Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Hollowtech II Deore LX lagers - Forum Wereldfietser

Onderhoud Hollowtech II Deore LX lagers

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Koga Miyata Traveller uit 2006 nadat ik door het frame van mijn oude fiets heen gezakt was :oops: ...

Nu blijkt dat deze fiets Deore LX Hollowtech II cranks heeft met de beruchte buitenlagers. Op dit moment zit er geen speling op de trapas en functioneert alles zoals het moet, maar komend weekend wil ik de hele fiets toch even nalopen en een smeerbeurt geven. Nu staat er op de buitenlagers een tekst "do not disassemble" en mijn vraag is dan ook:

1. Welk onderhoud moet ik plegen aan deze lagers, alleen smeren?
2. Welk type vet kan ik het beste gebruiken? Ik heb nog een pot kopervet staan, maar dat schuurt lijkt me en is meer iets om bv. een BB mee te plaatsen dacht ik. Ik gebruikte het altijd om onderdelen van mijn auto te monteren, bijvoorbeeld als ik de remmen een beurt gaf.
3. En hoe krijg ik het vet bij de lagers als ik niks uit elkaar mag halen?

Ik heb al uitgebreid hier gezocht, maar buiten het advies "wanneer stuk, dan vervangen door vierkante as" heb ik nog niet veel gevonden over het daadwerkelijke onderhoud zelf.

Overigens is het verder wel een heerlijke fiets, wat een verschil met mijn 20 jaar oude fiets!
Officiëel kan je geen onderhoud verrichten: hollowtech lagers zijn vervangstukken. Er zijn echter verschillende mensen die de lagers openen en smeren en menen dat dit de levensduur sterk verlengt (wat niet onlogisch lijkt). Ik heb hier zelf geen ervaring mee:

Zo smeer je ze zelf

Bijkomende montage informatie
Hmmm, dat ziet er niet uit als een weekendklus. Zonder dat specifieke gereedschap kun je dus überhaupt niet bij de lagers komen... Maar bedankt voor de informatie!

Wanneer er speling optreedt vervang ik alles wel door een vierkante as, BB-UN54 o.i.d. met nieuwe cranks.
Lampo schreef:Hmmm, dat ziet er niet uit als een weekendklus. Zonder dat specifieke gereedschap kun je dus überhaupt niet bij de lagers komen.
Is heel makkelijk te doen in 10min! :lol:
Benodigheden:
rollagervet (makkelijk in een injectiespuitje)
6kantsleuteltje
hamertje
blokje hout
klein schroevendraaiertje
een plaatje die dienst doet als schroevendraaier om de plastieken borgbout
los te draaien
1) de 2 6kant boutjes losdraaien
2) de plastieken bout uit draaien
3) L. crank afnemen
4) ketting v/d tandwiellen afleggen
5) R. crank los tikken met hamertje (plankje!!)
6) lagerschalen laten zitten!!!!
7) dichtingen er uit prutsen L+R (en dit telkens 2 stuks)
8 ) proper maken + smeren met rollagervet
NU ALLES TERUGPLAATSEN EN KLAAR VOOR WEER EEN 6 MAAND
Probeer maar eens een rollement met 4kante as te vervangen, meer werk
en meer problemen (vast zitten van de cranks vb)
Tja onderhoudsvrije inustrielagering, dus onderhoud niet nodig zou ik zeggen, dat spaart tijd!
De enige die ik tot nu toe stuk heb zien gaan (buitensporige speling) was een Shimano Tiagra bracket (maar die fiets was kilometerslang bereden in een te zware versnelling door een zwaar/sterk persoon). Ik heb laatst op mijn trekkingfiets het Deore LX lagersetje vervangen door een setje Deore XT, met de hardste lagerkwaliteit ('90') van Shimano, hou ik die andere als reserve, en dat XT setje koste mij nog geen twee tientjes (ook een voordeel van het Hollowtech II system). Mijn verwachting is , net als bij de oude vierkante en Octalink trapassen van Shimano in dit segment dat het zeker 10 jaar ondehoudsvrij zal zijn, en dan geen onderhoud maar vervangen, neem dan altijd de hardste kwaliteit, het is het hart van de fiets. Maar mocht je onderweg, ver weg,problemen krijgen...dan is het misschien goed om te weten dat je ze wel kúnt openen en smeren.
Mijn ervaring met hollowtech ii:
Ik had zo'n 25.000 km met mijn hollowtech ii as en crankset. Er kwam een klein beetje speling op. De as werd vernieuwd, maar de lichte speling op de cranks bleef: het gedeelte van de rechtercrank dat doorheen de as gaat, had (slijtage) groefjes - vandaar de speling, bleek na het opnieuw uit elkaar halen. Het hele crankstel diende dus vernieuwd te worden. Ik ben dan maar overgegaan naar een vierkant as en bijhorend crankstel (sugino).
Ik weet niet of die ervaring representatief is voor hollowtech ii - fietsers.

