Additionally, paste this code immediately after the opening tag: scheurtje in velg...hoe serieus is dat, cq wat is wijsheid? - Forum Wereldfietser

scheurtje in velg...hoe serieus is dat, cq wat is wijsheid?

Paar dagen voor vertrek naar Litouwen (3 wkn fietsen) had ik nog even tijd om wat aandacht aan het fietsje te besteden...
(moet je eerder en vaker doen...maar ja... :oops: )

Na de klei eraf gepoetst te hebben...wat zien ik...piepkleine scheurtjes in de achtervelg, alleen bij een aantal spaakgaten aan voor de tandwielzijde (meeste spanning). Hé die zaten er een jaar geleden (zeker, want toen gechecked) nog niet in...

Nu schijnt dat bij de Koga Worldtraveller geen onbekend fenomeen te zijn.
Had er ook al wel eens wat over gelezen. (En dacht...dat zal wel loslopen)

Hamvraag: hoe serieus is dit?

optie 1: Niet meer op rijden en direkt vervangen want risico op "ellende" is te groot. (wordt lastig voor me om nog te regelen... :( )
optie 2: Bij terugkomst direct vervangen. 8)
optie 3: het zal wel loslopen... :twisted:

Graag advies...

Bij voorbaat dank

Ronald

Optie 1. Nooit bewust met een mankement gaan rijden waarvan je weet dat het op een heel ongunstig moment fout kan gaan. Ergens op 20 km van de het volgende bevolkte deel, in de afdaling, in de bocht, enz.

Je zult het toch moeten vervangen, waarom zou je het uistellen tot het helemaal fout gaat of dat je terug bent van je reis.

Hoi Jarno

Het "waarom" is voornamelijk TIJD.
Optie 1 is uiteraard eerste keus, maar ik denk dat ik dat niet voor zaterdag AS geregeld krijg. (Moet ook nog werken enzo...)

Als het mankement nog meevalt kun je het mischien nog even uitzingen. Als het niet te doen is zit er niet anders op dan dit te regelen, maar dan moet ik met tickets etc weer een hoop overhoop halen.
Vandaar mijn "dillemma"

Groet,

Ronald

Je zou Marco de Wit even kunnen bellen... die woont niet al te ver bij je vandaan. Daar kan je misschien wel in de avonduren terecht voor een oplossing. Wanneer je z'n nummer niet hebt moet je mij even bellen: 06 45072089

Ik zou nooit met een probleem op stap gaan, Ronald
Niet eens zozeer vanwege de 'angst' dat het fout zou kunnen gaan... maar vanwege het geknaag in m'n kop... want je blijft er toch de hele tijd aan denken.

Dick

Je kunt toch je dealer bellen met de vraag of het op voorraad is? Als je de spoed van de situatie voorlegt, kunnen ze vast wel hun best voor je doen.

Wel....lokale fietsenboer was met vakantie en deze kennende ook twijfelachtig of ie e.e.a. snel zou kunnen/willen regelen...

Maar ben blij dat Marco de Wit wel een oplossing had.
Vanavond ff langsgeweest en er gaat toch een nieuwe velg in/op.
(bleek ook dat de oude niet dubbelgebust waren, dus inderdaad redelijke kans dat de busjes eruit zouden komen)

Maar het gaat dus helemaal goed komen.
Scheelt toch weer in de gemoedsrust...
En voor geknaag in je kop, Dick, daar ga je inderdaad niet voor op vakantie.

Bedankt voor de reacties...dit forum blijkt te werken...
(dus je hebt weer eer van je werk, Jarno)

Groet,

Ronald

:D

Denk dat een groot deel van de eer naar Marco gaat voor het oplossen en Dick voor de suggestie.

Waarvan acte!

Het leuke van Marco is, dat hij (behalve dat het een heel sympathieke en veel te bescheiden vent is), altijd tijd voor je maakt. Ik bedoel... je kunt er gewoon altijd langs en hij heeft altijd een oplossing :D
Met de nadruk op altijd.

Veel plezier bij de Litouwers Ronald... zien we je op de 20/21e augustus?

Dick

Helemaal correct Dick!

Hoop er 20/21 augustus wel bij te zijn.
Jullie overigens ook veel succes gewenst met de voorbereiding voor jullie "avontuur". Maar ook dat gaat ongetwijfeld goed komen.

Tot in augustus!

Groet,

Ronald

Voor een bevredigend einde van het verhaal...

Dankzij de tomeloze inzet van Marco zit ik nu in de Tourist Info van Klaipeda (Litouwen) nu dit mailtje te tikken.
Het wieltje doet het! Geweldig!
Op 1 minuut de aansluiting (na vertraging) gehaald in Hannover (mazzel...), me op de volgeboekte (vracht)boot toch mee kunnen krijgen (weer mazzel...)

Tevens had ik anders zaterdag het bratworst bakken met macaroni (mmmm.... :? )om 23.00 op een camping op Rugen (dld) met een merkwaardige Deen gemist onder een bloemetjeslamp die beschikbaar werd gesteld door aardige duitse camper-vutters. Deze Deen fietst met een bagage rack van HOUT dat ook als stoel fungeert. Tegen koude voeten heeft ie kaplaarzen bij zich (geklemd tussen zadel en brommerbox, want droog!) op bagagerack. Tevens kon ie wel briljant filosoferen over "De naakte aap" van Desmond Morris" en de Gaia Theorie...
Kortom...je verzint het niet...maar het hoort er wel bij!

