Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grondzeil voor Fjall Raven tent - Forum Wereldfietser

Grondzeil voor Fjall Raven tent

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een geschikt en sterk grondzeil voor onder mijn tent. Ik heb een Fjall Raven trekkerstent. Weet niet of dat er toe doet?

Het zeil moet eigenlijk een half jaar mee kunnen gaan, of ik moet onderweg een vergelijkbaar nieuw kunnen aanschaffen?

Ik lees ook veel over "weekmakers"? Maar wat houd dat nu precies in? Bij de Boerenbond hebben ze prima zeil op rol maar hoe herken ik dat het zonder weekmakers is? Is er een stof die er niet in mag zitten?

Heeft iemand hier een goed antwoord op:)

Groetjes Paul
Had je de zoekfunctie hier ook al gehad?

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/searc ... mit=Zoeken

:)
Weekmakers zitten vooral in pvc. Afdekfolies in bijvoorbeeld de bouwmarkt zijn vaak van polyetheen en bevatten geen weekmakers.
Is er geen footprint voor je tent?
Bever heeft grondzeil op de rol. Dit is dus zonder weekmakers. Het kraakt in het begin wel behoorlijk.
Marianne schreef:Bever heeft grondzeil op de rol. Dit is dus zonder weekmakers. Het kraakt in het begin wel behoorlijk.
Is dat niet gewoon Tyvek? Gewoon eerst in een bal kneden, dan gedraagt het zich wel.
(werkt ook met rugnummers :wink: )
Heb je al wat? Kijk hier ook even.

http://www.hiking-site.nl/prikbord/show ... php?t=8242
Marianne schreef:Bever heeft grondzeil op de rol. Dit is dus zonder weekmakers. Het kraakt in het begin wel behoorlijk.
Ik heb dit spul (aquafoil) ook al jaaaaaaaaren in gebruik. Prima op maat te knippen en er zitten gaatjes in zodat er geen water in blijft staan. Scheurt niet. Het eerste stuk heb ik zeker 10 jaar gebruikt.
Het kraakt wel ontzettend bij het uitspreiden en opvouwen. Als je wild kampeert in NL is het even slikken...
Ed_S schreef:
Marianne schreef:Bever heeft grondzeil op de rol. Dit is dus zonder weekmakers. Het kraakt in het begin wel behoorlijk.
Ik heb dit spul (aquafoil) ook al jaaaaaaaaren in gebruik. Prima op maat te knippen en er zitten gaatjes in zodat er geen water in blijft staan. Scheurt niet. Het eerste stuk heb ik zeker 10 jaar gebruikt.
Het kraakt wel ontzettend bij het uitspreiden en opvouwen. Als je wild kampeert in NL is het even slikken...
Gaatjes???? Laat ik een onderzeil nu altijd voornamelijk gebruikt hebben om voor een lek tentonderzeil te compenseren....
Landbouwfolie heeft die klus altijd goed gedaan.
Leon
Leon, dan ben je wat te laat met je onderzeil he :wink:
Vind het ook wel vreemd dat er gaatjes in zitten..?
Vooropgesteld dat de bodem van de tent waterdicht is! Anders heb je een probleem en is een tentluier een lapmiddel....
Een tentluier wordt gebruikt om de bodem van de tent te beschermen tegen stenen, takjes, doorns etc.. Als goed is vormt de bodem van de binnentent een waterdichte kuip. Hierdoor wordt er voorkomen dat er water naar binnen loopt bij plasvorming, bv. bij hevige regenval.
Een tentluier heeft geen kuipvorm. Als je een waterdichte tentluier gebruikt bestaat de mogelijkheid dat er water tussen de bodem van de tent en de luier komt. Hetzij door hevige regenval hetzij doordat er een stukje luier uitsteekt waar dan regen of condenswater op kan komen en onder de binnentent kan lopen. Dat kan dan in een kuiltje onder de tent blijven staan en loopt niet meer weg. Doorslag en/of een vochtprobleem door condens in de binnentent is dan het gevolg.
De gaatjes zijn bedoelt voor het afvoeren van dit vocht. De mogelijkheid bestaat ook dat er water door de gaatjes naar boven wordt gedrukt. Maar dan heb je je kampeerplek verkeerd gekozen... :wink:
Mooi verhaad Ed, maar wat koop je er voor als je tentbodem poreus begint te worden zoals bij vrijwel elke tent uiteindelijk gebeurt.
Bij mijn (vorige) tent gebeurde het een jaar of 6 geleden. Bij water onder de tent was het een natte boel. Het waren geen gaatjes maar het grondzeil lekte over de hele oppervlakte.
Lapmiddelen zoals impregneren geprobeerd, hielp niet. Garantie was al lang vervlogen. De rest van de tent was echter nog helemaal goed.
Daarom heb ik 5 jaar lang landbouwfolie gebruikt onder de tent. Tot volle tevredenheid! Aan een grondzeil met gaatjes had ik niets gehad, dus volgens Bever had ik maar meteen een nieuwe tent moeten kopen? Nou doei!
Uiteraard leg je de folie zo dat water dat van de tent af loopt niet op het folie komt.
Leon
Leon schreef:
Ed_S schreef:Ik heb dit spul (aquafoil) ook al jaaaaaaaaren in gebruik. Prima op maat te knippen en er zitten gaatjes in zodat er geen water in blijft staan.
Gaatjes???? Laat ik een onderzeil nu altijd voornamelijk gebruikt hebben om voor een lek tentonderzeil te compenseren....
Als er gaatjes in je Bever aquafolie zitten, is het volgens mij tijd om een nieuw stuk te kopen. De folie die ik althans onder die naam zo'n zes jaar geleden kocht, is gelukkig hardstikke waterdicht, is daarnaast heel duurzaam (zo te zien kan de mijne best nog een paar jaar mee), kraakt inderdaad behoorlijk en is wat stug, wat lastig kan zijn met opvouwen.

