Additionally, paste this code immediately after the opening tag: daadwerkelijke en aangegeven breedte banden - Forum Wereldfietser

daadwerkelijke en aangegeven breedte banden

Naar aanleiding van een ander onderwerp alhier iets wat me al geruime tijd bezighoudt: daadwerkelijk en door de fabrikant aangegeven breedte van fietsbanden.

Wat betreft het aangeven van de breedte staat Continental bekend als heel erg optimistisch (een band die volgens hen 35mm is, is vaak 32 in dagelijks gebruik), Schwalbe een beetje optimistisch en Panaracer als goudeerlijk (een 37mm is ook een 37 mm).

Wat ik me hierbij afvraag is of de breedte van de band en de speling die erop zit ook niet van doen met twee dingen:

1.) de dikte van de binnenband
en
2.) de luchtdruk?

praktijkvoorbeeld: Ik heb een Schwalbe Marathon Plus 28-622 op mijn fixie, met dunne racebinnenbanden en altijd 6,5 bar (koppijn als je over klinkers rijdt). De breedte van mijn banden is ongeveer 26 mm, i.t.t. de 28 die aangegeven staat.
Mijn vriendin rijdt dezelfde banden, 28-622 dus op haar stadsfiets, met dikke binnenbanden (geschikt voor 32 tot 47 mm geloof ik), met een lage luchtdruk. Haar banden zijn 30 mm dik.

Hoewel het dezelfde banden zijn is hier toch een verschil van 4 mm. te vinden. Liggen hier wetmatigheden/constanten aan ten grondslag, of maak ik dit mezelf alleen maar wijs?
Het lijkt mij logisch om een bandbreedte aan te geven bij gebruik van een binnenband die bedoeld is voor die bandbreedte... denk overigens dat de velg meer van invloed is.
Michaj schreef:1.) de dikte van de binnenband
en
2.) de luchtdruk?
De dikste van de binnenband heeft geen invloed. Dnke je in dat je een binnenband van 1 cm dik rubber erin hebt, wordt de buitenband daar dikker van bij dezelfde druk?
De druk is wel van invloed maar het maakt niet heel veel uit. Ik heb wel eens in een optimistische bui een brede band in een fiets gemonteerd die daar niet voor bedoeld was. Na zwak oppompen tot 1 bar paste hij nog; bij 5 bar zat hij muurvast tegen de vork.
Als je wilt weten wat het precies uitmaakt moet je even naar het schuurtje met een schuifmaat en warme kleren.
Leon
Kunnen de banden fabrikanten niet gewoon op hun site vermelden bij welke maat velg de band hoe breed is. Dus ipv bijvoorbeeld 28-622, een tabelletje

breedte velg breedte band
13 26
14 26
15 27
19 28
etc

Dan kun je thuis kijken hoe breed je velg is en weet je precies hoe breed de band wordt als je hem op jouw velg legt.

Hoe hoog een band wordt op een velg is ook leuk om te weten, want dan weet je van te voren of de band in je frame gaat passen, of dat hij aanloopt tegen je vork.
Maar hoe krijg je bandenfabrikanten zo ver dit te gaan opmeten.
Zolang een licht gewicht een verkoopargument is zullen bandenfabrikanten zich beter willen voordoen door banden te maken die in werkelijkheid kleiner zijn, en dus lichter. Behalve velgbreedte is bovendien de tijd ook nog een relevante variabele. Na verloop van enige tijd kan een band best een mm breder worden. Kortom, het blijft een kwestie van ervaring van jezelf en anderen, en uitproberen.
Wim
WTB geeft twee maten op: bandbreedte en breedte over de noppen:

http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html