Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meerdere kaarten op microSD - Forum Wereldfietser

meerdere kaarten op microSD

Hallo,
Heb al een hele tijd een garmin Legend Hcx, en heb er verder ook geen problemen mee,maar ik kan geen meerdere kaarten op de micro SD zetten.
Is dit zowiezo mogelijk?
Als er een kaart opstaat is hij nog lang niet vol maar als ik er dan wat bij op wil zetten wist hij eerst de eerste kaart.
Er zit een 4GB kaart in.
Wie heeft raad.

Sinie
Ja, dat kan mbv Garmin's Basecamp of Mapsource. Als je die kaarten ook op je computer hebt geinstalleerd kan je delen van die kaarten opslaan op je micro sd kaart (als zgn gmapsupp.img).
Zie voor een instructiefilmpje http://www.youtube.com/watch?v=p74K5QjlBI8
Als je een Mac hebt, kun je gebruik maken van Garmin MapInstall, dat alle kaarten netjes voor je samenvoegt.

De tovenaar schreef:Ja, dat kan mbv Garmin's Basecamp of Mapsource. Als je die kaarten ook op je computer hebt geinstalleerd kan je delen van die kaarten opslaan op je micro sd kaart (als zgn gmapsupp.img).

Zie voor een instructiefilmpje:

Ik heb geen ervaring met het model wat jij gebruikt maar bij de Garmin die ik gebruik moet het kaartmateriaal in een map geplaatst zijn die de naam 'Garmin' heeft. Het bestand met het kaartmateriaal wat daarin geplaatst is heeft altijd dezelfde naam. Alleen op die manier kan de Garmin het kaartmateriaal 'lezen'.

Wat er bij jou waarschijnlijk gebeurd is dat de map met het kaartmateriaal vervangen wordt door de nieuwe map.
Wil je ook het oude kaartmateriaal nog beschikbaar hebben op de mircoSD dan zal je eerst de bestaande map op het kaartje moeten hernoemen, (NB: De Garmin zal op dat moment niet meer uit die map kunnen 'lezen') daarna plaats je een nieuwe map op de mircoSD met het nieuwe kaartmateriaal.

Ik maak trouwens gebruik van OpenStreetMaps kaarten; of dit van invloed is op de manier waarop de Garmin het kaartmateriaal 'leest' weet ik niet.
Ah, de tovenaar was je ook al te hulp geschoten terwijl ik mijn bericht aan het typen was. Zou maar naar zijn advies luisteren. :wink:
Doe meerdere kaarten zelf als volgt, ik gebruik Basecamp

1. Open basecamp en laat de kaart tonen die je wilt installeren
2. Installeer die kaart
3. Wijzig op je GPS systeem, via de computer dus, de naam naar een herkenbare naam toe, bijvoorbeeld TOPO benelux
4. Open in basecamp nu een andere map, installeer die ook en geef die ook weer een herkenbare naam. Op die manier voorkom je dat die worden herschreven.
paul1987 schreef: 3. Wijzig op je GPS systeem, via de computer dus, de naam naar een herkenbare naam toe, bijvoorbeeld TOPO benelux
Dat werkt alleen op de nieuwere GPS modellen, niet op een Legend Hcx. Die kan maar één bestand lezen. Je zult dus al die kaarten een voor een moeten selecteren mbv Basecamps Mapinstaller of Mapsource en die in één keer naar de Sd kaart schrijven.
Vanwege de vaak trage overdracht tussen PC en Etrex, is het beter de export te doen naar een map op de PC en daarna als de GPS in USB-mode staat (als extern schijfstation) het bestand daar naartoe te kopieren of verplaatsen. Andere optie is de SD-kaart in een kaartlezer te steken en rechtstreeks daarheen laten schrijven.

Wat ook mogelijk is is meerdere SD-kaartjes van 1 of 2 GB met daar alleen 1 land of streek op (inclusief grensgebieden)

Zorg er wel voor alleen die kaarten/gebieden te selecteren die je ook daadwerkelijk nodig denkt te hebben, dit maakt het opstarten een stuk sneller en berekenen van routes op de GPS ook sneller.
Pman schreef:Vanwege de vaak trage overdracht tussen PC en Etrex, is het beter de export te doen naar een map op de PC
Naar een map op de PC opslaan gaat niet (herkent Garmin niet, of je moet een virtuele drive aanmaken) wel is het inderdaad veel sneller als je de micro SD kaart in een cardreader stopt ipv de data overdracht via de GPS gekoppeld aan de pc doet.
De tovenaar schreef:
Pman schreef:Vanwege de vaak trage overdracht tussen PC en Etrex, is het beter de export te doen naar een map op de PC
Naar een map op de PC opslaan gaat niet (herkent Garmin niet, of je moet een virtuele drive aanmaken) wel is het inderdaad veel sneller als je de micro SD kaart in een cardreader stopt ipv de data overdracht via de GPS gekoppeld aan de pc doet.

Ik heb van de velomap oostenrijk tsjechie en duitsland gedeeltes op een sd kaartje gezet. hoop dat dit zo gaat werken.
leest hij nu een route beginnend in Oostenrijk door tsjechie naar duitsland?
Anders toch maar weer op meerdere sd kaartjes zetten?
Iedereen alvast bedankt voor de tips.
sveldhuis schreef:leest hij nu een route beginnend in Oostenrijk door tsjechie naar duitsland?
Ik denk van wel, maar....

Ik zou zeggen, maak een route met Basecamp en zet 'm op je GPS. Dan weet je het zo.
Ik was laatst op zoek naar hetzelfde antwoord maar dan voor mobile xt en kwam dit tegen:
Up to four maps can be used on the Garmin software + world map

Valid map file names are as follows:

(world map) gmapbmap.img (reserved for world basemap)
(map 1) gmapprom.img
(map 2) gmapsupp.img
(map 3) gmapsup2.img
(map 4) gmapsup3.img

If you have issues with running all map unlock codes do the following:

Open/Create GMAPPROM.UNL and place the codes for all maps GMAPPROM.IMG, GMAPSUPP.IMG, GMAPSUPP2.IMG and GMAPSUP3.IMG on one line without spaces, save and place in the "Garmin" folder on the SD card.
Het schijnt ook met enkele andere modellen te werken.
Misschien ligt 't aan je versie Garmin maar op onze Oregon 450 kan ik probleemloos meerder kaarten op de SD kaart zetten in de Gramin map met eigen namen:
Openfietsmap.img
OnRouteWandel.img
OnRouteFiets.img

gewoon de SD kaart in de pc gedaan en kaarten erop gekopieerd.
Data overdracht gaat dan ook vele malen sneller dan via kabeltje.
TravelDuck schreef:Misschien ligt 't aan je versie Garmin maar op onze Oregon 450 kan ik probleemloos meerder kaarten op de SD kaart zetten in de Gramin map met eigen namen:
Openfietsmap.img
OnRouteWandel.img
OnRouteFiets.img

gewoon de SD kaart in de pc gedaan en kaarten erop gekopieerd.
Data overdracht gaat dan ook vele malen sneller dan via kabeltje.
Bij een Legend Hcx werkt dat niet, die accepteert alleen kaartbestanden met de naam gmapsupp.img, dus als je er meerdere kaarten op wilt zetten dan moet dat door in Mapsource (PC) of MapInstall (OSX) meerdere kaarten tegelijk te kiezen en die dan naar de GPS of het kaartje te sturen.