Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee zaken die mij bezig houden... - Forum Wereldfietser

Twee zaken die mij bezig houden...

Dag allemaal,

Op deze fora, en diverse sites van fietsenbouwers, wordt gerept over twee zaken die mij onduidelijk zijn, en waar ik graag duidelijkheid over wil hebben. Uiteraard ben ik ook even gaan googelen, maar ik beland/verzand dan in beschrijvingen die mijn (a)technische pet te boven gaan.

Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen uitleggen wat de term 'buitenboordlagers' betekent (begreep: niet goed) en wat de term 'vierkante as' betekent (begreep: wél goed)? 't Gaat mij er om een basaal begrip te krijgen waar deze twee termen voor staan. Bij het kiezen van onderdelen c.q. ooit een nieuwe fiets kan het handig zijn te weten wat deze zaken betekenen.

Alvast dank!
Lenny2 schreef:Dag allemaal,

Op deze fora, en diverse sites van fietsenbouwers, wordt gerept over twee zaken die mij onduidelijk zijn, en waar ik graag duidelijkheid over wil hebben. Uiteraard ben ik ook even gaan googelen, maar ik beland/verzand dan in beschrijvingen die mijn (a)technische pet te boven gaan.

Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen uitleggen wat de term 'buitenboordlagers' betekent (begreep: niet goed) en wat de term 'vierkante as' betekent (begreep: wél goed)? 't Gaat mij er om een basaal begrip te krijgen waar deze twee termen voor staan. Bij het kiezen van onderdelen c.q. ooit een nieuwe fiets kan het handig zijn te weten wat deze zaken betekenen.

Alvast dank!
Afbeelding

crankstel voor bevestiging met de klassieke vierkante iets taps toelopende gaten

Afbeelding

bijpassende trapas (type patroonlager/ cartridge dus de lagers zitten opgesloten in een bus)


Afbeelding
aanzicht conventionele trapas (lagers zitten in de bus in het frame

Afbeelding

crankstel met buitenboordlagers. De twee buitenboordlagers worden tegen de buitenkant van het bracket geschroefd, de trapas (die een geheel vormt met de rechtercrank) wordt daar doorheen geschoven, en de linker crank wordt op de as geklemd


Afbeelding
aanzicht externe lagercup
Marten heeft de gave om met weinig woorden en duidelijke fotoos precies aan te geven waar het om gaat. Heb nog wel een aanvullende vraag. Ik heb wel eens gehoord dat buitenboordlagers meer stabiliteit geven in de trapbeweging, en de verdeling van krachten die op het bracket komen te staan beter is. Nadeel van dit type lagers zou zijn dat ze wat ontvankelijker zijn voor vocht en stof etc., waardoor ze misschien wat minder geschikt zijn voor lange afstandenvreters. Klopt dit of zit ik helemaal naast ?

Groeten Harry.
Harry- schreef:Marten heeft de gave om met weinig woorden en duidelijke fotoos precies aan te geven waar het om gaat. Heb nog wel een aanvullende vraag. Ik heb wel eens gehoord dat buitenboordlagers meer stabiliteit geven in de trapbeweging, en de verdeling van krachten die op het bracket komen te staan beter is. Nadeel van dit type lagers zou zijn dat ze wat ontvankelijker zijn voor vocht en stof etc., waardoor ze misschien wat minder geschikt zijn voor lange afstandenvreters. Klopt dit of zit ik helemaal naast ?

Groeten Harry.
Als je sec aan een crankstel meet, meet je inderdaad spectaculaire verschillen in stijfheid. Maar ik rij van alles door elkaar en in een fiets is het me nog nooit opgevallen. Wel merk ik dat ik voortdurend met mijn schoenen tegen de cranks schuur
En de lagers houden niet van vocht en dan tot het volgende weekend wachten en roesten tot ze weer naar buiten mogen :D
Dit betekent dus dat buitenboordlagers niet de voorkeur hebben ? Wat ik dan weer niet snap is dat een "topmerk ?" als Idworx niet de mogelijkheid biedt om bij een exentrische trapas een conventionele - lees vierkante - as te monteren.

