Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaakspanning perikelen :S - Forum Wereldfietser

Spaakspanning perikelen :S

Hoe leuk is het om een wiel te bouwen en de spaakspanning goed te zetten??

Vorige maand op mijn gemak een spaak vervangen en gelijk maar de spanningsmeter erbij gehaald om de boel eens netjes te regelen, het wiel is een paar maanden oud, onderweg op vakantie vervangen, dus ik leef mij uit.

2 uurtjes draaien en meten, je begint vaak verkeerd om...

Netjes op spanning gezet en uitgelijnd...
dacht ik

Zet ik er het weer in de fiets, ja hoor, kom ik niet uit met mijn remblokjes, steeds bijdraaien aan de ene kant heeft zo zijn effect op het midden van het wiel, pffff

ik los het tijdelijk op met een ringetje.

Vandaag maar weer een nieuwe poging, eerst maar weer eens het midden vinden,

ja hoor, al sta ik het rustig te beredeneneren, ik draai de spaken aan de verkeerde kant los, nu staat ie helemaal niet meer in het midden. :shock:

1,5 uur later (fijn he?, als je zoveel "routine" hebt in een klus die je eens in de vijf jaar doet...)

Zo nu staat het toch weer in het midden, maar is de spaakspanning nog veel te laag op de spaken :( :?

Nog even door doen, dan ben ik voor het eten klaar, toch een regenachtige middag welbesteed :D :D
Hahaha, hoe herkenbaar! :lol:
Bedankt voor het delen van de frustratie, het helpt alle anderen weel met goede moed vooruit.
Groetjes,
Leon
graag gedaan, grmpf ;) :D
En dan moet ik van mijn dagjes fiets ook nog twee bijna versleten velgen vervangen door nieuwe....

mijn winter wordt wel gevuld zo.. :)
Neem is eeens kijkje op de site van , onze Marten M enginering :wink:
Dirk
Heel herkenbaar deze spaak perikelen.

Ik heb zelf ook diverse wielen zelf opnieuw gespaakt, en moet zeggen dat een wiel met nieuwe velg spaken minder lastig is dan een wiel waar een slag in zit, of een spaak gesprongen is weer netjes rond te krijgen.

Overigens vind ik het een heerlijk relaxed klusje zo'n wiel spaken, lekker muziekje op de achtergrond erbij en draaien maar. Wat maakt 't uit als je ook een paar uur over een wiel doet, als het resultaat goed is heb je heel veel voldoening van je werk. Zeker als de zelfgespaakte wielen daarna jaren probleemloos hun dienst blijven doen.

Een spaakspanningsmeter heb ik niet, dat probeer ik zo goed mogelijk op m'n gehoor te doen.
De volgende methode gebruik ik om het wiel op spanning te krijgen, nadat het wiel eerst in elkaar gezet is, recht is maar de spaken nog maar nauwelijks op spanning staan:
Ik draai de spaken niet 1 voor 1 aan, maar begin bij de eerste na het ventiel gat en sla telkens 2 spaken over, als je 1* rond bent begin je bij de tweede spaak na het ventielgat en herhaalt dit, na de volgende ronde begin je bij de 3e spaak en ga je weer rond.
Dit blijf je herhalen tot je spaken op spanning zijn. Uiteraard telkens controleren of je wiel netjes recht blijft, en eventueel tussendoor corrigeren.
Bij de eerste rondes draai ik elke nippel een halve slag aan, later als de spanning op loopt telkens een kwart slag.

Met bovenstaande methode bouw je de spanning langzaam en gelijkmatig op in het wiel.
Deze methode werkt ook perfect bij het na spannen van een wiel dat na gespannen moet worden.

In mijn zelf gespaakte wielen is (tot nu toe) nog nooit een spaak gesprongen en ze zijn nog allemaal zuiver recht.
Ik heb ook een verwarmde schuur met stereo installatie :lol: Het is (zo) leuk!
Eric op de Fiets schreef:Ik heb ook een verwarmde schuur met stereo installatie :lol: Het is (zo) leuk!
Zet je de radio niet te hard, want anders wordt het niks ! :idea:
Bump(je) want dit past wel in dit draadje (denk ik)...

Ik wil van de week een aantal wielen vlechten..

- Rigida DP18 velgen (622, 36 spaaks achter; 32 spaaks voor)
(- DT Swiss Competition spaken, 279/281mm achter )
(- 105/tiagra naven)

