Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Georgië naar Rusland (en terug?) - Forum Wereldfietser

Van Georgië naar Rusland (en terug?)

Hey,

ik ben aan het overwegen in de zomer in Georgië te gaan fietsen en, indien mogelijk, dit te combineren met een beklimming van de Elbroes (in Rusland dus). Ik ben nog maar net beginnen lezen maar vind niet direct iets over mogelijkheden of moeilijkheden om vanuit Georgië naar Nalchik te gaan (fiets of openbaar vervoer, dat weet ik nog niet) en terug (afhankelijk van hoe ik mijn terugvlucht regel). Heeft iemand hier ervaring mee of weet van?
Groet,

steven
Dit zou ons ook interesseren !
Wij plannen Turkije en Georgië (Istanbul - Tbilisi: 7 weken) maar niets staat voor het moment vast. Mijn reiscompagnon beklimt ook graag bergen. Mocht de Elbrus erbij kunnen, is dat voor ons ook een optie. En dan laten we misschien een deel van Turkije 'vallen'.
Maar inderdaad moeilijk info over te vinden. En kun je ter plaatse een goede gids vinden voor de Elbrus? En inderdaad : de grensovergang en de visa?
Wij kopen onze vliegtickets normaalgezien na de fietsbeurs in Mechelen. Dus we hebben nog een drietal weekjes om info te verzamelen.

Sabien
Voor je de grens over wil gaan van Georgie naar Rusland zul je je eerst goed moeten informeren. Minbuza.nl geeft het advies uit het grensgebied tussen Georgie en Rusland weg te blijven. Daarnaast nog de volgende opmerkingen:

-in 2007 ben ik vanuit Rusland -via Abchazie- naar Georgie gefietst. Geen probleem, tot ik Georgie wilde verlaten. Toen werd ik gearresteerd, zie mijn verhaal op www.wilbertgatochfietsen.nl van juni 2007.
-het Russische leger is in 2008 nog Georgie binnen gevallen
-afgelopen zomer sprak ik een stel die met de auto onderweg waren. Ze hadden geprobeerd vanuit Rusland naar Georgie te gaan. Zowel vanuit Sotsji als vanuit Grozny was dat niet gelukt.

Als altenatief zou je kunnen proberen de Ararat in Turkije te beklimmen.

Groet Wilbert
We hebben hem zien liggen in Usghuli Georgië . Echter van geen enkele toerist gehoord dat ze hem gingen beklimmen - ook niet de bergbeklimmers/fietsers uit Letland die we in Usghuli troffen. Ze gingen wel ergens aan de Military highway klimmen. De verhoudingen tussen Georgië en Rusland zijn nog steeds gespannen. Ik vrees dus dat je ver om moet fietsen om hem te beklimmen.

Filmpje van onze Georgië reis.

Veel voorpret!
Ik ben afgelopen zomer 2 weken in Georgië geweest, overigens niet per fiets. (In Batumi, Kutaisi, Tblisi, Sighnagi, Kazbeki / Militarian Highway)

In Kazbeki, zo'n 15 km van de grens met Rusland en ten oosten van Zuid-Ossetië, kreeg ik te horen dat de grens met Rusland open is; maar dan alleen voor Russen en niet voor Georgiërs. Per gehuurde MTB was ik een stukje gaan fietsen naar de Russische grens en het verkeer dat er reed waren auto's met Russische kentekens en vrachtwagens uit Rusland (en Oekraïne).

Kleine kans dat het daarom héél misschien mogelijk is.
wel, volgens het laatste bericht op dit forum
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2122018
is de grens aan Kazbegi tegenwoordig voor iedereen open... ik probeer binnenkort wat meer te weten te komen
hetsteven schreef:wel, volgens het laatste bericht op dit forum
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2122018
is de grens aan Kazbegi tegenwoordig voor iedereen open... ik probeer binnenkort wat meer te weten te komen
Ik ging er van uit dat je vanuit Svaneti door wilde lopen/fietsen naar de Elbroes. Inderdaad de weg via Kazbegi voert je via een lange omweg naar de Elbroes in Rusland (als je erdoor komt). Vorige zomer hebben we een stuk gefietst met Polen die bij Kazbegi gewandeld hebben - en die werden door de Russen weggestuurd toen ze te dicht bij de grens kwamen. Maar kennelijk is dit in de afgelopen maanden veranderd volgens de posters op Lonely Planet.
Het is van belang niet via Abchazie of Ossetie te reizen. Geen Ferry vanaf Sochi dus!