Additionally, paste this code immediately after the opening tag: enkele vraagjes voor een eerste fietstrip - Forum Wereldfietser

enkele vraagjes voor een eerste fietstrip

Goeiemiddag,

Ik had het idee om met mijn fiets naar Kopenhagen te fietsen vanuit Belgie. Het plan in mijn hoofd is dagelijks zo'n 150 km per dag te doen en een trekkersaanhangertje mee te nemen voor baggage en zo.

Nu vraagje:
Hoeveel km's zijn zowat mogelijk per dag?
150 km gem. per dag met een aanhangertje is een mooie afstand, zou ik persoonlijk genoeg vinden op een dag.
Het is niet alleen fietsen op een dag, ook inkopen, eten, bezichtiging, tent opzetten enz. Je fietst niet over hoge passen/bergen en doorgaans goede wegen neem ik aan, dus dat is te doen, maar ik zou absoluut niet meer km per dag maken.
Komt bij; je conditie, ervaring, gewicht van fiets en karretje, je eigen gewicht en soort fiets. Enkele factoren die een rol spelen.

Ik heb geen ervaring met een aanhangertje achter de fiets.

Groet,
Henk

kunst en fietswerk
De dagafstand hangt af van je conditie, de vlakte van het terrein en hoeveel uur op een dag je wilt fietsen.
Voor ons, met een redelijke conditie, geldt dat we met een 90 km per dag het wel gehad hebben. Soms meer, soms minder. En we willen ook nog wat zien.

Je zou je karretje een vol moeten laden en dan een dagje gaan fietsen. Dat geeft je eenindruk van wat haalbaar is. Reken er dan we op dat als je dagen achter elkaar fietst, dit invloed heeft op je lichaam en op je achterste :wink:
Aangezien fietsen met bagage een stuk zwaarder is voor het lichaam zou ik zeker in het begin het aantal kilometers beperkt houden.
Je kan zeker in het begin je route qua kilometers flexibel houden, stippel per dag een korte en een lange route uit zodat je altijd kan stoppen als het niet zo lekker gaat (door bijvoorbeeld een flinke tegenwind).
Probeer je lichaam een beetje tijd te geven om te wennen.
delifter schreef:Goeiemiddag,

Ik had het idee om met mijn fiets naar Kopenhagen te fietsen vanuit Belgie. Het plan in mijn hoofd is dagelijks zo'n 150 km per dag te doen en een trekkersaanhangertje mee te nemen voor baggage en zo.

Nu vraagje:
Hoeveel km's zijn zowat mogelijk per dag?
Als je tot degenen behoort die op zaterdag even 250 km op de racefiets afraffelen en dat op zondag ook nog een keer (en uiteraard maandag weer fluitend naar het werk) dan is dit een realistisch plan.

Met bagage fietsen is verrassend langzamer, foutrijden en eten kopen kost meer tijd dan je denkt, en je lichaam inregelen op een regime van eten en recupereren kost ook dagen.

Tussen camping en camping kom ik met 13 km/h effectief redelijk uit
m-gineering schreef:Tussen camping en camping kom ik met 13 km/h effectief redelijk uit
Op deze pagina onderaan een overzichtje van onze kilometers en gemiddelde snelheden, bewogen en niet bewogen, van de afgelopen vakantie:
http://vanderveeke.net/fiets2011/overzicht.htm

Maar goed, Ierland is aardig geaccidenteerd.
Mijn stelregel en houvast is:
Wat ik op een normaal trainingsrondje op een zondagmiddag zonder overdreven inspanning in nederland kan fietsen, dat is zo'n beetje de gemiddelde haalbare afstand op een hele dag fietsvakantie, inclusief klimmetjes en bagage.

Als ik in de lente op een trainingsrondje 110 km wel een prettige afstand voor een middagje fietsen vind, dan is dat ongeveer ook de afstand die ik later in het jaar met een paar tassen, dikke banden en wat hellinkjes kan doen.

Gemiddeld dus. Je bouwt het op en raakt gewend aan bagage.In de eerste week van een vakantie fiets ik een kwart minder dan ik gewend ben. Na een paar weken ben ik in staat om mét bagage, mét forse klimmen flink meer kilometers te maken dan ik normaal in Nederland zou doen.

