Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen (en vallen) - Forum Wereldfietser

Remmen (en vallen)

Wij hebben twee nieuwe Gaastra-fietsen, met Magura firmtech HS11 remmen. Hiervoor had ik een Gazelle met rollerbrakes. Deze remmen zijn dus veel beter, teveel, voor mijn ervaring...
Vanochtend onderweg naar huis reed ik achter mijn echtgenote, ongeveer 23 kmpu, toen zij vopor mij onverwacht remde. Ik remde dus ook, ietwat abrupt, en met de voorrem, en mijn vrouw zag me een mooie salto maken: ik werd gelanceerd... Gelukkig ben ik nog een beetje heel (wat schaafschade aan mijn hand en een stijve rechterhand) en de fiets doet het ook nog (paar schaafplekjes op de handvatten). Maar ik ben wel vreselijk geschrokken...

Wat is wijsheid bij het remmen? Voor? Achter? Combinatie? Helpt anders afstellen? Of moet ik gewoon leren dat deze remmen beter zijn en dus minder hard remmen?
Polling schreef: Wat is wijsheid bij het remmen? Voor? Achter? Combinatie? Helpt anders afstellen? Of moet ik gewoon leren dat deze remmen beter zijn en dus minder hard remmen?
ik zou leren remmen!

Waarom ben je er voorover afgegaan? Omdat je niet goed afgezet hebt tegen het stuur. Je kunt alleen fatsoenlijk remmen als je het stuur recht houdt en bijvoorkeur naar achteren op het zadel schuift maar in ieder geval niet niet naar voren. Als je remt en het stuur niet goed met twee handen vast houdt slaat het dwars en val je voorover. Als je met twee remmen remt moet je in ieder geval het stuur vasthouden en wordt dat al veel lastiger.
Verder moet je er voor zorgen dat je door de vertraging niet naar voren glijdt, dan verhuist het zwaartepunt naar voren en kantel je erg makkelijk
Combinatie voor en achter..voorrem hard inknijpen is nooit echt heel verstandig, zker niet in een afdaling. Maar zoals je zelf ook al aangeeft, get use to it. En echt je zult straks niet meer anders willen dat supergoede remmen. Wellicht even goed om een paar keer te oefenen hoe het een en andere reageert. Dus gewoon even op een recht stukje weg (zonder verkeer) hard fietsen en remmen. Hierbij dus langzaam de remdruk opvoeren zodat je gevoel krijgt hoe de remmen grijpen. Succes!
Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen.

De enige manier om de reflex van het te hard inknijpen van de remmen bij een noodstop af te leren is oefenen.
Gewoon noodstops oefenen, je zult zien dat je steeds meer controle krijgt,zelfs zo veel dat je je achterwiel gecontroleerd los van de grond kunt laten komen.
kenben schreef:Combinatie voor en achter..voorrem hard inknijpen is nooit echt heel verstandig, zker niet in een afdaling.
:shock: Op tijd voldoende snelheid kwijt raken lijkt mij juist uiterst verstandig en een recept voor een lang en gelukkig leven, en daarvoor moet je soms hard in de voorrem knijpen. Op dat moment ook nog met de achterrem knoeien lijdt alleen maar af, als je hard remt heb je toch geen druk op het achterwiel en met de achterrem erbij gaat de boel alleen maar kwispelen.
Je zal inderdaad moeten leren met beleid te remmen. Zulke hydraulische remmen kenmerken zich net ook door de mogelijkheid om heel gedoseerd te remmen maar ook heel krachtig te kunnen remmen. Je (voor)rem dicht knijpen is dus nooit een goed idee en moet je afleren, je remmen remmen echter niet te hard!

In normale omstandigheden moet je nooit met alleen je voorrem remmen, maar steeds met de twee remmen tegelijkertijd. Het snelste sta je stil als je een goed evenwicht tussen de twee remmen bereikt (je achterwiel mag niet omhoog komen en je voorwiel niet slippen).

Renaat
Je voorrem gebruiken zorgt ervoor dat je het snelste stil kan komen te staan zonder dat de het wiel gaat slippen. Gebruik je de rem achter zal het wiel eerder gaan slippen. Bij het gebruik van de voorrem wordt de druk tussen band en wegdek groter. Rem je achter dan wordt de druk tussen band en wegdek minder en je wiel raakt in een slip en je fiets wil als het ware je voorwiel inhalen.
Waarschijnlijk zal je ook hebben uitgeweken, je voorwiel is misschien uit de rijrichting komen te staan waardoor je over als het ware over je fietst bent geduikelt.
Remmen in deze situatie erg moeilijk te beheersen. Ik ben er wel van overtuigd ben je rechts handig zet dan de voorrem op rechts. Omdat je bij een schrik reactie het hardst knijpt in je remmen al naar gelang je rechts of links bent. Je voorwiel zal niet snel blokkeren.
@martin sorry, dat remmen met je achterrem meer energie, reflex kost dan remmen met de voorrem is natuurlijk de reinst BS.. En geen druk op je achterwiel??? Dat krijg je idd wanneer je te hard met je voorrem remt. Gezien de starheid in een frame tov een voorvork die kan bewegen heb je veel meer kans op shimmen op n voorwiel en niet op t achterwiel. Blokkerend achterwiel is ook veel minder erg dan een voorwiel die blokkeert..

