Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montage standaard voor vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Montage standaard voor vakantiefiets

Sinds vorig jaar heb ik een Stevens randoneur aangeschaft, en er inmiddels twee heel mooie reisjes opzitten, een week in Zwitserland en een weekje Ardennen/Luxemburg. Nu was ik gewend mijn racefiets grotendeels zelf te onderhouden, maar mijn onderhoudstandaard kan de Stevens, die natuurlijk een tikje zwaarder is, niet aan (staat niet stil en valt bijna om). En dit jaar wil ik Zuid Frankrijk(Provence) en Denemarken of Duitsland eens onveilig maken, dus er moet gesleuteld worden!
Hoe lossen julie dit op, met haken aan het plafond, of zijn er goede standaards waar ik mijn bijna 15 kilo wegende fiets rustig aan kan hangen en onderhouden?
Wegens geen schuur, is een standaard in de tuin voor mij de gewenste oplossing!
captain_fabulous schreef:Sinds vorig jaar heb ik een Stevens randoneur aangeschaft, en er inmiddels twee heel mooie reisjes opzitten, een week in Zwitserland en een weekje Ardennen/Luxemburg. Nu was ik gewend mijn racefiets grotendeels zelf te onderhouden, maar mijn onderhoudstandaard kan de Stevens, die natuurlijk een tikje zwaarder is, niet aan (staat niet stil en valt bijna om). En dit jaar wil ik Zuid Frankrijk(Provence) en Denemarken of Duitsland eens onveilig maken, dus er moet gesleuteld worden!
Hoe lossen julie dit op, met haken aan het plafond, of zijn er goede standaards waar ik mijn bijna 15 kilo wegende fiets rustig aan kan hangen en onderhouden?
Wegens geen schuur, is een standaard in de tuin voor mij de gewenste oplossing!
Een oude deken of zeil op de grond en de fiets ondersteboven neerzetten. Deed ik al zo jarenlang. In 2008 heb ik een nieuwe schuur gebouwd en daar hangt een katrolinstallatie om mijn fiets eraan te hijsen.
Wat is dat dan voor standaard die je nu gebruikt?

Ik gebruik overigens gewoon zo'n standaard waar de fietsen in de 'showroom' van de fietsenwinkel ook in staan (met de achtervork), zodat ik op het balkon kan sleutelen.
Ik gebruik een standaard zoals in deze link staat (overigens niet hier gekocht maar bij een bekende fietsenbouwer in het noorden tijdens een sleutelcursus :wink: ). Als ik hem niet gebruik haal ik hem uit elkaar en ligt hij in een paar haken aan de balk van het dak in de garage.
HansvanderVeeke schreef:Ik gebruik een standaard zoals in deze link staat (overigens niet hier gekocht maar bij een bekende fietsenbouwer in het noorden tijdens een sleutelcursus :wink: ). Als ik hem niet gebruik haal ik hem uit elkaar en ligt hij in een paar haken aan de balk van het dak in de garage.
Heb je precies dezelfde als in de link? Vijftig euro is nog te doen.
Pedalero schreef:
HansvanderVeeke schreef:Ik gebruik een standaard zoals in deze link staat (overigens niet hier gekocht maar bij een bekende fietsenbouwer in het noorden tijdens een sleutelcursus :wink: ). Als ik hem niet gebruik haal ik hem uit elkaar en ligt hij in een paar haken aan de balk van het dak in de garage.
Heb je precies dezelfde als in de link? Vijftig euro is nog te doen.
Yep, dezelfde als op het plaatje en daar kan ik prima de vakantiefietsen mee doen. Ik weet niet meer precies wat ik er toen voor betaald heb.
Deze en een krukje:
Afbeelding
Staat stabiel, ook met 6 tassen en een rugzak erop.
Je kunt er het achterwiel en de trappers beide kanten mee op laten draaien.
En het werkt ook onderweg.
Leon

Voor de grammenjagers die hier beslist opmerkingen over willen maken: dat het wat meer weegt kan me helemaal niets schelen!
Leon schreef:Deze en een krukje:
Afbeelding
Staat stabiel, ook met 6 tassen en een rugzak erop.
Je kunt er het achterwiel en de trappers beide kanten mee op laten draaien.
En het werkt ook onderweg.
Leon

