Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets wassen in de winter? - Forum Wereldfietser

Fiets wassen in de winter?

Hoe doen jullie dat, je fiets wassen in de winter?

Was je 'm helemaal niet of gebruik je 'm gewoonweg niet in de winter...

Meestal was ik m'n fiets regelmatig met de tuinslag en een sopje met spons en doekje, echter met deze koude wordt dat een ander verhaal.
De tuinslang is dicht gevroren en als je je fiets wast en daarna in een stalling zet waar 't vriest dan zit alles vast.

De pekel en andere viezigheid van de fiets krijgen is toch wel een stukje behoud van de fiets, gaarne jullie ideeen.

Emmer met sopje zou aardig volstaan?
De autowasstraat? dan zijn je lagers ook zo naar z'n grootje.
Emmer met sopje en daarna de zeep afspoelen met een gieter of zo? Fiets daarna in de hal of een ander 'boven nul'-plekje. Als je zonder spatborden rijdt, is het ook niet onverstandig om bij natte pekelprut op de weg ook even de zadelpen opnieuw in de montagepasta te zetten, zodat de boel niet vast corrodeert.

Zelf heb ik geen tuin en sluit ik de tuinslang aan op de kraan in mijn ketelhok, vlakbij mijn balkondeur. Na het afspoelen staat de fiets in de woonkamer.
TravelDuck schreef:Hoe doen jullie dat, je fiets wassen in de winter?
Doe jezelf en je gezondheid een lol: niet wassen zolang het serieus vriest.
Je kunt hem wassen, 24 uur in een droge kamer zetten en dan nog kun je er na een paar km fietsen achter komen dat er nog water zat in een klein stukje remkabel. Oei!
En anders zit er nog wel een drupje ergens bij een schakelmechanisme, ook fijn.
Waarom zou je je fiets wassen, er is nu geen modder.
Leon
Leon schreef:
TravelDuck schreef:Hoe doen jullie dat, je fiets wassen in de winter?
Doe jezelf en je gezondheid een lol: niet wassen zolang het serieus vriest.
Je kunt hem wassen, 24 uur in een droge kamer zetten en dan nog kun je er na een paar km fietsen achter komen dat er nog water zat in een klein stukje remkabel. Oei!
En anders zit er nog wel een drupje ergens bij een schakelmechanisme, ook fijn.
Waarom zou je je fiets wassen, er is nu geen modder.
Leon
exact, zolang het droog is is het zout niet erg problematisch. De ellende begint pas als er water bij komt, maar dan is het kennelijk weer dooi
Leon schreef:
TravelDuck schreef:Hoe doen jullie dat, je fiets wassen in de winter?
Doe jezelf en je gezondheid een lol: niet wassen zolang het serieus vriest.
Je kunt hem wassen, 24 uur in een droge kamer zetten en dan nog kun je er na een paar km fietsen achter komen dat er nog water zat in een klein stukje remkabel. Oei!
En anders zit er nog wel een drupje ergens bij een schakelmechanisme, ook fijn.
Waarom zou je je fiets wassen, er is nu geen modder.
Leon
Ik snap het probleem niet zo. Die fiets is in tien minuten afgesopt en -gespoeld, en sinds wanneer kan een 'schakelmechanisme' en remkabel niet tegen wat nattigheid?
Pedalero schreef:
Leon schreef:
TravelDuck schreef:Hoe doen jullie dat, je fiets wassen in de winter?
Doe jezelf en je gezondheid een lol: niet wassen zolang het serieus vriest.
Je kunt hem wassen, 24 uur in een droge kamer zetten en dan nog kun je er na een paar km fietsen achter komen dat er nog water zat in een klein stukje remkabel. Oei!
En anders zit er nog wel een drupje ergens bij een schakelmechanisme, ook fijn.
Waarom zou je je fiets wassen, er is nu geen modder.
Leon
Ik snap het probleem niet zo. Die fiets is in tien minuten afgesopt en -gespoeld, en sinds wanneer kan een 'schakelmechanisme' en remkabel niet tegen wat nattigheid?
Sinds water <0 C een fasetransformatie ondergaat?
Misschien is er een misverstand. Ik weet niet wat een fasetransformatie is, maar mijn fietsen staan altijd in huis, waar het altijd minimaal vijftien graden is.
Pedalero schreef:
Leon schreef:
TravelDuck schreef:Hoe doen jullie dat, je fiets wassen in de winter?
Doe jezelf en je gezondheid een lol: niet wassen zolang het serieus vriest.
Je kunt hem wassen, 24 uur in een droge kamer zetten en dan nog kun je er na een paar km fietsen achter komen dat er nog water zat in een klein stukje remkabel. Oei!
En anders zit er nog wel een drupje ergens bij een schakelmechanisme, ook fijn.
Waarom zou je je fiets wassen, er is nu geen modder.
Leon
Ik snap het probleem niet zo. Die fiets is in tien minuten afgesopt en -gespoeld, en sinds wanneer kan een 'schakelmechanisme' en remkabel niet tegen wat nattigheid?
de remkabel is 't punt niet bij me (hydrolisch), maar het schakelsysteem...
als er wat water tussen binnen en buitenkabel gaat zitten en dat gaat bevriezen, kun je 't schakelen wel vergeten.
Eveneens met water in 't slot :(