Vorige week op fietstocht stond een trekker langs de kant van de weg, met in zijn handen de linkercrank van zijn hollowtech-set. Die kwam steeds weer los van de as.
Luc.
Om problemen te voorkomen: de linkercrank van Hollowtech moet goed gemonteerd worden, als het enige punt waarop de boel vast zit: de twee boutjes om en om steeds meer spanning geven tot ze strak genoeg zijn aangedraaid, en na enige kilometers en bij ieder controle deze bouten even natrekken. Verder kan ik mij voorstellen, en dat heb ik deels ook zelf ervaren, dat al een kleine fractie speling op de lagers en op de cranck(s) (=de trapas) genoeg aanleiding is bij dit systeem om de boel te laten werken/losjutteren. Dus regelmatig controleren op speling en de boutjes natrekken controleren (5 seconden werk) en tijdig actie/vervangen van de lagers als nodig (hopelijk nooit).
Ik kaap dit draadje maar even in plaats van de zoveelste discussie te starten over Hollowtech II...

Ik heb speling op mijn (LX) trapas. Toen ik een Amerikaanse vriend mijn dilemma voorlegde, te weten hele crankset/trapas vervangen door vierkant of nieuwe lagers (waarbij ik tenminste mijn huidige kettingbladen kan blijven gebruiken), stelde hij me nog een alternatief voor: vervangingslagers van hogere kwaliteit, bv:
http://www.enduroforkseals.com/id227.html
http://tinyurl.com/cf32rr4
(Of een heel nieuw BB: http://www.enduroforkseals.com/id224.html )

Heeft iemand hier ervaring met niet-Shimano vervangingsonderdelen? Alleen lagers, of hele BB? Zelf geinstalleerd, en zo ja met speciale tool, of met hamer, drevel en veel voorzichtigheid? En zijn deze onderdelen in Nederland verkrijgbaar?

Voor de goede orde, ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar wat ik kon vinden ging over openen, schoonmaken en smeren van de lagers, niet vervangen.

Alvast bedankt,

Carl
Poeh wat een ellende allemaal, je weet dat een prima vierkantas 10 euro kost hè? en met wat zoekwerk zijn er genoeg leuke cranks voor te vinden!
Ik kom er met mijn kop niet bij dat miljoenen (de wereld is groter dan Nederland) fietsers er genoegen mee nemen dat iets waar nooit een probleem mee was omgetoverd wordt tot een kostbaar probleemgeval. Consumentenorganisaties en fietsbelangenorganisaties zwijgen in alle talen.
Als een auto-onderdeel ineens zulke onbetrouwbaarheidscijfers zou vertonen dan stonden alle media op de kop.
Leon
Ik kom er met mijn kop niet bij dat miljoenen (de wereld is groter dan Nederland) fietsers er genoegen mee nemen dat iets waar nooit een probleem mee was omgetoverd wordt tot een kostbaar probleemgeval. Consumentenorganisaties en fietsbelangenorganisaties zwijgen in alle talen.
Er is een naam voor: Planned obsolescence

For an industry, planned obsolescence stimulates demand by encouraging purchasers to buy sooner if they still want a functioning product. Built-in obsolescence is used in many different products. There is, however, the potential backlash of consumers who learn that the manufacturer invested money to make the product obsolete faster; such consumers might turn to a producer (if any exists) that offers a more durable alternative.

zie ook Wikipedia

De 'more durable alternative' is in dit geval een Sugino crankstel, TA-kettingbladen en een JIS-vierkant cartridgelager.
Ik kom er met mijn kop niet bij dat miljoenen (de wereld is groter dan Nederland) fietsers er genoegen mee nemen dat iets waar nooit een probleem mee was omgetoverd wordt tot een kostbaar probleemgeval. Consumentenorganisaties en fietsbelangenorganisaties zwijgen in alle talen.
Zo zwart-wit is het ook niet. HT2 is qua ontwerp een beter systeem, lichter en toch bestand tegen grotere krachten. Dat de duurzaamheid van de lagers niet geweldig is doet daar niets aan af. Er zijn ook betere lagers te koop.
Met de cartridges met vierkante uiteinden heb ik trouwens ook wel problemen gehad. Ik heb er toch wel 3 keer eentje moeten vervangen en die hadden zeker geen 20.000 km gedraaid.
De HT2's doen het bij mij juist opvallend goed...