Maar t is idd wijs om te zorgen dat je tijdig stilstaat. zoals in vele gevallen voorkomen is...
kenben schreef:@martin sorry, dat remmen met je achterrem meer energie, reflex kost dan remmen met de voorrem is natuurlijk de reinst BS.. En geen druk op je achterwiel??? Dat krijg je idd wanneer je te hard met je voorrem remt. Gezien de starheid in een frame tov een voorvork die kan bewegen heb je veel meer kans op shimmen op n voorwiel en niet op t achterwiel. Blokkerend achterwiel is ook veel minder erg dan een voorwiel die blokkeert..

Maar t is idd wijs om te zorgen dat je tijdig stilstaat. zoals in vele gevallen voorkomen is...
Nog iemand die moet leren remmen! :D
Ja, geweldige remmen hé, klinkt bekend. Ik had precies dezelfde ervaring toen ik overstapte op mijn nieuwe fiets met Magura remmen. Ik was de slecht remmende centerpulls op mijn randonneur gewend en vloog bij mijn eerste noodstop ook van mijn zadel, gelukkig niet zo dramatisch als jij.

Één troost, het went heel snel

Ronald van der Perk
Je voorwiel zal alleen blokkeren als er bijna geen snelheid meer is. Maar je fiets blijft de richting van de stand van het stuur volgen. Bij een redelijke snelheid en je voorrem zou blokkeren laat je de rem wel los. Denk ik toch. Doe je hetzelfde achter dan ben je al van rijrichting verandert, in ieder geval niet de richting van het stuur. Je gaat dit corrigeren en je schiet de verkeerde kant op. Dit zal ook een schrik reactie veroorzaken waardoor de kans dat het niet goed afloopt groter wordt.
Zoek eens een zacht grasveldje op en leer de grenzen van je fiets kennen. En begin voorlopig nog maar niet aan spd-pedalen :). Wat je ook nog zou kunnen proberen zijn rode magura remblokjes, die zijn wat zachter, maar slijten wel wat harder.
AB schreef:Zoek eens een zacht grasveldje op en leer de grenzen van je fiets kennen. En begin voorlopig nog maar niet aan spd-pedalen :). Wat je ook nog zou kunnen proberen zijn rode magura remblokjes, die zijn wat zachter, maar slijten wel wat harder.
de rode Magura blokken van Magura zelf komen tegenwoordig uit een andere fabriek, en zijn hier met lichte gebruikssporen (lees er zit een halve velg spaansgewijs in het oppervlak) gratis af te halen.

Er zijn ook rode blokken van echte Koolstop salmon compound
Van die rode zijn er tegenwoordig ook de echte Koolstop Salmon, en dat doseert heel mooi.
Wim
Tweelingbroertjes met synchrone gedachten???

Doe dan maar voor rood en achter zwart, en je armspieren een beetje trainen om je lichaamszwaartepunt wat in het midden te houden bij dergelijke fratsen ;).

Net als iemand die voor het eerst met spd pedalen begint en voor het rode stoplicht omvalt, kennelijk moet je het een keer meemaken om het in je hersenpan gegrift te krijgen. Je had toch wel een helm op aangezien die op 20kmh berekend zijn :).
Jemig, zwarte remblokken, rode remblokken, Koolstop, Magura... Gewoon even wennen aan het feit dat je wat minder hard in de remmen moet knijpen. Na een paar ritjes zit dat toch wel tussen de oren?
ik heb Magura hs33 remmen en ik kan bevestigen dat m-gineering gelijk heeft:

ik ben nogal lui en ik geef toe dat dit heel slecht is, maar ik heb mijn achterremblokken die reeds versleten zijn nog niet vervagen. Ik rem nu dus alleen met de voorrem. (moet je dus nooi zo ver laten komen... :roll: )

Ik ben nog nooit voorover gevlogen. Het doseren is een automatisme, het vasthouden van het stuur en de positionering van het lichaam op de fiets ook.

M.a.w., hoewel ik het nooit bewust heb moeten aanleren, zal het remmen iets zijn wat je gewoon kunt aanleren.
Zo kun je ook remmen op een nieuwe fiets......

Je moet ook nooit zo dicht achter een vrouw gaan fietsen, levensgevaarlijk :shock:
Matthie9000 schreef:Je moet ook nooit zo dicht achter een vrouw gaan fietsen, levensgevaarlijk :shock:
Daar zit een vette waarheid in, ofschoon het ook voor mannen geldt. Ik wordt in ieder geval pisnijdig als je in een afdaling recht vlak achter me rijdt - één keer een aanrijding en bijna val door een onhandige henkie bij 50 km/u vond ik wel genoeg.

Gedoseerd remmen met remmen die krachtig genoeg zijn om over de kop te gaan kun je aanleren. Je weet het pas dat je het kunt als je het ook in een panieksituatie toepast, want dan zijn je handen heel veel sterker dan normaal. (die van mij dan)
Ook op onverhard kun je uiteindelijk behoorlijk hard remmen.
Leon