Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk soort fiets - Forum Wereldfietser

welk soort fiets

hoi,
binnenkort ga ik een lange fiets trektocht te maken (langer dan 6 maanden) met in eerste instantie europa als bestemming.
Het uitzoeken ban materiaal leverde mij m.b.v.internet niet zoveel problemen op, alleen over de fiets die ik gekocht heb blijf ik heel erg twijfelen.
Door de korte terminjn waarop iki vertrek had ik geen gelegenheid voor bv een santos of snel fiets (levertijd), en heb uiteindelijk bij de plaatselijke fietsenwinkel een gazelle medeo trekking gekocht (mede op hun advideze fiets weegt 18.5 kg wat mij nu achteraf vrij zwaar lijkt, en ik twijfel of ik niet beter een cross hybride had kunnen kopen (bv gazelle torrento) die veel lichter weegt (12.5 kg)
belangrijkste reden voor de fiets die ik kocht was dat hij comfortabeler zou fietsen (en ik heb geen grote fiets ervaring)
de fiets is veruit mijn grootste deel van het budget en ik wil/kan dekomende tijd niet nog eenkeer een evt andere fiets kopen als deze niet bevalt.
de reis gaat in principe over verharde wegen maar het is nuiet uit te sluiten dat als het gioed bevalt ik ook naar landen buiten europa (azie /china/india) wil gaan fietsen.
vraag die ik heb is: denken jullie dat de fiets die ik nu heb geschikt is om een hele tijd vooryuit e kunnen, of vinden jullie een cross/hybride *zoals bv gazelle torrente toch een vel beter alternatief (ik jkan de fiets nog ruilen evt)
De twijfel druipt van je verhaal af, omruilen nu het nog mogelijk is. Wat ik niet snap is dat je het belangrijkste overhaast gekocht hebt(omstandigheden weet ik niet). De fiets bepaalt voor het grootste deel toch of je trektocht slaagt en naar wens is. Bijna al het andere is vervangbaar onderweg.
Ik heb mijn trektocht uitgesteld op dit moment omdat ik nog geen goede fiets gevonden heb. Ik zie van alles op internet maar als ik een winkel bel wordt ik uitgelachen met bepaalde vragen, weer een ander snauwt me af. Een andere winkelier zou mij terug bellen maar belt vervolgens niet meer, enz.

En dan is het nog zo dat veel modellen niet meer leverbaar zijn, er komen nieuwe modellen aan is mij verteld.

raar hé? Dat de economie niet aantrekt, ik hou m'n geld maar op de bank denk ik. Is echt belachelijk hoe veel winkels je slecht behandelen.

Als iemand een tip heeft m.b.t. een goede rijwielhandel die ook goede service verleend(ook na de aankoop) in Zuid Holland.....plaats die tip hier.
tegenwind schreef:..of vinden jullie een cross/hybride *zoals bv gazelle torrente toch een vel beter alternatief (ik jkan de fiets nog ruilen evt)
Een crosshybride is in eerste instantie bedoeld om als kale fiets en zonder veel bagage gebruikt te worden: dagtochtjes over allerlei wegen, verhard en af en toe een flink stuk onverhard en ook eens een stukje heftig pad; vrij sprotief dus. Maar een crosshybride is niet direct bedoeld om bagage aan te hangen. De Medeo is dat toch eerder. De Medeo is ook bedoeld om wat meer comfort te geven voor langere ritten. Overigens zit het 6 kilo gewichtsverschil maar voor een heel klein deel in het frame; de rest zit in allerlei opgemonteerde zaken, die je er naar keuze ook zelf af kunt halen.
{even gekeken op de site} De torrente is het "lichtgewicht topmodel", dat is bij mij synoniem aan oppassen: extra lichte fietsen zijn - laten we zeggen - eerder minder geschikt voor bagage als niet zo lichte, maar meestal goedkopere modellen. Daarnaast wordt het monteren van een drager op de verende voorvork weer een verhaal apart en lijkt me de zithouding op de fiets die je op de foto ziet wel erg sportief voor langer dan een paar uur per dag.
Maar ik neem aan dat je fietsenmaker je dit al heeft verteld....?
Succes, Leon
Het probleem komt mij bekend voor, ik heb nu nog steeds geen fiets.
Mij is ook van alles beloofd, stuur wel info per mail.....die mail komt waarschijnlijk nooit meer. Weer een ander zucht eens diep aan de telefoon als je door vraagt wanneer een bepaald model leverbaar is en snauwt je vervolgens af. Ik wordt er moedeloos van.

