Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is het verschil tussen een Brooks B17 / Brooks Colt ?? - Forum Wereldfietser

Wat is het verschil tussen een Brooks B17 / Brooks Colt ??

Hallo
ik ben van zin een Brooks zadel te kopen en denk aan
een B17 of een Colt. Graag had ik geweten of iemand
ervaring heeft met het verschil tussen beide zadels.
ter info: ik weeg 64 kg en heb een vrij smal achterwerk.

Groeten
Luc :P
Geen idee wat het verschil is maar ik zou zadelkeuze baseren op de breedte van je zitbotjes. Kun je vrij eenvoudig bepalen door een laag van karton af te halen en op de ribbels te gaan zitten.
B17 zadels zijn iets breder en korter dan een Colt, ook zijn de klinknagels kleiner.

Een Colt is een typisch zadel voor langeafstandfietsers [randonneurs],
Is iets langer en smaller dan de B17, met mooie hand gehamerde klinknagels.

Ik fiets al sinds jaren met een Colt, in de AUDAX wereld kom ik ze regelmatig tegen, het zader bevalt mijn heel erg goed. Ik kan er uren onafgebroken op zitten zonder een centje pijn.

Randonneurs zitten doorgaans iets dieper [meer voorover].
Zijn beide goede zadels, kijk ook eens naar de Professional.

[Ik heb overigens nog een zo goed als nieuw B17 zadel in de kast liggen, mocht je daar voor gaan].

Henk

Kunst en fietswerk
Geen idee wat het verschil is maar ik zou zadelkeuze baseren op de breedte van je zitbotjes. Kun je vrij eenvoudig bepalen door een laag van karton af te halen en op de ribbels te gaan zitten.
Ik heb ze ooit eens zo in een winkel zitbotjes zien meten: zitten op karton zoals hierboven beschreven, met pen op het karton aftekenen waar de middens van de beide botjes zitten, en die vervolgens met een laser(!) meetapparaat meten op afstand. Da's pas precisie meetkunde.... :D

Roef
Rongyos schreef:Ik heb ze ooit eens zo in een winkel zitbotjes zien meten: zitten op karton zoals hierboven beschreven, met pen op het karton aftekenen waar de middens van de beide botjes zitten, en die vervolgens met een laser(!) meetapparaat meten op afstand. Da's pas precisie meetkunde.... :D
Yeah right :roll: . Zij het dat wanneer je op een plat vlak gaat zitten je de onderkonat van de botjes belast en met een zadel meer de binnenkant. De matsfactor is imho groot genoeg om het met een lineaaltje ook perfect op te kunnen meten, dus wie er een laserstraal bij gaat halen zal ik wat minder serieus nemen.
Leon
normaal rijd ik op een B17, maar pas een Colt gemonteerd. De B17 is veel vlakker op het zitgedeelte. De Colt loopt veel boller. en het leer van de Colt lijkt dikker en stugger. Het zadel voelt dus echt wel anders. Qua breedte verschillen ze niet zoveel.