Weet iemand wat een goede (gemiddelde) spaakspanning is voor deze (hoge) velgen? en dan met name voor het achterwiel links en rechts? Ik heb me een ongeluk gezocht naar de specificaties van de fabrikant maar kan die nergens vinden. Wel kom ik tegen dat hoge velgen meer spaakspanning kunnen hebben maar ook zonder referentiewaarden...
(uit mijn cursus materiaalkunde 1ste kan:)
In het ideale geval is de spaakspanning in de bovenste spaak gelijk aan 0 in belaste toestand. Wat rekenwerk moet je dan leiden tot de juiste spanning :-).
bovenste spaak gelijk aan 0
Onderste neem ik aan of heb je speciale op druk belaste spaken of een vreemde fiets?
Martin_123 schreef:
bovenste spaak gelijk aan 0
Onderste neem ik aan of heb je speciale op druk belaste spaken of een vreemde fiets?
Spaken worden belast op trek, een spaak kan geen druk opnemen. Je fiets hangt dus eigenlijk aan de bovenste spaken, de onderste spaken doen in principe niets. (vermits het wiel ronddraait zijn ze natuurlijk niet overbodig :-) )
Iets in ... kgf links en ... kgf rechts zou me wél verder helpen :D
Matthie9000 schreef:Weet iemand wat een goede (gemiddelde) spaakspanning is voor deze (hoge) velgen? en dan met name voor het achterwiel links en rechts? Ik heb me een ongeluk gezocht naar de specificaties van de fabrikant maar kan die nergens vinden. Wel kom ik tegen dat hoge velgen meer spaakspanning kunnen hebben maar ook zonder referentiewaarden...
Marten zei me laatst dat max. 125 kgf wel goed was voor standaard degelijke vakantiefietswielen maar dat de 165 die ik gemeten had aan mijn achterwiel meer iets was voor achtspakige wonderwielen. Kortom: ik vermoed dat jij halverwege die getallen wel goed genoeg zit. Als het nog preciezer moet kun je erg goed spaken, vind ik dan.
Deze max. waarden gelden in geval van paraplu gespaakte wielen voor de rechterkant. De spanning aan de linkerkant is een noodzakelijk gevolg van de spanning rechts en mate van paraplu zoals Marten hierna nog eens uitlegt.
Leon
Matthie9000 schreef:Iets in ... kgf links en ... kgf rechts zou me wél verder helpen :D

Als je kilo's Rechts EN links wil hebben heb je het nog niet begrepen.

Mik voor een dp18 op 110-120 kg (voor of rechts) , de resulterende spanning links achter mag je zelf uitrekenen aan de hand van de geometrische verhoudingen van de naaf. Bij het bouwen is het belangrijker dat de spanning gelijkmatig is en de velg gecentreerd
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:Iets in ... kgf links en ... kgf rechts zou me wél verder helpen :D

Als je kilo's Rechts EN links wil hebben heb je het nog niet begrepen.

Mik voor een dp18 op 110-120 kg (voor of rechts) , de resulterende spanning links achter mag je zelf uitrekenen aan de hand van de geometrische verhoudingen van de naaf. Bij het bouwen is het belangrijker dat de spanning gelijkmatig is en de velg gecentreerd
Ik ben gisteravond begonnen met een 36-spaaks achterwiel; maar ik zit nu links ongeveer op 70 kgf (aldus park-tool tm-1 referentietabel) en rechts ongeveer op 130 kgf en de velg zit op 1-2mm na nog niet in het midden; ik vind dit verschil tussen links en rechts (70 en 130) nogal groot en vind 70kgf nogal laag vandaar mijn vraag...

De spanning is overigens wel gelijkmatig verdeeld en nee ik heb geen spaak(lengtes) omgedraaid en ja ik heb de afstand velg-center goed gemeten en ja ik heb goed gekeken op de conversietabel en de handleiding ;-).

(spaaklengte hier berekend:
http://lenni.info/edd/
- tiagra 4500=4600 rear
- rigida dp 18 700c variant (ERD klopt met wat ik op een kale velg (grof) meet)
- 36#3) = 279mm rechts 281mm links

Maar ik zal vanavond eens uitzoeken hoe het berekenen van de linker spaakspanning gaat ;-)
Matthie9000 schreef:... en de velg zit op 1-2mm na nog niet in het midden
Dit heb ik ook wel eens gehad. Ik ben toen gewoon gaan fietsen en dat gaat al meer dan 25000 km recht. :D
Leon

Code: Selecteer alles

22	1147	8,5%		16	628	1,9%
22	1147	8,5%		16	628	1,9%
21,25	1059	0,1%		16	628	1,9%
21	1030	-2,7%		16,5	657	6,7%
20,5	976	-7,8%		16,5	657	6,7%
21,75	1118	5,7%		15,25	583	-5,3%
21,5	1089	2,9%		14,75	557	-9,6%
22,5	1216	15,0%		14	520	-15,6%
21	1030	-2,7%		18	755	22,6%
21	1030	-2,7%		16,5	657	6,7%
20,5	976	-7,8%		16	628	1,9%
20,5	976	-7,8%		15,25	583	-5,3%
21,5	1089	2,9%		15	569	-7,7%
20,75	1003	-5,2%		14,75	557	-9,6%
21,5	1089	2,9%		16,5	657	6,7%
20,75	1003	-5,2%		16	628	1,9%
20,5	976	-7,8%		15	569	-7,7%
21,5	1089	2,9%		16	628	1,9%

avg DS	1058 N			avg NDS	616 N	
(park tool meter getalletje, spaakspanning, afwijking van gemiddelde)

Zo stond het (overigens wel rechte en met velg bijna in het midden) wiel er gisteravond voor, klopt het dat er nog te veel verschillen zijn en ik dus niet tevreden moet zijn/klaar ben? Beginnen de gemiddelden ergens op te lijken?

Het berekenen van de spaakspanning links laat ik maar achterwege aangezien ik niet verder kom dan de volgende ‘abstracte’ berekening :D (20,55 mm * 1068 N) / 37,53 mm = 585 N. Ik ga er maar grofweg vanuit dat links de gemiddelde spaakspanning op de helft komt..
Matthie9000 schreef:

een 14 en een 18 naast elkaar is dus 2 x een 16!
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:

een 14 en een 18 naast elkaar is dus 2 x een 16!
Jep! Zo'n tabelletje geeft voor een beginner (noob) als ik veel inzicht :D lijken de gemiddelden ergens op? (of moet ik me daar geen zorgen over maken en alleen proberen de spreiding zo dicht mogelijk te houden; en het wiel recht).