Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietspaaltjes zijn levensgevaarlijk - Forum Wereldfietser

fietspaaltjes zijn levensgevaarlijk

http://www.powned.tv/nieuws/tech/2012/0 ... gevaa.html

Ik ben er nog nooit tegen aangereden :D

gr. Eelco
Ik knalde er als tiener al een keer tegenaan, fietsend in een groep van school naar huis... Fiets 10 cm. korter, en een mooie plooi in de bovenbuis. Dat was een Batavus...
Ja, fietspaaltjes zijn levensgevaarlijk.

Ben aleens tijdens mist in het donker tegen zo'n paaltje aangeknald. Gemeente aangeschreven, klacht ongegrond er stond ook een lantaarnpaal. Die scheen helaas niet door de mist hen.
net als automobielen zijn deze paaltjes inderdaad gevaarlijk. Ik stoor mij ook al een poosje aan deze achterlijke paaltjes. Ook jammer is dat nu de fieters en wandelaars op veiligheid en rijcomfort moeten inleveren omdat de automobilist fietspaden wil misbruiken.

Recentelijk heeft mijn gemeente er weer een paar bij geplaatst: precies op een splitsing, zodat je bij het maken van de bocht er mooi op in rijdt.

Ook plaatst mijn gemeente ze op smalle fietspaden, in het midden, zodat de effectieve breedte zo klein wordt, dat je er met grote concentratie door moet fietsen, vooral met mijn ligfiets is dit echt irritant.

Ook plaatst men hier van die gerecyclede kunsttof zwarte paatjes met 1 cm dikke verzonken! reflectierand. Deze paaljes zie je dus echt niet in het donker, de zeer smalle reflectierand is binnen enkele weken voorzien van een laagje aanslag.

Ik heb maar weer eens een klacht bij mijn onverschillige gemeente ingediend, ben benieuwd wanneer de verontwaardigde ambtenaar gaat bellen :)

Ook nog een positief puntje: na 2x achter elkaar dezelfde klacht ingediend te hebben en na veel moeite heeft de gemeente toch een paaltje verplaatst! Dit paaltje hadden ze precies achter een bocht met aan beide zijden struiken geplaatst. Ik had al een persoon gesproken die daar ten val was gekomen. (wilde de gemeente niet geloven)
misschien tijd voor burgerlijke ongehoorzaamheid?
Afbeelding
Het is soms wel heel lastig om die paaltjes te ontwijken.....

Afbeelding
SKIK met Daniel Lohues, schreef er in 1995 al een liedje over...


Skik
betonpoalties
As ik op de fietse zit, dan wol ik graag rechtdeur
Dan wil ik snel op huus an, weg van dat gezeur
Ik rie dan zonder licht, want dat red ja niet zo zwaor
'N onverwacht obstaokel, daorin skuult dan het gevaor
Wie hef die dingen daor neer zet, wat hef dat veur 'n nut

Betonpaolties, betonpaolties, betonpaolties, betonpaolties
Betonpaolties, betonpaolties bennen .!!

Toen kwam dus de dag, dat ik ze niet ontweek
Ik klapte op zo'n kutpaol, zo as later bleek
De dokter zee:, "potdomme keerl,
Hoe krie'j 't toch veur mekaar, dit heb ik nog nooit zien
Dit komp nooit weer klaor!, wie hef die dingen daor neerzet
Wat hef dat veur 'n nut!?"

Ik vreug me toen dus af, wie hef die weg bepaald
Ik heb 'n doktersrekening, die is nog niet betaald
'K had alle botten breuken, 'k lag 'n maond an 'n infuus
En bovendien leup ik ok nog, 'n half jaor bij huus

©opyrights
auteur: ?
componist: Dani�l Lohues
publisher: ?

http://www.youtube.com/watch?v=MgkJwKlOh9E

Groeten Fokko :wink:
Die paaltjes zijn geen nieuws hoor, die staan er al decennia.
Ik heb meerdere malen als vertegenwoordiger van de Fietsersbond in een officieel overleg met de verantwoordelijke ambtenaren ter sprake gebracht dat hun paaltjes onwettig staan, dat er ongelukken gebeuren en dat het heel gemakkelijk beter kan.
Ze doen dat echter bewust niet omdat de zwarte paaltjes beter zijn voor het aanzien van de stad.
Ik noem dat iets als poging tot toebrengen van lichamelijk letsel met voorbedachten rade.
Leon
Leon schreef: Ik heb meerdere malen als vertegenwoordiger van de Fietsersbond in een officieel overleg met de verantwoordelijke ambtenaren ter sprake gebracht dat hun paaltjes onwettig staan,
Hoezo onwettig?