Carl
Ed_S schreef:Vooropgesteld dat de bodem van de tent waterdicht is! Anders heb je een probleem en is een tentluier een lapmiddel....
Een tentluier wordt gebruikt om de bodem van de tent te beschermen tegen stenen, takjes, doorns etc.. Als goed is vormt de bodem van de binnentent een waterdichte kuip. Hierdoor wordt er voorkomen dat er water naar binnen loopt bij plasvorming, bv. bij hevige regenval.
Een tentluier heeft geen kuipvorm. Als je een waterdichte tentluier gebruikt bestaat de mogelijkheid dat er water tussen de bodem van de tent en de luier komt. Hetzij door hevige regenval hetzij doordat er een stukje luier uitsteekt waar dan regen of condenswater op kan komen en onder de binnentent kan lopen. Dat kan dan in een kuiltje onder de tent blijven staan en loopt niet meer weg. Doorslag en/of een vochtprobleem door condens in de binnentent is dan het gevolg.
De gaatjes zijn bedoelt voor het afvoeren van dit vocht. De mogelijkheid bestaat ook dat er water door de gaatjes naar boven wordt gedrukt. Maar dan heb je je kampeerplek verkeerd gekozen... :wink:
Een waterdichte tentluier voorkomt juist een heleboel condens doordat het vocht uit de grond/het gras niet door de luier heen kan verdampen. En mocht tijdens hele zware regen de grond een keer verzadigd raken, is het wel zo fijn als je tentluier drijft (is mij in okt 2009 een keer overkomen op een voetbalveld-achtig kampeerterreintje, aan het voeteneind lag op een gegeven moment 3-4 cm water tussen tentluier en bodem). Het is overigens wel van belang dat je luier op maat is zodat ie niet onder het buitendak vandaan steekt (en dat ook regelmatig even controleert tijdens een regenperiode) anders kun je net zo goed zonder. Mocht er dan onverhoopt toch water op je luier terecht komen, is dat zo weinig dat dat makkelijk met een doekje valt op te dweilen. Precies zoals thuis met een gemorst glas water.
Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga voor de landbouw folie. Dit moet voldoende functioneren en zo niet dan koop ik onderweg iets nieuws;)

Groetjes,
Daar zitten vlgs mij weekmakers in. Bij de meeste buitensportzaken verkopen ze grondzeil voor een paar euro. Ik zou het risico niet nemen...
Wij hebben een Fjallraven Akka (al een jaar of 20) en hebben
hiervoor uit ribstop nylon zelf een footprint gemaakt. Handig
omdat je dan gelijk de ideale maat van de voortent mee kan voorzien.
Voortent is dubbele dikte en overlangs doorgestikt.
Opletten...voor ribstopnylon en andere lichte materialen moet
je een speciale- dunne naald in de naaimachine plaatsen.
Ed_S schreef:Daar zitten vlgs mij weekmakers in. Bij de meeste buitensportzaken verkopen ze grondzeil voor een paar euro. Ik zou het risico niet nemen...
Bij de Boerenbond verkopen ze zeil met/van Polydress? Weet iemand of dat weekmakers bevat?

Paul
Het is een type PE, dus ik verwacht geen weekmakers, ook gezien de toepassing.
Okeej, Bedankt Leon:)

Paul