door
Lasse » di 04 okt, 2011 23:55
Zoals Wim zegt: kwestie van nieuwe verdienmodellen ontwikkelen. Het systeem zoals we het nu kennen/kenden heeft uiteindelijk ook maar enkele decennia echt gewerkt en dan vooral veel geld binnengebracht voor tussenpersonen, in de muziekindustrie toch. Er is innovatie nodig, de kop in het zand steken en achterhaalde wetgeving de lucht in houden helpt alleszins niet.
Voor muzikanten heeft de moderne technologie alleszins ook voordelen meegebracht: eenvoudig direct contact met de luisteraar via het net, goedkope opname apparatuur en eenvoudige bewerking op computers. De platenmaatschappijen verliezen hoe langer hoe meer hun greep op de markt (wat ook meer selectie door de luisteraar zelf toelaat uit een diverser aanbod). Vroeger totaal onbekende artiesten kunnen nu vaak een publiek vinden dat graag wil betalen voor een live optreden (of het café betaalt de artiesten natuurlijk). Muzikanten die full time aan muziek willen werken geven vaak ook gewoon muziekles om hun brood te verdienen, niets mis mee lijkt me.
Voor fotografen lijkt het moeilijker: iedereen kan tegenwoordig geweldige beeldkwaliteit halen met goedkope dslr's en lenzen (of zelfs met compactcamera's) en als je ziet wat voor foto's gemaakt worden door amateurs is er ook geen gebrek aan talent of, anders gezegd, is het ook niet moeilijk goede foto's te nemen. De concurrentie is gigantisch geworden. De markt voor de professionele fotograaf wordt wel zeer klein: oorlogsgebieden en moeilijke natuurfoto's bv wel nog, voorlopig...
Schrijvers kunnen ook vlot een publiek bereiken online, selectie door een uitgever is niet meer noodzakelijk. Zie bv de strip schrijver van Yehuda Moon die zijn werk gratis op zijn website beschikbaar stelt maar wel gesponsord werd door lezers die het geld er voor over hadden en graag wouden steunen. Lezers die het geld er niet voor over hadden, konden ook gewoon lezen en overal gratis mond-op-mond reclame maken met opnieuw meer steunende lezers als gevolg.
Ik denk dat dat de algemene trend wordt in de cultuursector: de meeste kunst (alles dat digitaal verspreid kan worden) wordt gratis aangeboden en de kunstenaar krijgt geld van de mensen die hem graag geld willen geven voor zijn werk. Eventueel met special editions: een hard cover boek, een plaat, een grote fotoprint van goede kwaliteit, een t-shirt, ... Tussenpersonen verdwijnen zo veel mogelijk zodat het geld ook effectief naar de artiest gaat, dat geeft een veel beter gevoel: "van de 15 euro die ik betaalde voor deze CD in mooi doosje ging 13 euro naar de artiest die ik wil steunen en 2 euro naar de CD fabriek" of "ik heb vandaag die geweldige fotograaf 5 euro gestort, kan hij genieten van een paar lekkere koppen koffie". Iedereen zou natuurlijk graag van zijn kunst leven, maar dat is meestal totaal onrealistisch...
Enfin, ik ben benieuwd hoe de sector evolueert!
Gaat hier wel niet echt meer over Getty die te veel geld vraagt, maar goed...