Tips zijn inderdaad welkom, ik zit ook in Zuid Holland en zoek een fiets van 1000 tot 1500 euro.

Heb die Medeo trekking eens bekeken, zou nooit mijn keuze zijn, maar voor een beginnende vakantiefietser in Europa lijkt het echt geen slechte keuze. De zit is niet al te sportief, wel fijn als je dat ook nog niet gewend bent. Onderdelen ogen degelijk en doordacht (al zijn er natuurlijk betere onderdelen te koop, maar daar zit een ander prijskaartje aan).
Met deze fiets "echt" de wereld intrekken en onbergberzame streken in Azie opzoeken kan natuurlijk, maar lijkt mij niet ideaal, dan is een fiets met meer "mountainbike" invloeden geschikter.
En inderdaad, kies niet voor een frame dat te boek staat als superlicht, die zijn zeker niet gebouwd op rijden met volle bepakking. Kun je niet kiezen voor een goede ATB (stevig aluminium - onderdelen vanaf LX) en daar zelf tubus dragers en goede banden opzetten?
Toen ik nog in Zuid Holland woonde trof ik bij Van Herwerden in Voorburg altijd goede service en kennis van zaken aan.

Succes,
Ed
Tja, het blijft een moeilijk iets .... een goede fiets uitzoeken. Maar goed, na de eerste keer een verkeerde fiets te hebben gekocht heb ik uiteindelijk wel een goede winkel gevonden.
Onder het genot van een kop koffie, als je geluk hebt zelfs met een stroopwafel, krijg je een deskundig advies wat een goede fiets voor je is. Wat ik zelf het prettigste van de winkel vind is dat de vriendelijkheid niet ophoud zodra je met je fiets de winkel uitrijdt. Nee, de service en deskundigheid blijven gewoon bestaan. Kortom, ik ga regelmatig langs de winkel om gewoon gezellig een praatje met de eigenaresse te maken. De winkel staat in Alphen a/d Rijn en heet Giant-Koga Store. Ja, ze verkopen alleen fietsen van Giant en Koga Miyata. Kijk anders eens op hun website.

Succes met het zoeken en vinden van een winkel (en fiets?) die je bevalt.

Maikell

hoi,

bedankt voor alle reacties. Ik realiseerde me dat de fiets het belagrijkste onderdeel was, maar gezien de tijd had ik geen tijd voor een fiets waarover iedreen op internet enthousiast is zoals een santos of een snel, maar moest een "confectie" fiets kopen. de info daarover was veel minder omdat de meeste wereldfietsers en hun sites hhet hebben over maatfietsen van snel. sdantos of vlerix (hoeft niet eens extreem duur te zijn!)
Ik heb de fiets nu en gehouden en denk dat het best wel zal gaan, al zal ik een er volgende keer (die natuurlijk niet meer komt:p) wel zeker meer tijduitrekken voor ook als dat erg lastig is.
wat ik weet van santos is 4 weken levertijd en vanaf de rond 800 euro to hoe duur je maar wilt, en van snel iets van 6 weken levertijd met vanaf 900 of 1000 euro
alle reacties die ik op internet gelezen heb over fietsen van deze 2 fietsenmakers waren zonder uitzondering enthousiast