Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ombouw diamant crossfiets - Forum Wereldfietser

ombouw diamant crossfiets

Hey,

ik ben Andy en nieuw hier op het forum. Volgend jaar juli wil ik mijn eerste fietsreis maken en ben ik met de voorbereidingen begonnen. Het is mijn bedoeling om een oude crosskader om te bouwen. Een deel van het materiaal kan ik recuperen, een deel is versleten zal zeker veranderd worden. En dan zijn er de twijfelstukken, en daarvoor zoek ik raad bij de meer ervaren vakantiefietsers. De eerste trip zal vlak zijn (+-650 langs schelde en kust via knooppunten) en ik weeg zelf rond de 95 kg.


Afbeelding

herbruikbare materiaal
voor en achterderri campagnolo 8 speed
zadelpen
zadel (een goeie ouwe rolls van san marco)
remmen
wielen (shimano 105 assen van halfweg de jaren stillekes, halfhoge wolber velgen, vw radiaal gespaakt)
stuur en stuurpen

nieuw materiaal
trapas (zal een shimano vierkantsas worden)
crankstel (waarschijnlijk shimano compact)
balhoofd 1" met draad

probleem 1 : de vork
Het kader zal een nieuwe kleur krijgen, nu twijfel ik om een nieuwe vork met de nodige oogjes (zoals deze http://www.rose.nl/artikel/atb-voorvork ... /aid:30487) te kopen of om de bestaande vork mee te laten lakken en dan met old mountain type bagagedragers te werken.

probleem 2: de versnellingen
Ik twijfel tussen de campa ergopowers die ik liggen heb of de ouderwetse stuurverstellers die dan moeten gekocht worden.

eventueel probleem 3:wielen
hier heb ik geen idee van of deze gaan voldoen.
Ga je kamperen? Zelf koken? Of van hotel/herberg naar hotel/herberg?
Dat maakt namelijk nogal uit voor bagagegewicht en volume.

Lisette
Ik ga kamperen en zelf proberen te koken.
95 kg eigen gewicht plus volledige kampeeruitrusting is niet mis. Dan zou ik inderdaad aan de wielen gaan twijfelen. Hoeveel spaken heb je achter? Wolber velgen zegt mij niets, maar misschien weten anderen raad. Schakelen is niet zo kritisch bij een vlakke rit en een OMM drager voldoet ook. Is deze reis een onderzoek naar of je fietsreizen leuk vindt, of weet je al zeker dat je dat vaker gaat doen?
andyken schreef: De eerste trip zal vlak zijn (+-650 langs schelde en kust via knooppunten) en ik weeg zelf rond de 95 kg.


herbruikbare materiaal
voor en achterderri campagnolo 8 speed
zadelpen
zadel (een goeie ouwe rolls van san marco)
persoonlijk vind ik een Rolls een klotezadel. Als je hard fietst valt het mee, als je lang fietst met lage intensiteit (en dus minder hard duwt) valt het bolle kreng door de mand YMMV
Remmen
wielen (shimano 105 assen van halfweg de jaren stillekes, halfhoge wolber velgen, vw radiaal gespaakt)
Een upgrade lijkt mij gewenst, dit (velgen, spaken) klinkt niet vertrouwenwekkend

stuur en stuurpen

nieuw materiaal
trapas (zal een shimano vierkantsas worden)
crankstel (waarschijnlijk shimano compact)
waarschijnlijk niet, toen Shimano met compact begon waren ze al uitgekeken op vierkante asjes
balhoofd 1" met draad

probleem 1 : de vork
Het kader zal een nieuwe kleur krijgen,
Waarom, er zit toch verf op?
nu twijfel ik om een nieuwe vork met de nodige oogjes (zoals deze http://www.rose.nl/artikel/atb-voorvork ... /aid:30487) te kopen of om de bestaande vork mee te laten lakken en dan met old mountain type bagagedragers te werken.
achtertassen, stuurtas en de rest thuislaten. het geld wat je overhoudt kun je gebruiken voor compactere en lichtere uitrusting, en het is maar voor een paar dagen

