Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een 'nieuwe' route naar Rome - Forum Wereldfietser

Een 'nieuwe' route naar Rome

Dit jaar is het precies 800 jaar geleden dat Emo (abt van het toen jonge klooster van Wittewierum) naar Rome ging.
Hij had een conflict met de bisschop van Münster, en de paus moest een oplossing brengen.

Hij hield een soort dagboekje bij wat later ( vermoedelijk) door zijn opvolger werd uitgewerkt tot een reisverslag.
Vorig jaar verscheen Emo's Reis van Dick de Boer. Hierin wordt de reis gereconstrueerd en voorzien van veel historische en culturele achtergronden.

Voor mij was dit de basis om het verder uit te werken tot iets wat bruikbaar zou zijn om de tocht van Emo na te reizen.

Ik heb geen gids geschreven, maar het achter de computer uitgewerkt met behulp van GPSies.com.
Dit lijdt onvermijdelijk tot onjuiste routebeslissingen, maar als basis is het naar mijn idee bruikbaar.
Correcties en aanvullingen zijn echter meer dan welkom.

Mocht je het boek van Dick de Boer mee willen nemen, dan is het geen reis voor de lichtgewicht fietsers, want het boek weegt 1,2 kg.
Maar het boek biedt wel een hoop informatie wat je onderweg allemaal kunt zien.

De door Emo gevolgde route naar Rome.

Afbeelding

Meer details vindt je op deze link, maar ook via onze site is deze reis te vinden.

T.z.t. zal ook de terugreis worden geplaatst, maar die is nog niet gereed.

Peter
Leuk idee Peter. En fijn dat je het hier deelt.
Ben je nog van plan om er een reisgidsje van te gaan maken?

We hebben eerst even andere (fiets)plannen, maar ik zet hem op mijn to-do lijstje.
Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Letterlijk niet.

Ik ben vooral voor mijn eigen plezier bezig geweest met het uitwerken van een mogelijke route.

Als je er echt een gids van wilt maken zal je de route toch in ieder geval zelf een keer gefietst moeten hebben. En daar ben ik fysiek niet toe in staat.
Maximaal kan ik een +/- 1800 km per jaar affietsen in 3 tot 4 weken (het maximale wat ik weg kan). Als je dan ook nog een route moet uitproberen schat ik in dat het maximale bereik op 1000 km (maar misschien dat andere routemakers op dit forum daar meer info over hebben), heb je daar al snel 2,5 tot 3 jaar voor nodig. Als je de terugtocht ook nog wil meenemen, is voor meer dan de helft afwijkend van de heenreis, moet je er nog een een jaar of 2 bijtellen. Het wordt dan een project van wel erg lang adem.

Voorlopig zal het hier dus bij blijven, tenzij zich veel mensen aanmelden om een deel van het traject te fietsen.
En de hulp van een echte routegidsenmaker is dan ook onontbeerlijk.

Daar komt bij dat ik die ambitie ook niet echt heb.

Het karakter van een soort doe-het-zelf tocht met GPS of kaart heeft wat toch wat meer van de zoektocht van Emo,die zonder kaart of GPS ook in Rome kwam.

Peter
Peter M schreef: Als je er echt een gids van wilt maken zal je de route toch in ieder geval zelf een keer gefietst moeten hebben. En daar ben ik fysiek niet toe in staat.
Maximaal kan ik een +/- 1800 km per jaar affietsen in 3 tot 4 weken (het maximale wat ik weg kan). Als je dan ook nog een route moet uitproberen schat ik in dat het maximale bereik op 1000 km (maar misschien dat andere routemakers op dit forum daar meer info over hebben), heb je daar al snel 2,5 tot 3 jaar voor nodig. Als je de terugtocht ook nog wil meenemen, is voor meer dan de helft afwijkend van de heenreis, moet je er nog een een jaar of 2 bijtellen. Het wordt dan een project van wel erg lang adem.
Goede inschatting lijkt mij.

Daarnaast zijn er al meerdere gidsen naar Rome, dus een uitgever zal niet gauw nog een gids uitgeven voor dezelfde markt; maakt de spoeling nog dunner, hoe leuk het idee ook is.
Bij mij werkt het doorlinken op de genoemde homepage, naar het gps bestand niet; hebben daar meer mensen last van?
Onder de kaart op de homepage staan de etappes. Als je op het nummer van de etappe klikt, dan zie je het kaartje van de desbetreffende etappe. Bovenaan het kaartje kun je track in het gewenste formaat kiezen en dan op OK kliken.