Harry.
Marten, hartelijk dank voor je visuele uitleg. Inderdaad, een plaatje zegt ook hier weer meer dan...
Kun je simpelweg zeggen dat één van de beide systemen duidelijk beter dan de andere, of is het meer een geval van 'het ene systeem is geschikter voor het ene doel, het andere meer voor het andere doel'? Ik heb de indruk (correct me if I'm wrong) dat goedkopere fietsen vaker met buitenboord-lagers zijn uitgerust; kun je zoiets (als je fiets meer een toerfiets is dan een wereldfiets) gerust kopen, of is het beter deze buitenboord-lagers te vermijden? Dank weer!
Harry,

Idworx heeft in zijn assortiment een EBB Long Life = een excentrische trapas-behuizing met geïntegreerde RVS kogellagers.
Deze kogellagers zouden berekend moeten zijn op een extreem lange levensduur. Ook zou deze trapas zeer licht moeten lopen bij zware belasting.
Zijn er al praktijkervaringen opgedaan?
De EBB Long Life wordt standaard geleverd in de ERTi en de ORTi voor de overige modellen is zij als optie leverbaar.
Frits
Nog een vervolgvraag op dit oudere topic : als ik naar de foto's kijk zou je in hetzelfde frame beide systemen kunnen monteren? Of zijn er verschillen wat betreft diameter en schroefraad etc..?

Meer specifiek : kun je een hollowtech systeem verwijderen en er een conventioneel systeem voor terug plaatsen?
Jannus schreef:Nog een vervolgvraag op dit oudere topic : als ik naar de foto's kijk zou je in hetzelfde frame beide systemen kunnen monteren? Of zijn er verschillen wat betreft diameter en schroefraad etc..?

Meer specifiek : kun je een hollowtech systeem verwijderen en er een conventioneel systeem voor terug plaatsen?
Een fiets met ingeschroefde buitenboord lagers kun je altijd ombouwen naar een conventioneel crankstel. Dat lukt zelfs met sommige carbonframes waar de lagers ingeperst zijn, voor sommige systemen zijn verloopbussen beschikbaar.
m-gineering schreef: Een fiets met ingeschroefde buitenboord lagers kun je altijd ombouwen naar een conventioneel crankstel. Dat lukt zelfs met sommige carbonframes waar de lagers ingeperst zijn, voor sommige systemen zijn verloopbussen beschikbaar.
Duidelijk.
Ik heb namelijk een fiets die ik gebruik voor woon-werk verkeer en dagtochten waar het hollowtech systeem prima voldoet, maar ook reisplannen waar ik toch voor wat meer ouderwetse degelijkheid wil kiezen. Zal mezelf t.z.t. wel even in een apart topic voorstellen. In ieder geval bedankt voor de snelle reactie :)
Je moet natuurlijk wel realistisch blijven: ik heb in 2009/2010 meer dan 10.000 KM door patagonie en Australië gefietst met buitenboord lager (deore LX). Zonder enig probleem en zonder enig onderhoud. Na die reis even los gemaakt, nieuw vet en ze werken ook nu nog als nieuw. En mijn vorige fiets met vierkante as heeft inmiddels zoveel speling op één krank dat ik die elke week opnieuw vast moet draaien.

Groets,

Roel
Je moet natuurlijk wel realistisch blijven
Inderdaad, zo zwart-wit als sommigen het zien is het volgens mij ook niet.
Ik heb in cartridges met vierkante asuiteinden ook wel eens gigantische speling gekregen, terwijl de hollowtechs het toch nog aardig lang kunnen volhouden. In beide heb je grote kwaliteitsverschillen die het uiteindelijke resultaat bepalen.

Het is ook zeker niet zo dat dure fietsen vierkant asuiteinden hebben en goedkope fietsen hollwtech. Eerder het tegendeel.
Maar ik heb het nu misschien te veel over de mtb-wereld.

En dan heb je nog ISIS... Zo wordt het zwart-wit steeds grijzer.
Jan Eleveld schreef: En dan heb je nog ISIS...
ISIS = Crisis