probleem 2: de versnellingen
Ik twijfel tussen de campa ergopowers die ik liggen heb of de ouderwetse stuurverstellers die dan moeten gekocht worden.
de ergopowers werken met de derailleurs die je hebt, maar je moet uitkijken met wat je allemaal door elkaar wil mixen. lees dit: http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=%203946
eventueel probleem 3:wielen
hier heb ik geen idee van of deze gaan voldoen.
iets in de trant van 17mm velg (bv exal lx17), 36 dubbel butted spaken, fatsoenlijk gebouwd, 35mm Pasela's
Wanneer je nog niet weet of een fietsvakantie iets voor je is dan zou ik ook de kosten minimaal houden.
Het hoogst onnodige is het spuiten van t frame...Op het oog ziet die er nog prima uit en verhoogd de pret ook niet echt.
Voor een paar dagen fietsvakantie zijn voortassen absoluut niet nodig dus de oude vork kan er gewoon weer in.
Koop er triple crankstel voor vierkant as. Vind je het echt leuk en je gaat voor het serieuzere werk dan is die altijd handig..

Voor zover ik me kan herinneren zijn de wolbers dubbelgebutst, 36spaaks. IJzersterke wielen.... om mee te koersen, fietsvakantie met bagage is wel weer heel iets anders. Dus wellicht een bredere velg (achterwiel) zoals Marten voorstelt zou niet verkeerd zijn.

Echter wanneer ik naar de geplaatste foto kijk zie ik op de achtergrond een mooie ATB staan. Ik zou gewoon daar een tubus achterdrager voor kopen en klaar ben. Eventueel schwalbe marathons eronderwant verwacht niet dat je het strand opgaat. Ga er gemakshalve vanuit dat die ook van u is. ;-P
kenben schreef:Wanneer je nog niet weet of een fietsvakantie iets voor je is dan zou ik ook de kosten minimaal houden.
Zeker voor een vlakke tocht. Koop een mooie tweedehands fiets van 500 euro. Na het tochtje poets je hem mooi en verkoop je hem weer. Met wat geluk verdien je er nog aan.
Leon
kenben schreef:
Voor zover ik me kan herinneren zijn de wolbers dubbelgebutst
[pedant mode] gebutste velgen zou ik direkt vervangen. :roll:

Velgen met busjes (enkel busje, dubbel gebust) kun je over nadenken
[/pedant mode]
:wink:
kenben schreef:
Koop er triple crankstel voor vierkant as. Vind je het echt leuk en je gaat voor het serieuzere werk dan is die altijd handig..
In echte bergen is een triple altijd handig, op het vlakke is het kleine blad van een compact wel klein en het buitenblad vaak aan de grote kant zodat je met een erg gekruiste ketting rijdt

En als je in Nederland op het vlakke blijft heb je dat allemaal niet nodig. Van het weekend heen en weer naar de Harskamp heb ik tenminste alles op het middenblad (38) gereden
:oops: een letter kan n aardig verschil maken.. :wink:

Buitenblad op het vlakke te groot? Neem aan dat met alleen achterbagage een 50tands wel te doen is mits het vlak is.
Zelf alleen ervaring met een 26" ATB 48tands buitenblad icm een cassette (11-32), 2 achtertassen, stuurtas, 2.25 band (als vakantiefiets). En tov veel forumleden slechts een zeer beperkte ervaring met fietsvakantie.

Denk dat combinatie van meerdere factoren afhankelijk is zoals bagage, terrein, soort band (breedte/profiel), getraindheid en voorkeur.
Als die ergopowers nog goed zijn zou ik gewoon die gebruiken; stuurverstellers zijn aardig prijzig; ergopower is (afhankelijk van uitvoering) ook te combineren met shimano (thanks m-gineering voor die tip; zie ook dit voor info over combineren van shifters met derailleurs).
kenben schreef:Koop er triple crankstel voor vierkant as. Vind je het echt leuk en je gaat voor het serieuzere werk dan is die altijd handig..
Zijn er eigenlijk betaalbare vierkantas (triple) crankstellen voor racefietsen? Lijkt mij een logische keuze omdat vierkantas toch de beste naam heeft qua betrouwbaarheid/degelijkheid voor zover ik weet.

