Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camera vochtprobleem - hoe nog drooghouden? - Forum Wereldfietser

Camera vochtprobleem - hoe nog drooghouden?

Mijn Panasonic Lumix TZ10 heeft het in de zomer opgegeven op een droge dag, maar het had eerder enkele dagen geregend. Hoewel er geen druppel water bij het toestel is gekomen, vermoed ik dat het apparaat een probleem heeft met luchtvochtigheid. (Ook naar wat anderen schrijven op internet)

Het toestel blijft altijd in de stuurtas, in een sok, .... wat kan ik nog meer doen? :) Nu is het ding gerepareerd en ik vrees al voor de nieuwe, want het weer is een stuk vochtiger de komende maanden.
Ik heb nog geen problemen met mijn TZ6 gehad, maar die zit in een etui. Misschien zou je behalve de sok er ook nog een plastic zakje omheen kunnen doen.
Als het om vocht gaat is een plastic zak is al iets maar nog beter is een zak die je zo luchtdicht mogelijk zou kunnen afsluiten. Een sok doet niet veel deze voorkomt dat het opwarmen en afkoelen iets wordt vetraagd.
Als je de camera wil gaan gebruiken moet deze juist de omgevings termperatuur hebben. Iets wat van koud in warm komt trekt het vocht aan. Ga met een koude bril een warme ruimte binnen.
Weet je zeker dat jouw camera op de fiets door vocht is gesneuveld.
multiwgb schreef:Als je de camera wil gaan gebruiken moet deze juist de omgevings termperatuur hebben.
Hij moet liever warmer zijn dan de omgeving. Het gevaarlijkste moment is als de camera koud is en je komt in een warme vochtige ruimte. Bv je bent met de camera buiten in de kou geweest en je komt in de tent of in een café. Of het is 7 uur 's ochtends en de camera in de tas is nog heel koud, je gaat je in de tent omkleden en het wordt er dus acuut warm en vochtig. Juist op die momenten zou je de camera in een plastic zakje moeten doen of laten. Wat je juist niet moet doen is de camera dan buiten een zakje laten en hem er daarna wel in doen.
Leon
Waarom denk je dat vocht het probleem was?
De reden dat ik dat vraag is dat ik vochtproblemen nog nooit heb gehad. Nu is dat natuurlijk geen steekhoudend argument :lol: maar ik heb wel wat ervaringen opgedaan met het langdurig (jaren) fietsen door tropische, koude, hete, stoffige omstandigheden. Ik zie mijn camera's als "dingen die het moeten doen" en ga er niet voorzichtig mee om. Ik ben zelfs tijdens het wildwatercanoen met mijn camera het water in gevallen, 2 minuten geworsteld om eruit te komen, de boel een week laten drogen en daarna deed alles het weer. Was daar behoorlijk van onder de indruk.
Vandaar dus dat mijn vraag is: weet je zeker dat vocht het probleem was voordat je allerlei maatregelen gaat nemen die heel veel energie kosten en misschien onvoldoende opleveren.
Het toestel is gerepareerd, meer dan 'display vervangen' ben ik niet te weten gekomen. Het kan inderdaad vanalles zijn. :-) Volgende keer maar een plastic zakje ipv een sok :)
Vaak als je een elektrisch apparaat koopt zitten er kleine zakjes met “vochtvreter” bij ingepakt. Misschien een tip om deze bij je camera in de plastic zak te doen?
eenzame fietser schreef:Vaak als je een elektrisch apparaat koopt zitten er kleine zakjes met “vochtvreter” bij ingepakt. Misschien een tip om deze bij je camera in de plastic zak te doen?
Die dingen dienen om het weinige vocht dat in de meeverpakte lucht zit bij een temperatuurdaling vóór het eerste uitpakken op te vangen zodat het apparaat de eerste eigenaar in perfecte staat bereikt. Tegen de hoeveelheden vocht tijdens kamperen zijn ze echt niet bestand, het is alsof je een emmer water over een tissue giet. Bovendien moet je ze drogen zodra ze vocht opgezogen hebben; daarvoor moet je ze toch op zijn minst op een tropische dag een uur in de zon leggen of een uur op een hete kachel.
Leon