Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets? het kan ook anders - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets? het kan ook anders

Kijk dit zie ik graag in een elektrische fiets.
Geen losse Accu's, niet opladen en dan fietsen met ondersteuning.
Je laad hem op door de terugtraprem te gebruiken. Een sensor in het wiel merkt dat je wil afremmen en slaat de remenergie op in het wiel. Als je weer wilt gaan fietsen krijg je een opstartboost mee. Je kunt op je telefoon instellen hoe heftig je die wilt hebben. Alles zit in de (toch wel een beetje grote) achternaaf geïntegreerd. En het ziet er naar uit dat deze fiets niet eens zo lomp en zwaar is als al die andere elektrische fietsen. Volgens mij zitten er voor de veiligheid ook normale remmen op de fiets.

Het idee om je rem energie, of energie die vrijkomt bij afdalen, op te slaan om vervolgens te gebruiken om te klimmen of weg te rijden vind ik heel slim.

hier is het filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=96zFb_ev ... re=related

PS wel jammer van die meneer zijn telefoon :ooms:

Nu nog iets erbij verzinnen met versnellingen?
Meerdere merken hebben al een re-generatiesyteem. Helaas is het niet heel rendabel. Door rendement verliezen helpt dat remmen niet heel veel mee in de actieradius.

Ik woon in het westen van het land, daar zijn geen bergen, hooguit stoplichten. Dus veel en lang afremmen doe ik niet.

De losse accu is juist erg gewild. Je kan hem eraf halen wanneer je geen oplaadpunt hebt in de schuur. Ook een bekent argument: bij een hotel opladen kan niet, maar wel in de kamer. De fiets wordt lichter voor achter op de auto bv. en de meeste consumenten houden niet van een dikke framebuis waar de accu inzit.

De nadelen: contactstoring en zwaartepunt niet altijd optimaal (alhoewel Sparta met zijn dt een uitneembare accu in de framebuis weer heeft en zo een beter gewichtsverdeling bij een achterwielmotor).
Dit systeem, Kinetic Energy Recovery Systems (KERS) wordt sinds enkele jaren gebruikt in de F1 en is daar bedoelt om gedurende enkele seconden extra pk's te leveren. Het wordt in meer voertuigen toegepast.
Ik kan me voorstellen dat het wel lekker is om bij het wegfietsen gebruik te maken van het systeem (zeker met volle bepakking) om bv de knieën te ontlasten.
rvdh schreef:Ik woon in het westen van het land, daar zijn geen bergen, hooguit stoplichten. Dus veel en lang afremmen doe ik niet.
Ik woon in Zuid-Limburg, maar desondanks rem je hier niet echt veel omdat ook hier 90% van de wegen waar je dagelijks fietst vrijwel vlak zijn, van de andere 10 gaat de helft omhoog ( :roll: :D ) en van de 5% die omlaag gaat gaat het overgrote deel minder dan 6% omlaag waardoor je toch niet hoeft te remmen, maar geniet van de snelheid. Mensen die op zulke hellingen bijremmen, remmen bij tot ze ca 30 km/u gaan wat betekent dat ze een stuk minder dan de helft van de energie wegremmen, meestal alleen over een deel van de helling. Die erg kleine helft moet dan met een rendement van - op de gok - 65% in de accu gestopt worden. Bij het wegrijden komt de energie er nogmaals met 65% rendement uit.
Ik vermoed dat de boost een stuk minder wordt dan de boost die nodig is om de zware achternaaf de heuvel op te sjouwen, want dat ga je wél voelen in de benen.
In de F1 is het wat anders, want die remmen zich een ongeluk elke paarhonderd meter.
Leon