Ik heb zelf wat rondgekeken; enigste wat ik kon vinden was campagnolo comp; zit je zo goed als zeker vast aan een (truvativ / goedkope shimano) mtb crankstel als je vierkantas wil? en waarom zou vierkantas niet goed zijn voor een racefiets? waarom worden alleen crankstellen voor hollowtech e.d. gemaakt? gewicht? winst? of zoek ik niet goed?
als ik alles goed begrepen heb, zijn het dus vooral de wielen waar ik mij zorgen over moet maken. Die zullen dan ook vervangen worden voor ik vertrek. De oude wielen ga ik dan gebruiken in het winter-woon werk verkeer. Ik heb eens "rondgegoegeld" op die exalvelgen want khad nog nooit van dat merk gehoord en ik vind de axel bx17 wel iets hebben (lx17 vind ik er lomp uitzien) en dan met een setje 105 naven.

Over die cranks twijfel ik nog. Het is de bedoeling om in de toekomst langere en vooral minder vlakkere tochten te doen. Mss is het dan beter om nu een gewone crank te plaatsen, vooral voor de 39 (vlakke tochten en woon werk verkeer). En dan deze bij de langere tochten er een triple op te zetten. Of is dit te veel ombouwwerk (kostprijs +-50euro cranks en as).


MTB ombouwen is geen optie, die wordt soms gebruikt op wedstrijden.
Matthie9000 schreef: Zijn er eigenlijk betaalbare vierkantas (triple) crankstellen voor racefietsen?
Sugino?
Maar Marten, waar zijn die dan zoal verkrijgbaar, in Nederland?

.tsooJ
Ik ben die cranks inderdaad niet tegengekomen, ook niet op Duitse webshops; inclusief bladen (ik kom nergens een mooie sugino triple 175/177.5mm 48-38-26 oid tegen) kom je toch net zo prijzig uit als campagnolo comp (die weer te grote bladen heeft naar mijn mening, of een shimano hollowtech geval).
Als je googelt op Sugino Crancks is de eerste hit raak. :D
Leon
Wordt mij uiteindelijk te prijzig voor het upgraden van een oud racefiets barrel tot (snelle) randonneur/reisfiets; maar ik hou ze zeker in het achterhoofd!
Matthie9000 schreef:Wordt mij uiteindelijk te prijzig voor het upgraden van een oud racefiets barrel tot (snelle) randonneur/reisfiets; maar ik hou ze zeker in het achterhoofd!
Je zou er nog een 1x7 speed van kunnen maken, zie bijvoorbeeld hier een verslag van jelle.

duurzame crank voor 20eurie
cassette 11-28 voor 7eurie
trapas voor 13euro

en als er dan ook nog 28mm banden onder je remhoefjes passen kun je zo met wat bagage de bergen over
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Wordt mij uiteindelijk te prijzig voor het upgraden van een oud racefiets barrel tot (snelle) randonneur/reisfiets; maar ik hou ze zeker in het achterhoofd!
Je zou er nog een 1x7 speed van kunnen maken, zie bijvoorbeeld hier een verslag van jelle.

duurzame crank voor 20eurie
cassette 11-28 voor 7eurie
trapas voor 13euro

en als er dan ook nog 28mm banden onder je remhoefjes passen kun je zo met wat bagage de bergen over
Oeh, 'mighty' crank; jammer dat ie 170mm is en niet leverbaar met 24 tanden :D (sinds ik de achterderailleur niet meer geindexeerd schakel gaat het schakelen op het kleine blad best aardig; dan is dit niet echt een upgrade te noemen :D).
Matthie9000 schreef:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Wordt mij uiteindelijk te prijzig voor het upgraden van een oud racefiets barrel tot (snelle) randonneur/reisfiets; maar ik hou ze zeker in het achterhoofd!
Je zou er nog een 1x7 speed van kunnen maken, zie bijvoorbeeld hier een verslag van jelle.

duurzame crank voor 20eurie
cassette 11-28 voor 7eurie
trapas voor 13euro

en als er dan ook nog 28mm banden onder je remhoefjes passen kun je zo met wat bagage de bergen over
Oeh, 'mighty' crank; jammer dat ie 170mm is en niet leverbaar met 24 tanden :D (sinds ik de achterderailleur niet meer geindexeerd schakel gaat het schakelen op het kleine blad best aardig; dan is dit niet echt een upgrade te noemen :D).
Energie komt niet gratis, of het nou 170, 175 of 180mm is. Baanrenners hebben weer kortere cranks itt tijdrijders, dus ook wel handig voor een fietsreiziger die snel wil acceleren.
Hier nog een goedkope triple shimano-crank voor 15euro, inclusief vierkante passing. Maaruh, weet je nu eigenlijk al wat je wilt met je oude barrel, ben wel benieuwd.