door
Wim » di 17 aug, 2004 19:13
We zijn net terug van een fietsvakantie met de kinderen in Frankrijk. Ik had op de solofiets van mijn vrouw mooie lichte Panaracers gemonteerd die ik nog had (bleken op de tandem teveel lekke banden te geven en zijn daar nu vervangen door de vooralsnog probleemloze gewone Marathon 50 mm). De laatste Panaracer Highroad die ik had, had ik bovendien meegenomen als reserve band. Geloof het of niet, maar de Panaracers zijn inmiddels alledrie gesneuveld met gescheurde zijwangen. Twee van de drie waren inderdaad inmiddels aardig oud, maar de derde niet. Toen nummer twee het begaf (een tamelijk nieuwe Panaracer Pasela 1.75) moest ik dus een forse fietstocht maken om in de dichtsbijzijnde fietsenwinkel de enige 26 inch band te kunnen kopen, een stekelvarken met grote luidruchtige noppen (die gaat er dus gelijk weer af). In een later stadje konden we gelukkig een Marathon 1,75 scoren (net als wat binnenbanden, die er op de tandem ook in rap tempo doorheen gegaan waren) zodat we weer een echt goede reserveband hadden. Die was de volgende dag ook nodig, toen de laatste Panaracer de geest gaf.
Tja, en welke conclusie trek je dan? Ik denk dat banden gewoon te cruciaal zijn, en te kwetsbaar, om het risico te nemen zonder te zitten. In dit stuk van Frankrijk waren bovendien nauwelijks nog fietsenwinkels. Als je met meer mensen gaat vermenigvuldig je het risico ook nog eens (en wordt het anderzijds minder bezwaarlijk een enkele vouwband mee te nemen).
Dat brengt mij dan op een vraag: welke vouwband is hiervoor geschikt? Voor de reizger naar verre woeste landen is het antwoord simpel: de Marathon XR in vouwuitvoering. Voor wie wat dichter bij huis blijft, en het alleen maar ziet als een verzekering voor het geval dat, is een veel lichtere en goedkopere band inderdaad praktischer. Heeft iemand een suggestie (voor 26 inch)? Ik heb wat zitten surfen op websites van fabrikanten, maar nog niet echt iets gevonden.
Wim