike achterzitje gecombineerd met kleine Ortlieb tassen (frontroller classic). Groter paste niet en zou ik ook niet veilig vinden. Je fiets wordt achter dan wel heel zwaar.
Wim
Ondanks het extra gewicht is het inderdaad handig om een achterzitje mee te nemen, ook al zal het kind het meeste in de kar zitten. Vanuit het zitje zien ze meer, kun je een beetje kletsen en als je even een klein boodschapje doet kun je de kar op de camping laten.

Ik heb gewoon grote tassen achter, geen Ortlieb maar Agu. De haken kun je goed verstellen en door een 'diepe' drager gaat het prima. De enige beperking is dat je je ze iets minder vol kunt stoppen en ze lastiger van de drager afpakt.
Wel veroordeel je je min of meer tot voortassen omdat anders er te weinig gewicht op het voorwiel overblijft.

Als ik boodschappen doe in Nederland is het geen probleem, maar op vakantie met een beetje klimmen is het te onrustig.

Succes!

Afbeelding

Afbeelding
Als de combinatie kind en volle tassen te zwaar is kun je als je kind achterop zit je fietstassen in de kar zetten.
Ik heb een nieuwer model Bobike en dan gaat dit zeker niet passen. Ik kom met de huidige drager niet verder dan een paar voortassen op de achterdrager monteren.
blokdoorn schreef:Op onze hase pino passen normale ortlieb/vaude achtertassen uitstekend met een bobike zitje. Neem je fiets mee naar een beetje fatsoenlijke fietsenmaker en dan kan deze dat wel inschatten.
Hoe zit het bobike zitje bevestigd op jullie pino?
Wij zoeken zelf ook naar een oplossing maar zien het niet direct.

Alvast bedankt