In Noorwegen en IJsland werkte deze stelregel niet. In Ierland wel.
Honderdvijftig kilometer gemiddeld vind ik gekkenwerk. Tijdens onze fietsvakanties van de afgelopen 15 jaar zijn we twee of drie keer boven de 150 km gekomen.
Reken maar na. Je moet al heel flink doortrappen met een aanhanger wil je gemiddeld 25 km/u halen. Dat is dus al 6 uur. In de praktijk fietst niemand 6 uur aan een stuk. Je moet ook eten, iets zien onderweg, tent opzetten, misschien koken enz.

In Canada ontmoette ik eens twee jongens die net waren begonnen en 90-100 mijl per dag wilden fietsen. Een paar dagen later kwamen we ze weer tegen en bleken ze hetzelfde gemiddelde te hebben als wij, 80 km per dag.
Het hangt allemaal af van je bagage, fiets, conditie en wind. Waait er een stevige zuid-westen wind (en die kans is reëel), heb je een 10-tal kilo bagage en ben je goed getraind: dan haal je makkelijk 150 per dag. Deze kerels rijden steeds lange afstanden: http://fietsvakantie.gekkemensen.net/ Zoals je ziet rijden ze niet met extreme spullen rond, maar hun conditie is wel top en fietsen om te fietsen, niet om veel cultuur op te pikken tijdens de dag.

Aan de andere kant van het spectrum vind je dan weer de 40 kg bagage, rechtop zittende, genieter die elk plekje rustig fotografeert, combineer dat met wind tegen en je komt op 60 à 80 km per dag maximum.

De afstand is iets meer dan 1000 km (antwerpen-kopenhagen) dus als je beschikt over de conditie van een pbp deelnemer, dan ben je er op een 50-tal uur :-).
Jan Eleveld schreef:Honderdvijftig kilometer gemiddeld vind ik gekkenwerk. Tijdens onze fietsvakanties van de afgelopen 15 jaar zijn we twee of drie keer boven de 150 km gekomen.
Reken maar na. Je moet al heel flink doortrappen met een aanhanger wil je gemiddeld 25 km/u halen. Dat is dus al 6 uur. In de praktijk fietst niemand 6 uur aan een stuk. Je moet ook eten, iets zien onderweg, tent opzetten, misschien koken enz.
Ik heb eens naar København gefietst. Ik neem aan dat je voor de veerboot Puttgarden-Rødby kiest. Je moet dan door het Duitse Ost-Holstein (OH op de Duitse nummerplaten) fietsen en het is daar behoorlijk heuvelachtig (wel mooie landschappen) en dan de hoge Fehmarnsundbrücke over met het extreem smalle fietspad, waar je niet op een tegenligger zit te wachten.... Ik fietste die dag van Lübeck naar Maribo (Lolland) = 120 kilometer bij 30 graden en tegenwind! Bij aankomst al afgepeigerd. Doe maar gewoon gemiddeld 90 km per dag, dan geniet je veel meer van je fietstocht! En Denemarken is zo fotogeniek. Bij Køge had ik ook gelegenheid om in de zee te zwemmen, daar ging het fietspad zo vlak langs. Veel mooie roodborstjes op de stranden :lol: te zien.
150km/dag.
Kan het: ja
Is het leuk: nee :roll:
Het is te veel om elke dag 150 km te fietsen, maar af en toe een uitschieter is geen probleem.

Ik fietste in Noorwegen en kwam daar een Zwitser tegen met aanhanger, ligte fiets en aanhanger met 1 wiel. Ik had moeite om hem bij te houden terwijl ik er al bijna 10.000 km op had zitten en in zeer goede conditie was. :cry:

Henk

kunst en fietswerk
Beste Delifter,

Je eerste fietsvakantie.
Heb je zeer beperkte tijd om in Denemarken te geraken?
Fiets je überhaupt wel eens? Woon-werkverkeer? Zondagmiddagtochtje? Ieder weekend op de pedalen in de Ardennen? Luik-Bastenaken-Luikliefhebber? Wil je alleen op campings of liever wildkamperen?
Wanneer je meer info over jezelf geeft krijg je antwoorden waar je meer mee kunt.
Maar uh ..150 km per dag kan hoor. Meer ook. Moet je leuk vinden.