Groet vanuit Litouwen,

Ronald
RPvM schreef:Na de klei eraf gepoetst te hebben...wat zien ik...piepkleine scheurtjes in de achtervelg, alleen bij een aantal spaakgaten aan voor de tandwielzijde (meeste spanning). Hé die zaten er een jaar geleden (zeker, want toen gechecked) nog niet in...

Nu schijnt dat bij de Koga Worldtraveller geen onbekend fenomeen te zijn.
Had er ook al wel eens wat over gelezen. (En dacht...dat zal wel loslopen)
Hi Ronald,

Worden de velgen door Koga Miyata gemaakt/ geproduceerd?

Ralph

Hallo Ralph,

Er zaten destijds Mavic velgen onder.

Groeten,

Marco

Mavic veklgen hebben vaker dit probleem gekent, vooral het type X221 was erg gevoelig voor die scheurtjes.
Ik rij nu zelf met Mavic X618 ceramic velgen en heb geen problemen, op m'n andere fiets heb ik DT Swiss XR4.1d velgen en daar ben ik ook erg over te spreken.
Door de hogere wand van de DT Swiss kan hij tot 40% hogere spaakspanning verdragen en is hij ook stijver als menig andere velg.
Het is een velg die is gemaakt voor schijfremmen maar het profiel heeft van een velg voor velgremmen.
Voordeel hiervan is de hogere stijfheid en de mogelijkheid om toch met velgremmen te rijden mocht dat noodzakelijk zijn.

Fijn in ieder geval dat je vakantie door hulp van Marco de Wit is gered!
Veel succes met je reis!

Groeten,

Martijn AKA Cubeman

Hoi Ralph,

Het was Mavic X517

Ik was niet de enige met problemen...
zie: http://www.gtf.nl/koga/velg.htm; al heeft deze met alles pech, zo lijkt het. Die velgscheurtjes is het enige probleem dat ik ooit gehad heb (naast een gebroken zadel dan, maar dat komt meer voor)
En even googlen levert nog meer "slachtoffers" op.
zie evt ook http://www.mtbr.com/reviews/Rim/ voor reviews.

Zag op hun website dat Koga nog steeds Mavic velgen gebruikt maar wel ander type (met ook betere reviews...voor zover ik kan vinden)

Dat keramische gebeuren is wel prettig aangezien het zeer slijtvast is. ("speciale" remblokjes slijten nagenoeg niet, en de velg ook niet)
Maar liever geen scheurtjes...dan toch maar een betrouwbaar type.

Ben zelf overigens geen expert, maar daar scharrelen er overigens genoeg van rond op dit forum. (gelukkig maar...)
Ik kan ieder geval weer fietsen...en daar gaat het uiteindelijk om!


Groet,

Ronald

Marco de Wit schreef:Hallo Ralph,

Er zaten destijds Mavic velgen onder.

Groeten,

Marco
Dan is dus een Mavic fenomeen en geen Koga fenomeen!

Ja en nee. Wij, leken, vertrouwen erop - en mogen erop vertrouwen - dat Koga onze verdomd dure kwaliteits-fiets uitrust met deugdelijke onderdelen. En als Koga de fout maakt om te kiezen voor een ondeugdelijke velg van een overigens als goed bekend staand merk, dan zou Koga dat toe moeten geven en gewoon dokken. Nu ik zie (http://www.gtf.nl/koga/velg.htm) dat Koga een dergelijke normale service niet verleend, weet ik het wel. Voor mij geen Koga.

Gerd

:(

Ralph schreef:
Marco de Wit schreef:Hallo Ralph,

Er zaten destijds Mavic velgen onder.

Groeten,

Marco
Dan is dus een Mavic fenomeen en geen Koga fenomeen!
Ja en nee,

Koga gebruikte normale/rechte 14g spaken (DT Champion). Ik ben van mening dat wanneer ze dubbel butted spaken gebruikt hadden dat het niet was gebeurd.
Erg lichte velgen zoals die van Mavic moeten niet gebruikt worden met rechte spaken, dan worden de spannings-pieken te hoog. Een dubbel butted spaak, haalt de hoge pieken er uit.
Dus wilde Koga gewoon een paar euro besparen op de spaken, of wisten ze het gewoon niet?

Helemaal raar als je bedenkt dat Mavic zelf een gewicht-limiet van 75kg opgeeft voor de X517.
Koga zu toch beter moeten weten met de reputatie die ze al jaren hebben!
Ik gebruik de Mavic X618 die 50 gram zwaarder is als de X517 maar ook aangeraden werd voor zwaardere rijders en ruwer gebruik.
Dubbele bussen en dergelijken, liever iets meer zekerheid en al helemaal met bagage!
Ik gebruik zelf een BOB Yak kar en heb dus niet zo'n hoge belasting voor de achtervelg.

het model 2005 van de worldtraveller heeft mavic EX 710 velgen (zie http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/ ... &lg=uk#end
in combinatie met sapim leader spaken (zie http://www.sapim.be/