Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Costa Rica- kookbrandstof - Forum Wereldfietser

Costa Rica- kookbrandstof

Heyhey,

Is er iemand die naar Costa Rica geweest is die kan zeggen of je daar Camping gaz/primusgas/Coleman gaz kan vinden? Zou moeten weten welk vuurtje ik moet meenemen: gasvuur of benzine (is zekerder que vinden van brandstof doch vind ik moelijker in gebruik dus neem liever gasvuur mee als het kan)

Thanks

Loesje
Benzine brander moeilijker in gebruik?
Is wat voor te zeggen doch vind ik het al dan niet makkelijk te verkijgen van brandstof ook belangrijk of 't gebruik makkelijk is.
Je benzine brander kun je gewoon aan de pomp vullen, dat is mij meestal wel goed afgegaan (Noorwegen, Duitsland, Tjechie, Afrika, Namibie ....). Dus lijkt me dat Costa Rica ook nog wel moet lukken gezien ze daar ook auto's hebben. ;-)

't zoeken naar gasblikjes kan in sommige landen een aardige speurtocht opleveren.
Spiritus is daarintegen in een aantal landen goed in de supermarkt verkrijgbaar en wasbenzine niet altijd. Maar autobenzine gaat over 't algemeen wel goed.

succes en goede reis,
In Costa Rica hoef je geen brander mee te nemen, want op iedere straathoek tref je wel een "soda". Dit is een eenvoudig restaurantje waar je goedkoop en lekker eet tussen de locals. Probeer eens een van de vele varianten van "casado"!
Een multibrander doet het ook prima op wasbenzine, dat is toch ook wel overal te krijgen? Anders iig (loodvrij) benzine.
Ja, is idd soms knap lastig om gas te vinden, daarmee dat ik het vraag.

Ktwijfel ook om uberhaupt een vuurtje mee te nemen, tzou enkel zijn voor als we een meerdaagse (wandel)trekking doen in de jungle. Ik neem aan dat er daar niet overal eetgelegenheden zijn? Toch?
Hoi Loesje, uit Arnhem? Ik vraag me af of je meerdere dagen in een natuurreservaat mag blijven voor een trektocht. Het merendeel van het land is in cultuur gebracht met bananen, kokosnoten, koffie en vooral veel ananas. Ik heb de brander niet gemist. Voldoende aanbod overal. http://www.ericopdefiets.nl/2008CostaRica/index.html
Hoi Loesje,

Ik ben al enkele malen die kanten gaan rondreizen en deze gas-cartouchen heb ik daar nog nooit teruggevonden,is misschien wel te verkrijgen maar ik zou er niet op rekenen en alvast niet op camping-gaz want deze vind je zo goed als alleen in europa.

Op zich is een multi-fuel benzinebrander het best aan te raden omdat je er meerdere brandstoffen in kan doen tot zelfs diesel,bij deze vuurtjes moet je dan wel goed informeren naar onderhoud enzovoort maar ze zijn alleszins zeer betrouwbaar en heel wat veiliger dan gas-vuurtjes.Het enige nadeel is dat ze wat duurder zijn in aankoop uiteraard maar bij goed gebruik en onderhoud gaan deze zeer lang mee.

Wat je misschien ook kan doen is een trangia vuurtje,dit zijn er die werken op brandalcohol (lampolie) is vrij licht,werkt altijd,praktisch geen onderhoud en is te verkrijgen voor een 60€ ongeveer en dan heb je er meestal al enkele potjes bij.
Het is wel minder krachtig dan een benzinebrander uiteraard maar als het enkel is voor iets op te warmen is het ideaal.
Lampenolie moet je daar ook zeker kunnen vinden denk ik.

En zoals in andere berichten al staat vind je daar bijna overal wel lekker eten voor weinig geld.

Goeie reis ;-)
manuc schreef:trangia vuurtje,dit zijn er die werken op brandalcohol (lampolie)
Spiritus is geen lampolie! Om te beginnen geeft de vlam erg weinig licht :D