We moeten ook beseffen dat de reisfiets een nichemarkt is. MTB's worden vele malen meer verkocht en de meesten willen daar toch HT2 op, ondanks de misschien kortere levensduur van de lagers.
Jan Eleveld schreef: Zo zwart-wit is het ook niet. HT2 is qua ontwerp een beter systeem, lichter en toch bestand tegen grotere krachten.
Ik heb er wel eens aan gerekend, en de lagers waren marginaal. Over het passingverhaal zullen we het maar niet meer hebben.

nog iemand met twijfels over 'sealed bearings ': http://www.compint.com/stinkingweasels/ ... _seals.htm
Jan Eleveld schreef:HT2 is qua ontwerp een beter systeem, lichter en toch bestand tegen grotere krachten.
Ik denk dat velen hier dat durven betwijfelen. Wat ben je trouwens met een systeem dat grotere krachten aankan maar het dan op een andere manier snel opgeeft, zeker als er geen problemen waren met de krachten die duurzamere systemen aankunnen.
Jan Eleveld schreef: MTB's worden vele malen meer verkocht en de meesten willen daar toch HT2 op, ondanks de misschien kortere levensduur van de lagers.
De meeste kopers van mountainbikes (net zoals de meeste kopers van andere fietsen) weten helemaal niet zo heel veel van fietsonderdelen af en kopen wat er in de winkel staat of wat 'modern' is. Hoe het zit met duurzaamheid weet men nauwelijks.
Bovendien wil ik de mountainbikers niet de kost geven die zeer regelmatig onderhoud en het vervangen van onderdelen als een normaal en onvermijdelijk verschijnsel beschouwen.

Hoewel ik zeker niet iedereen over één kam wil scheren en ook hier grote verschillen in meningen zijn, heb ik de indruk dat als er één groep fietsers is die echt veel weet over duurzaamheid van onderdelen (onder zware omstandigheden), dat dit toch wel de 'wereldfietsers' zijn.

Renaat
Beste mensen,

De vraag was dacht ik redelijk simpel:
Carl schreef:Heeft iemand hier ervaring met niet-Shimano vervangingsonderdelen? [...]En zijn deze onderdelen in Nederland verkrijgbaar?
Vervolgens staan er in no-time zes reacties, geen van allen met een "Ja, namelijk:". Het is niet aan mij om te bepalen wat anderen wel of niet op een forum schrijven, dat is geheel en al vrij, maar als er ook nog reacties komen die wel antwoord op mijn vraag geven, zou ik dat super vinden!

Groetjes,

Carl
Carl schreef:Beste mensen,

De vraag was dacht ik redelijk simpel:
Carl schreef:Heeft iemand hier ervaring met niet-Shimano vervangingsonderdelen? [...]En zijn deze onderdelen in Nederland verkrijgbaar?
Vervolgens staan er in no-time zes reacties, geen van allen met een "Ja, namelijk:". Het is niet aan mij om te bepalen wat anderen wel of niet op een forum schrijven, dat is geheel en al vrij, maar als er ook nog reacties komen die wel antwoord op mijn vraag geven, zou ik dat super vinden!