alvast dank voor de tips,
zet 'm op m'n werk af en toe even warm weg om de boel wat te drogen.
Of zou dat ook beter zijn van niet?
Roesten gaat wel sneller als 't warm en vochtig is :cry:
laat je fiets gewoon even staan, pak dan een afwasborstel en tandenborstel (voor kleine plekjes waar je anders niet bij komt zoals v-brakes) en poets daarmee de (opgedroogde) zooi van je fiets af; dat is hoe ik het meestal doe. Vervolgens de ketting een paar keer door een lap halen, olie erop en wat heen en weer schakelen, klaar.
Lekker mee in bad?
p.s nu kijken want onderwerp verschuift op tijdlijn van FaceBook
Pedalero schreef:Misschien is er een misverstand. Ik weet niet wat een fasetransformatie is,
De overgang van water naar ijs. En fietsen mogen dan tegen water kunnen, de meeste bewegende onderdelen hebben een hekel aan ijs.
Pedalero schreef:maar mijn fietsen staan altijd in huis, waar het altijd minimaal vijftien graden is.
Dat zal bij vele mensen niet het geval zijn. Maar zelf als je je fietsen warm stalt, als er zich (b.v. door het wassen) water op bepaalde cruciale plaatsen bevindt (in kabels, in een slot, ...) dan zal dat ook bevriezen bij een lange rit bij temperaturen onder de 0°C.

Renaat
Ik was mijn fiets in de winter helemaal niet. Voor het pekelseizoen begint zet ik de fiets in de vaseline ter bescherming. Pas na het pekelseizoen maak ik de fiets weer helemaal schoon. Alleen de ketting maak ik regelmatig schoon in de winter (overigens in de winter niet met water).
Blan-Che schreef:Lekker mee in bad?
p.s nu kijken want onderwerp verschuift op tijdlijn van FaceBook
Je bedoelt dit? :D
Afbeelding
Leon schreef:Je bedoelt dit? :D
Yep. Bedankt wist niet dat dit ook mogelijk was met FC
Ik gebruik voor alle "gevoelige" plekjes op mijn fiets een soort borsteltje dat ik uit een onderhoudssetje van een oud dienstpistool heb gehaald. Het is zon draadborstel. Past overal tussen en poetst zo de opgehoopte zout meuk tussen je derailleur/kabel geleiders weg (als je die zoals ik onder het frame door hebt lopen).

Verder is het misschien slim om, waar krasjes in de lak zitten, af en toe even wat vet op te smeren ofzo en in de zoveel tijd even af te nemen met een doek. In de winter is water niet echt nodig, al die meuk van de weg veeg je er zo af.
Ik zet mijn fiets gewoon in een autowasstraat. Niet zo een met draaiende borstels en megaföhn, maar in een ruimte waar je de auto of fiets zelf met de hogedrukspuit met muntautomaat kunt wassen en ook waxen. In Warffum staat er een bij de Peugeotdealer aan de Juffer Marthastraat. Twee euro en je fiets is weer als nieuw!
Martin E. van Doornik schreef:Ik zet mijn fiets gewoon in een autowasstraat. Niet zo een met draaiende borstels en megaföhn, maar in een ruimte waar je de auto of fiets zelf met de hogedrukspuit met muntautomaat kunt wassen en ook waxen. In Warffum staat er een bij de Peugeotdealer aan de Juffer Marthastraat. Twee euro en je fiets is weer als nieuw!
Dat kan wel, maar naar mijn mening vraagt de inzet van de hogedrukspuit om beleid. Zet je die namelijk bijv. rechtstreeks van korte afstand op de voornaaf, dan heb je kans dat je water erin spuit en smering eruit.
sont schreef:Dat kan wel, maar naar mijn mening vraagt de inzet van de hogedrukspuit om beleid. Zet je die namelijk bijv. rechtstreeks van korte afstand op de voornaaf, dan heb je kans dat je water erin spuit en smering eruit.
Daar heb ik ook aan gedacht. Wel midden op de behuizing van de naaf (tussen de spaakhelften), maar logisch niet in de kogellagers. De ketting spuit ik wel schoon en dan thuis nieuwe Kroon olie erop doen.
Een emmer water en een lekkere langharige borstel.
Zodra je thuiskomt, emmer water even soppen, je fiets een paar keer laten stuiteren, afdrogen. Hogedrukspuit we kunnen toch wel zonder.
De mijne gaat gewoon mee onder de douche. Hij/zij heeft daar zijn/haar eigen (afwas)borsteltje.
Voor de tandem is er geen ruimte in het hok. Die moet even wachten tot het ijs weg is.
Wassen gebeurt zomer en winter met water en soms wat huishoudzeep. 's Winters minder vaak dan in de zomer.

Tegen het vollopen van kabels met was- of regen water zijn er Snakeseals, stelschroefjes met afdichting. Op papier ziet het er mooi en duur uit. Heeft iemand ervaring? Positief of negatief?

Frank