Voor de grammenjagers die hier beslist opmerkingen over willen maken: dat het wat meer weegt kan me helemaal niets schelen!
Ik deed dat ook, maar gevolg was wel dat er speling ontstond waardoor mijn fiets met tassen niet meer stabiel kon staan; (exact dezelfde standaard+lokatie; was wel een oudje). (Bij weghalen bleek trouwens dat op de bevestigingspunten aan het frame de lak ook kapot was). Op zachte ondergrond sneed de standaard de grond in maar daar heb je voetjes voor dacht ik.
Ik gebruik nu een standaard van de Aldi, waar hij op de trapas rust en je de onderbuis vastklemt. Prima voor een racefiets, maar te fragiel voor een echt stevige fiets.
De standaard uit de link had ik al wel op het web gezien, maar had m'n twijfels of die wel een vakantiefiets kon hebben, ook niet al te duur...dat kan hem wel eens worden! Bedankt voor de tip!
En betreft de fietsenbouwer uit het Noorden...ik overweeg sterk een cursus aldaar, want ik kan de basisdingen nu zelf, maar spaken vervangen ed kan ik nog niet, en het mezelf te leren als ik met een volgepakte fiets sta met malheur, dat is misschien iets te spannend. Ik heb een avondje cursus bij Snel gehad, maar dat is denk ik niet genoeg om echt zelfredzaam te zijn onderweg. Is kamperen in de boomgaard op vrijdag een aanrader? Woon namelijk in Hilversum, zaterdag vroeg op is ook niet altijd leuk...
Ik gebruik deze http://is.gd/AdRZ1H standaard. Aanschaf marktplaats, helft nieuwprijs. De Tacx : Cyclestand (T3000)

/J
captain_fabulous schreef:maar mijn onderhoudstandaard kan de Stevens, die natuurlijk een tikje zwaarder is, niet aan (staat niet stil en valt bijna om).
Zo'n Stevens wil de wijde wereld in, natuurlijk blijft die niet stilstaan! :) Mijn eerste ingeving zou zijn om te kijken hoe je huidige standaard wel zou kunnen functioneren. Is het er zoeen die 'op zijn knietjes' zit (dus met poten horizontaal op de grond), dan kun je mogelijk iets zwaars op de poten leggen. Staat hij gewoon op zijn voeten, dan lukt dat natuurlijk niet, maar kun je er mogelijk een gewicht aan hangen om hem stabieler te krijgen. Begrijp ik goed dat je in de tuin sleutelt? Paar scheerlijnen, haringen, klaar! ;) (En dan maar zorgen dat je er niet over valt...) Tenzij je huidige standaard sowieso al niet voldoet, dan is het natuurlijk wel zinnig om op zoek te gaan naar een nieuwe.

Carl
captain_fabulous schreef: En betreft de fietsenbouwer uit het Noorden...ik overweeg sterk een cursus aldaar, want ik kan de basisdingen nu zelf, maar spaken vervangen ed kan ik nog niet, en het mezelf te leren als ik met een volgepakte fiets sta met malheur, dat is misschien iets te spannend. Ik heb een avondje cursus bij Snel gehad, maar dat is denk ik niet genoeg om echt zelfredzaam te zijn onderweg. Is kamperen in de boomgaard op vrijdag een aanrader? Woon namelijk in Hilversum, zaterdag vroeg op is ook niet altijd leuk...
Kan 't je van harte aanbevelen, zo'n wknd in het noorden op sleutelcursus.
Vr en za avond kamperen hoort en natuurlijk helemaal als fietsreizigers onder elkaar. Erg leerzaam en gezellig.

zo nu weer genoeg reclame gemaakt.

zo'n fiets sleutel standaard is natuurlijk reuze handig.
De standaard op de fiets werkt ook goed om even 't achterwiel eruit te pakken bij een lekke band. Hop fiets op de standaard, zadel tegen een boompje of paaltje aan zetten (aan dezelfde kant als de standaard op je fiets) en je achterwiel staat vrij.
Fiets op z'n kop in het gras zetten kan natuurlijk ook maar vind ik zo'n gedoe.
Ik gebruik deze: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-monta ... /aid:22584

Hij is ongelooflijk sterk en stabiel, en uitgezonderd 29ers past werkelijk elke fiets er zonder problemen op en je kan overal gemakkelijk aan werken. Aanrader!