EERSTE GRONDIGE ANALYSE VAN ONGEVALLEN MET FIETSERS
Auteur: Koen Baumers
Tweerichtingsfietspaden zijn onveiliger voor fietsers dan wegen waar er een fietspad in de twee richtingen ligt.
Voor het eerst is in Vlaanderen een diepgaand onderzoek gevoerd naar ongevallen met fietsers. Verkeersdeskundigen analyseerden meer dan 8.100 ongevallen met fietsers die tussen 2000 en 2010 in de politiezone Antwerpen zijn gebeurd. Op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) werden de ongevallen bestudeerd met gespecialiseerde software, gekoppeld aan gedetailleerde informatie over de inrichting van de wegen. De studie levert opvallende conclusies op.
Op tweerichtingsfietspaden loopt een fietser maar liefst 60 procent meer kans op een ongeval dan wanneer er in beide richtingen een fietspad ligt. Vooral bij de op- en afritten van winkels is het uitkijken, omdat autobestuurders geen fietsers uit beide richtingen verwachten.
Ook rotondes zijn gevaarlijk voor fietsers, omdat de fietspaden er vaak net in de dode hoek van bestuurders zitten.
Fietsers raken minder vaak betrokken bij een ongeval als ze tegen de richting in van een eenrichtingsstraat mogen rijden. Dat komt wellicht omdat autobestuurders gedwongen worden om trager en voorzichtiger te rijden.
De kans op een ongeval voor een fietser is 40 % lager als het fietspad van de weg gescheiden wordt door een parkeerstrook, dan wanneer men tussen de parkeerstrook en de weg moet rijden. Er gebeuren veel ongevallen met auto's die een parkeerplaats inrijden of verlaten en daarbij het fietspad moeten oversteken.
Het ligt in de bedoeling de resultaten te gebruiken om het handboek met richtlijnen voor nieuwe fietspaden aan te passen. Als steden en gemeenten subsidies willen krijgen voor fietsroutes, zullen ze de gegevens van de analyse moeten respecteren.
De Vlaamse overheid kan de steden en gemeenten niet verplichten om nieuwe wegen fietsveilig te maken, maar er komen wel ‘fietsprijzen' voor wie er veel aandacht aan besteedt. De winnaars volgen in juni 2012, kort voor de gemeenteraadsverkiezingen.
Auteur: Koen Baumers
Tweerichtingsfietspaden zijn onveiliger voor fietsers dan wegen waar er een fietspad in de twee richtingen ligt.
Voor het eerst is in Vlaanderen een diepgaand onderzoek gevoerd naar ongevallen met fietsers. Verkeersdeskundigen analyseerden meer dan 8.100 ongevallen met fietsers die tussen 2000 en 2010 in de politiezone Antwerpen zijn gebeurd. Op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) werden de ongevallen bestudeerd met gespecialiseerde software, gekoppeld aan gedetailleerde informatie over de inrichting van de wegen. De studie levert opvallende conclusies op.
Op tweerichtingsfietspaden loopt een fietser maar liefst 60 procent meer kans op een ongeval dan wanneer er in beide richtingen een fietspad ligt. Vooral bij de op- en afritten van winkels is het uitkijken, omdat autobestuurders geen fietsers uit beide richtingen verwachten.
Ook rotondes zijn gevaarlijk voor fietsers, omdat de fietspaden er vaak net in de dode hoek van bestuurders zitten.
Fietsers raken minder vaak betrokken bij een ongeval als ze tegen de richting in van een eenrichtingsstraat mogen rijden. Dat komt wellicht omdat autobestuurders gedwongen worden om trager en voorzichtiger te rijden.
De kans op een ongeval voor een fietser is 40 % lager als het fietspad van de weg gescheiden wordt door een parkeerstrook, dan wanneer men tussen de parkeerstrook en de weg moet rijden. Er gebeuren veel ongevallen met auto's die een parkeerplaats inrijden of verlaten en daarbij het fietspad moeten oversteken.
Het ligt in de bedoeling de resultaten te gebruiken om het handboek met richtlijnen voor nieuwe fietspaden aan te passen. Als steden en gemeenten subsidies willen krijgen voor fietsroutes, zullen ze de gegevens van de analyse moeten respecteren.
De Vlaamse overheid kan de steden en gemeenten niet verplichten om nieuwe wegen fietsveilig te maken, maar er komen wel ‘fietsprijzen' voor wie er veel aandacht aan besteedt. De winnaars volgen in juni 2012, kort voor de gemeenteraadsverkiezingen.