Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mooiste route naar Rome; Benjaminse of Reitsma? - Forum Wereldfietser

Mooiste route naar Rome; Benjaminse of Reitsma?

Wat is de mooiste route naar Rome. Deze mag best pittig zijn, maar wel de mooiste

Aloys
Aloys schreef:Wat is de mooiste route naar Rome. Deze mag best pittig zijn, maar wel de mooiste

Aloys
Afgezien van het feit dat 'mooiste' een subjectief begrip is maar hier is al heel wat over geschreven op het forum. Heb je de zoek functie al gebruikt?
Aloys schreef:Wat is de mooiste route naar Rome. Deze mag best pittig zijn, maar wel de mooiste

Aloys
Dat vraag je dus aan iemand die beide routes heeft gereden. Dat zullen er niet veel zijn :roll:

Benjaminse vond ik wel de moeite waard :wink:
De mooiste route is via Zweden, want ik vind Zweden mooi (wel pittig)
gios schreef:

Aloys
Dat vraag je dus aan iemand die beide routes heeft gereden. Dat zullen er niet veel zijn :roll:
Die zijn er dus wel. Even zoeken op het forum.
Overigens hebben wij Reitsma gedaan. En die was erg mooi. Maar of die mooier is dan Benjaminse weet ik niet.
Ik heb grote delen van beide routes gedaan. Voor mij is cruciaal de pasage van de Alpen en de binnenkomst in Italie. Hierbij steekt Bejaminise vele koppen boven Reitsma uit met de Spluegenpas. Van het overgeorganiseerde Zwitserlands ineens neerdalen in Italie. Op de Spluegenpas deed Dries van Agt zijn legendarische uitspraak toen hij het ontzettend zwaar had: " De ware pelgrim komt op de fiets boven, desnoods lopend naast zijn fiets!" En Dries kwam boven ondanks het bar en boze weer. Eenmaal over de pas pakte de warmte van Italie zich om Dries heen.
Ik geef ook de voorkeur aan Benjaminse, heb al diverse routes van hem gereden, de veranderde wegen of andere zaken geef ik dan ook altijd netjes door aan Benjaminse, daar is hij blij mee.
Het is altijd prettig fietsen op de duidelijke routes en leuke beschrijvingen van Benjaminse, Reitsma viel mij tegen in dat opzicht.

@ Bert
" De ware pelgrim komt op de fiets boven, desnoods lopend naast zijn fiets!"

De fiets de fiets, en anders niets
, Dries van Acht

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb ook beide routes gedaan, de eerste keer Reitsma over de Silvretta en later de route van Benjaminse over de Splugenpass, als ik echt een keuze moet maken dan kies ik voor Benjaminse.
Het is misschien ook leuk om delen van de route zelf te plannen; hebben wij ook gedaan.

Wij zijn bijvoorbeeld Italië binnen gefietst over de Col d'Agnel, en 3 weken later via de Timmelsjoch (Passo Rombo), Italië weer uit gefietst. Beiden passen waren fantastisch.

Ik vond van de Reitsma route, het deel door de Toscane erg mooi.
Bas1988 schreef:Het is misschien ook leuk om delen van de route zelf te plannen; hebben wij ook gedaan.

Wij zijn bijvoorbeeld Italië binnen gefietst over de Col d'Agnel, en 3 weken later via de Timmelsjoch (Passo Rombo), Italië weer uit gefietst. Beiden passen waren fantastisch.

Ik vond van de Reitsma route, het deel door de Toscane erg mooi.
Ik dat de Timmelsjoch voor de gemiddelde fietser, met bepakking, veel te zwaar is.
Vanuit Italië de Timmelsjoch fietsend op is met racefiets of MTB al een zware dobber laat staan met vakantiefiets en bepakking. Overigens is deze route ook via Merano te doen.
Een betere optie is deze op de heenreis te doen.
Via Landeck naar Imst en dan naar Sölden en van hieruit naar Obergurgl en Hochgurgl. Deze weg gaat geleidelijk omhoog in tegenstelling tot vanuit Italië.
In het hoogseizoen is er echter wel veel (vracht) verkeer en o.a. veel motoren.
Heb destijds de MTB route naar Sölden geprobeerd (geen autoverkeer), is echter niet te doen.
Vond deze route niet echt een optie m.n. het vele gemotoriseerde verkeer. Wel veel dorpjes met voldoende overnachtingsmogelijkheden ook zomers.
Frits
Ja klopt. De Italiaanse zijde van de Timmelsjoch is erg stijl. Desondanks, konden we ook met bepakking een prettig ritme houden. We hadden toen wel al 4 weken Alpen en Apenijnen erop zitten.

Ook is er op ongeveer 600 meter hoogte, ergens na Meran (Merano) in het Passeiertal een hele mooie camping; ideaal startpunt.

Bovendien valt het verkeer wel mee; campers, bussen, vrachtwagens etc. mogen vanaf Moos niet meer verder de pas op, omdat de weg dan te smal wordt. Soieso, zal het meeste verkeer voor de Brennerpas kiezen. Van motorrijders heb je altijd "last", ook op de Splügenpas.