Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskaarten Europa - Forum Wereldfietser

fietskaarten Europa

Hallo,

Vrienden van mij gaan een jaar fietsen door Europa. Ze zijn op zoek naar fietskaarten van Scandinavie of een kaart van een groot deel van Europa. Bestaat zoiets? Tot nu toe hebben we alleen kaarten van routes binnen een land gevonden. Maar dan hebben ze erg veel kaarten nodig. GPS willen ze niet.

Groet, Zara
Fietskaarten nemen nu eenmaal veel plek in. Openfietsmap West Europa past op een SD-kaartje. Dus toch maar GPS? :wink:

1 fietsbare kaart van heel Europa bestaat niet denk ik.

Groeten Erik(die ook geen GPS wilde en nu helemaal om is :D )
In stedelijke gebieden is het al behelpen met een kaart van 1:100.000. Voor de meeste gebieden heb je een kaart van 1:200.000 nodig. In dun bevolke delen van Spanje kun je met 1:400.000 met beperkingen vooruit en wellicht (daar heb ik geen ervaring mee) kun je in dun bevolkte delen van scandinavië met 1:1.000.000 toe, maar dat is wel het maximum. Aangezien een kaart van Frankrijk op die schaal al een enorme lap is (en niet te gebruiken voor fietsen) zijn er geen bruikbare fietskaarten van delen van Europa. Er zijn gewoon te veel wegen.
Leon
Een van mijn eerste fietsvakanties ging van Amsterdam naar San Sebastian. Voor deze slechts 3 weken durende fietsvakantie - in het voor-GPS tijdperk - had ik ongeveer 7 kaarten nodig.
Een jaar fietsen in Europa! Ik zou geen moment aarzelen. Koop een GPS en voor de globale orientatie een kaart van Europa.

Gerd (nog niet in het bezit van een GPS)
Je kunt ook naar strategische plaatsen in de route een pakketje (met kaarten) poste restante sturen met de spullen die je vanaf daar nodig hebt. En dan de oude spullen terugsturen.
Het lijkt me veel handiger om elke 2-3 dagen nieuwe kaarten te kopen in de plaatselijke boekwinkel...
Als je één kaart zoekt voor een groot deel van Europa kom je al gauw in de categorie autoatlassen. Zwaar, dik en niet handig om mee te nemen laat staan te raadplegen tijdens het fietsen. Bovendien staan de kleinste weggetjes er meestal niet op.

Mochten ze perse geen gps willen, is een smartphone of tablet dan ook een bezwaar?

Wat ik soms deed voordat ik mijn eerste GPS kocht (zo'n vijf jaar geleden) was de route globaal bepalen op online kaarten en die dan uitprinten op A4-tjes. Als je die route hebt afgelegd gooi je ze gewoon weg.
Dank jullie wel voor alle reacties.

Ik zal jullie adviezen en tips doorgeven. Ik denk nu echt dat ze geen kaart van een groot gebied kunnen vinden. Maar ik ken mijn vriendin ... een GPS zie ik haar nog niet gebruiken.

Vr. groeten,
Zara
zara schreef:Dank jullie wel voor alle reacties.

Ik zal jullie adviezen en tips doorgeven. Ik denk nu echt dat ze geen kaart van een groot gebied kunnen vinden. Maar ik ken mijn vriendin ... een GPS zie ik haar nog niet gebruiken.

Vr. groeten,
Zara
Geef haar voor d'r verjaardag een dagje GPS-cursus. Je zult zien dat ze het leuk vindt :D
Voor Frankrijk zijn de bekende gele Michelinkaarten meer dan uitstekend genoeg. Voor Zweden gebruik ik de kaarten van Motormännen, schaal 1.250:000. Zeer gedetailleerd dus uitstekend te befietsen, alle campings en vandrarhem (jeugdherbergen), maar ook zelfs afgelegen onverharde boswegen staan erop! Gekocht aan boord van de Stena Line van Kiel naar Göteborg. Met een kaart van Polen op schaal 1:800.000 had ik ook geen fietsprobleem. Duitsland heeft mooie Generalkarten aus Shell-Tankstellen, op 1:200.000. Als je na een grensoverschrijding die kaarten niet meer nodig hebt, stuur ze per post naar huis. Scheelt in gewicht en ruimte in je stuurtas.
Welke is een goede fietskaart voor Portugal en Ijsland?
Dank
IJsland is zo dunbevolkt dat het hele land prima op één vel past. De routebeschrijving voor een dag fietsen komt neer op: aan het eind van de middag linksaf.
Ik had de Rough Guide Map 1:425.000. Duidelijk, actueel en redelijk waterbestendig. Met hoogtelijnen, campings, heetwaterbronnen, zwembaden, kleuraanduidingen voor type wegdek.

Ik weet niet meer zeker wat ik Noord-Portugal bij me had. Ik dacht Michelin. Het viel me vooral op dat kaarten heel snel gedateerd zijn. Er is daar afgelopen jaren ontzettend veel aan de weg gewerkt.