Groeten van Loes.
type fiets lijkt me ook belangrijk!

low racer ligfiets of mss zelfs velomobiel is 150km een opwarmertje. met wat conditie moet dat op een lange vm te doen zijn.

clubgenoot op de kajak reed op een zondag wel eens naar de baraque fraituur en terug vanuit Balen (Antwerpse kempen). Ruwweg 150km enkel. maar dat was met een ligfiets met raceblad vooraan en zonder bagage, want die was 's avonds terug thuis. Je zou er op die manier natuurlijk wel op een dag of 3-4 zijn.
De mensen die roepen dat het absoluut niet mogelijk/leuk is fietsen over het algemeen met een tank van 18kg met daarop nog eens 20kg bagage (beetje overdreven). Als je zeer minimaal en gewichtsbewust bepakt is 150km zeer goed te doen, als je goed traint uitschieters van 200km ook.
Matthie9000 schreef:De mensen die roepen dat het absoluut niet mogelijk/leuk is fietsen over het algemeen met een tank van 18kg met daarop nog eens 20kg bagage (beetje overdreven). Als je zeer minimaal en gewichtsbewust bepakt is 150km zeer goed te doen, als je goed traint uitschieters van 200km ook.
Dus als ik een fiets koop die 6 kilo lichter is en de helft van mijn bagage thuislaat kan ik ineens 'zeer goed' 150 km fietsen? :roll:
Leon
op zulk vlak terrein is het wat mij betreft met minimale bepakking een peuleschil ja, zijn ook genoeg mimimalistische fietsers die dat bewezen hebben overigens; en ja; het hangt er vanaf hoeveel je wilt doen buiten het fietsen+rustpauzes+boodschappen+kamperen om.
Matthie9000 schreef:op zulk vlak terrein is het wat mij betreft met minimale bepakking een peuleschil ja, zijn ook genoeg mimimalistische fietsers die dat bewezen hebben overigens; en ja; het hangt er vanaf hoeveel je wilt doen buiten het fietsen om.

En als het de hele dag keihard regent met de wind vol tegen,
is het dan nog steeds een peuleschil volgens jou.

gr. Eelco
diekleur schreef:
Matthie9000 schreef:op zulk vlak terrein is het wat mij betreft met minimale bepakking een peuleschil ja, zijn ook genoeg mimimalistische fietsers die dat bewezen hebben overigens; en ja; het hangt er vanaf hoeveel je wilt doen buiten het fietsen om.

En als het de hele dag keihard regent met de wind vol tegen,
is het dan nog steeds een peuleschil volgens jou.

gr. Eelco
Het gaat toch om gemiddelden? Doe je dan lekker rustig aan en fiets je 100km, of neem je een rustdag en fiets je daarna weer een keer of twee 200km, we hebben het niet over een tocht naar afrika door de alpen...
delifter schreef:Ik had het idee om met mijn fiets naar Kopenhagen te fietsen vanuit Belgie. Het plan in mijn hoofd is dagelijks zo'n 150 km per dag te doen en een trekkersaanhangertje mee te nemen voor baggage en zo.

Nu vraagje:
Hoeveel km's zijn zowat mogelijk per dag?
Je ziet wel aan de reacties dat het voor iedereen weer anders ligt........ Wat voor de één genieten is, is voor de ander helemaal niets. Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen of het je gaat om prestaties, genieten van de omgeving of een combinatie van die twee. Daarnaast ook goed weten waar je fysiek toe in staat bent. Indien je, net als de meeste mensen, maar beperkt de tijd hebt om te vakantiefietsen zul je een behoorlijke veiligheidsmarge in moeten bouwen om tegenslagen etc. op te kunnen vangen. Daar zou ik dan met het gewenste daggemiddelde rekening mee houden
m-gineering schreef: Met bagage fietsen is verrassend langzamer, foutrijden en eten kopen kost meer tijd dan je denkt, en je lichaam inregelen op een regime van eten en recupereren kost ook dagen.

Tussen camping en camping kom ik met 13 km/h effectief redelijk uit
Dit is wat mij betreft ook realistisch. Als je dan 8 uur per dag op de fiets zit haal je toch zo'n 100km. Zelf fiets ik op zo'n vakantie meestal niet meer dan 80 km, maar ik wil dan ook overal genieten van mooie plekjes, gebouwen etc. en foto's maken.