Afbeelding
kwootje schreef:Bij mij werkt het doorlinken op de genoemde homepage, naar het gps bestand niet; hebben daar meer mensen last van?
Snap er geen F*** van. :twisted:
Het PDF-bestand eronder kan ik zonder problemen downloaden, maar inderdaad de GPS-file kan niet.
Ik zoek verder.
Voor zolang het niet werkt, maar even primitief :(
Voor belangstellenden, stuur een PB met e-mailadres, dan stuur ik het toe.

Ik zoek verder.

Peter
Frank schreef:Onder de kaart op de homepage staan de etappes. Als je op het nummer van de etappe klikt, dan zie je het kaartje van de desbetreffende etappe. Bovenaan het kaartje kun je track in het gewenste formaat kiezen en dan op OK kliken.

Afbeelding
Is ook een oplossing, maar ik had nu juist voor het gemak ook een GDB-file toegevoegd op de voorpagina :shock:
Peter
Sorry, die link had ik over het hoofd gezien. :oops:
Ik kan ook dat gdb-bestand van de homepage niet downloaden. Staat de juiste naam in de Link?
Frank schreef:Sorry, die link had ik over het hoofd gezien. :oops:
Ik kan ook dat gdb-bestand van de homepage niet downloaden. Staat de juiste naam in de Link?
Ja. Ik ben geen echte html-freak. Ik kan een beetje knutselen :o
Maar de syntaxis van de link naar de GDB-file en naar de PDF-file zijn gelijk. Ik heb intussen wel ontdekt dat in Firefox rechtsklikken en dan opslaan als alle bestanden wel werkt, maar in IE, Opera en Chrome werkt het niet.

Als ik de pagina lokaal bekijk dan werkt het downloaden van de GDB-file wel.
en ja, de GDB-file staat op de server en in de goede map

Peter
Peter M schreef:Ik heb intussen wel ontdekt dat in Firefox rechtsklikken en dan opslaan als alle bestanden wel werkt,
Klopt, maar na het opslaan opent de gdb-file niet in Mapsource; geen geldig Mapsourcebestand is de melding !!
Inderdaad, met bestand opslaan als... lukt het wel. Maar openen in Basecamp gaat niet. Als ik met een edit programma kijk, dan lijkt het me niet de route die ik gedownload heb. Ik zie bijv. "404 De pagina is niet gevonden"

Misschien komt het doordat het een gdb-bestand is, is ook een vorm van XML. Misschien moet je een ander Mime type gebruiken of het bestand als ZIP beschikbaar stellen.
Frank schreef:Inderdaad, met bestand opslaan als... lukt het wel. Misschien komt het doordat het een gdb-bestand is,
Het is juist geen gdb-bestand maar gewoon een htlm-tekstbestandje met de extensie gdb. Open hem maar eens in een tekstverwerker.
Had ik inmiddels ook geprobeerd en tekst aangepast. :wink:
Heeft Dick de Boer dit niet deels zelf ook gefietst? Hij is een fanatieke fietser.
Wim
Na een hele zondag steunen en kreunen lijkt het nu gelukt te zijn. :twisted:

Voor zover ik kan nagaan, zat het probleem bij mijn provider (KPN). Het lijkt er op dat zij geen Mapsource-bestanden doorgeven.
Omdat ik zelf de fout niet kon reproduceren (bij mij werkte de download wel), was Hans van de Veeken bereid om als externe tester te fungeren. Dank dus.

Volgens mij werkt het nu wel.

Peter
Wim schreef:Heeft Dick de Boer dit niet deels zelf ook gefietst? Hij is een fanatieke fietser.
Wim
Geen flauw idee. Jij kent hem blijkbaar beter dan ik, niet namelijk.

Peter
Peter M schreef: Volgens mij werkt het nu wel.
Klopt !! :wink:
Michael W schreef:
Peter M schreef: Volgens mij werkt het nu wel.
Klopt !! :wink:
Dank voor de snelle reactie

Peter
Ik heb het Dick zelf maar even gevraagd. Dat lijkt me de kortste klap.
Wim