Ik kom regelmatig van die rood-wit geblokte paatjes tegen die er de ene keer wel en de andere keer niet staan. Iemand een idee waarom dat is?
Pedalero schreef:
Leon schreef: Ik heb meerdere malen als vertegenwoordiger van de Fietsersbond in een officieel overleg met de verantwoordelijke ambtenaren ter sprake gebracht dat hun paaltjes onwettig staan,
Hoezo onwettig?
Verzin het het het komt voor: in of net na een onoverzichtelijke bocht, op een rijbaan met verkeersbord er aan vast (paaltje 3 meter lang), dichter dan de minimumafstand bij elkaar, zonder belijning en/of met weggesleten belijning etc.
Leon
Een ramp die paaltjes. Mijn vriendin is er ook al een keer tegen aan gefietst, voorvork krom , knie gekneust, en dat vlak voordat we naar het buitenland vertrokken voor een fietsvakantie.

Bij onze woonplaats Deventer langs het Overijssels kanaal staan er ook een paar op een slingerend fietspad. Naast dit fietspad ligt notabene een zandweg waar gewoon auto's overheen kunnen. Eea gemeld bij de fietsersbond, nooit meer wat van gehoord.

Ben
zo te zien is het hier gelukkig geen taboe om te klagen over deze paaltjes :D

wat ook gevaarlijk / slecht is, is dat de paaltjes soms wel geplaatst zijn maar soms weer voor onbepaalde tijd verwijnen. (vanwege zout strooi auto's, luie gevaarlijke politie agenten die met automobiel over fietspad willen autorijden, etc.)

Ook zie ik regelmatig dat bij tegelpaden met paaltjes de tegels gaan verzakken / los liggen precies bij de tegen waar het paaltje de grond in gaat.

Wat dat betreft valt er nog erg veel te verbeteren. En inderdaad, praktisch ALLE paaltjes voldoen niet aan de wettelijke eisen als ik het goed heb: ik heb bijv. (bijna) nooit inleidende in breedte toenenemde dikke witte (reflecterende) strepen die naar het paaltje toelopen gezien.
Ik kom ook paaltjs tegen die kunnen scharnieren, die liggen dan vrijwel onzichtbaar plat op het fietspad. Kan bij groepen fietsers tot bijzondere taferelen aanleiding geven.
mijn 'favoriet' is een niet refllecterend paaltje langs de Leinewijk ( een wijk is een brede sloot, dus ideale mistcondities) net na een korte S-bocht zodat hij zolang mogelijk buiten je gezichtsveld blijft. Aan de overkant van de kruisende weg staat een zeer reflecterend paaltje om je aandacht te schreeuwen. Als je over dit paaltje struikelt loop je een goede kans ook nog overreden te worden. De gemeente ziet er geen probleem in, want het paaltje is van rijkswaterstaat
De rode reflectie op het middelste paaltje zat er in september 2011 nog keurig op.
In december niet meer...
O ja, er staat geen lantaarnpaal bij.
Soest, De Beaufortlaan.

Afbeelding
Gooi & Eemland heeft het patent op dit soort paaltjes.
Gelukkig is meestal wel duidelijk wie de eigenaar is van deze paaltjes.

Afbeelding

Afbeelding
Er is nagedacht over de plaatsing van het paaltje.
Vlist, Fietspad F273.0.
Staatsbosbeheer.

Afbeelding

Afbeelding
Ambtenaar Vinkeveen:
'Als fietsers en automobilisten zich aan de regels houden is er niets aan de hand'.

Fietsersbond kwam hier succesvol in actie. Na een jaar was dit probleem opgelost.

Baambrugse Zuwe.

Afbeelding
Er wordt bij de toepassing ook goed nagedacht over het esthetische aspect: 'zwarte paaltjes beter zijn voor het aanzien van de stad.'

Maar witte paaltjes passen weer beter in een 'natuurgebied'.

Vlist, Fietspad F273.0.
Staatsbosbeheer.

Afbeelding