Groetjes,

Carl
'Nee, namelijk' is ook een antwoord. Een erkend goede oplossing van klassieke cranks met een conventionele trapas kost ca €100, dus zal je op dit forum misschien niet zoveel mensen aantreffen die meer uitgegeven aan een mogelijke oplossing zonder die garantie
m-gineering schreef:
Carl schreef:De vraag was dacht ik redelijk simpel: Heeft iemand hier ervaring met niet-Shimano vervangingsonderdelen? [...]En zijn deze onderdelen in Nederland verkrijgbaar?Vervolgens staan er in no-time zes reacties, geen van allen met een "Ja, namelijk:".
'Nee, namelijk' is ook een antwoord.
Heb je helemaal gelijk in Marten, maar 'nee, ik heb geen ervaring met die onderdelen' vind ik niet zo'n zinnige reactie, dan kan iedereen op iedere vraag wel posten 'daar weet ik niets vanaf' of 'dat heb ik nog nooit gedaan' en het 'namelijk... ik vind HII waardeloos', tja, dat wordt hier vaak genoeg geschreven, daar vroeg ik dan ook niet naar. Op mijn tweede vraag zou 'Nee, die lagers zijn in Nederland niet verkrijgbaar' een nuttig antwoord zijn geweest, maar dat heb ik tot nu toe niet gelezen.
Een erkend goede oplossing van klassieke cranks met een conventionele trapas kost ca €100,
Overweeg ik ook, zoals vermeld in mijn eerste post, en betekent dat ik, bij mijn weten, sowieso geen 22T meer kan monteren en mijn voorraad kettingbladen kan wegkiepen.
dus zal je op dit forum misschien niet zoveel mensen aantreffen die meer uitgegeven aan een mogelijke oplossing zonder die garantie
Hier kan ik je even niet zo goed volgen Marten; €15 ofzo uitgeven aan een paar vervangingslagers is 'meer uitgeven' dan €100 + kettingbladen? Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
m-gineering schreef:
Carl schreef:De vraag was dacht ik redelijk simpel: Heeft iemand hier ervaring met niet-Shimano vervangingsonderdelen? [...]En zijn deze onderdelen in Nederland verkrijgbaar?Vervolgens staan er in no-time zes reacties, geen van allen met een "Ja, namelijk:".
'Nee, namelijk' is ook een antwoord.
Heb je helemaal gelijk in Marten, maar 'nee, ik heb geen ervaring met die onderdelen' vind ik niet zo'n zinnige reactie, dan kan iedereen op iedere vraag wel posten 'daar weet ik niets vanaf' of 'dat heb ik nog nooit gedaan' en het 'namelijk... ik vind HII waardeloos', tja, dat wordt hier vaak genoeg geschreven, daar vroeg ik dan ook niet naar. Op mijn tweede vraag zou 'Nee, die lagers zijn in Nederland niet verkrijgbaar' een nuttig antwoord zijn geweest, maar dat heb ik tot nu toe niet gelezen.
Een erkend goede oplossing van klassieke cranks met een conventionele trapas kost ca €100,
Overweeg ik ook, zoals vermeld in mijn eerste post, en betekent dat ik, bij mijn weten, sowieso geen 22T meer kan monteren en mijn voorraad kettingbladen kan wegkiepen.
dus zal je op dit forum misschien niet zoveel mensen aantreffen die meer uitgegeven aan een mogelijke oplossing zonder die garantie
Hier kan ik je even niet zo goed volgen Marten; €15 ofzo uitgeven aan een paar vervangingslagers is 'meer uitgeven' dan €100 + kettingbladen? Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb.

Groetjes,

Carl
Je linkte naar pagina's met lagersetjes van 100-200$, Phil lagers in je cups duwen kost ook al €57.50
Er zijn ook cranks met vierkant en 4 x104-56 steekcirkel, zodat je je bladen alleen maar hoeft over te zetten, bv de Sugino DX in cranklengtes van 152 tot 175mm.
Misschien moet je het ergens anders vragen? Ik weet het in ieder geval niet, ik wil het om redenen die je ‘all over the forum’ kan vinden eigenlijk ook niet weten, ik kies voor al mijn fietsen vierkantas trapas/crankstellen.

Met de Sugino DX1 kun je je oude bladen blijven gebruiken.

Het minder uitgeven moet je zien op lange termijn.
Nog een (beetje off topic?) vraagje over die vierkante assen. Mijn broer is zijn antieke Koga Terra liner (bouwjaar 1992) aan het opknappen en wil het versleten crankstel vervangen. Het is nog de originele deore DX (FC MT60) met 170mm cranks. De bracketas is BB-UN-50.
Afbeelding
Bij verschillende fietsenmakers in de buurt langs geweest maar geen van hen heeft een passend crankstel op voorraad. Bij Rose Versand zie ik een Alivio FC-M-411 crankstel 48x38x28. Gaat dat passen?
Is een kleinere triple tandwielcombi ook mogelijk 42x32x22 of kan de derailleur dat niet aan?