Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help ! - Forum Wereldfietser

Help !

Ik ga zondag van start met mijn eerste rondje door Nederland.
Ik zit echter met heel wat dingen die ik me afvraag;

- vooraf een route plannen of op de bonnefooi fietsen ?
(vooraf kun je mooie route plannen en fiets je niet teveel km., maar zonder is wel meer avontuur en ben ik niet continu aan het kijken of ik goed rijd)
-> wat doen of vinden jullie ?

- heb fietsatlas 2003 van anwb en site routeplanner fietsersbond (met opties voor racefietser e.d.)..... beste via routenetwerken plannen of gewoon alles wat weg heet.... ?

-> ik ga van Friesland naar naar West-Brabant, wil het liefste over de Veluwe. Max 3 dagen fietsen = max ca 300/350 km.

- ik wil graag overnachten bij Vrienden op de Fiets, maar dien ik dan vooraf te bespreken.... ? ik heb ze wel gebeld, kon het proberen op de dag zelf, maar is dat wel wenselijk/ oke ?

-> wat zijn jullie ervaringen ? vooraf bellen betekent wel dat ik al bepaal wanneer ik stop, misschien heb ik dan nog wel 20 km in de benen (of andersom)


Heel veel vragen; ik hoop op snelle responsen, want ik wil zo. vertrekken :D
en ben nooit zo goed in zulke dingen (ass i.c.m. begaafdh.)
o ja mss ook niet onbelangrijk....

ik ga dus op de racefiets, niets bijzonders of high-tech, met dunne bandjes en rugtas

zijn alle routes van anwb en LF-routes bijvoorbeeld een beetje begaanbaar met dunne bandjes ?
Wil graag door kunnen fietsen, maar liefst wel door mooie omgeving.
Ik ken een paar paadjes met anwbroutebewijzering, die krom staan van de wortels.... niet fijn met harde dunne bandjes :D ... alhoewel het lijden en afzien er ook wel een beetje bijhoort
verdiep je even in de knooppunt routes. Mooiste en meest vrije manier om je routes te bepalen en pemanent aanpasbaar.
En in NL kun je verhard overal wel op dunne banden fietsen, alleen zal het af en toe een beetje trillen; klinkers enzo
en dus beter ook vooraf plannen ?



dank voor respons
Ik zou zeker wat voorbereidingen treffen. Het kan geen kwaad om van te voren even de route te bekijken, en bijvoorbeeld wat knooppunten te noteren. Je zult onderweg sowieso een paar keer een beetje verdwalen, maar dat hoort er bij.

Als je je tijd neemt, en alles rustig doet zal het zeker goed komen! Héél veel plezier in ieder geval!
Bedankt voor de reacties

Ik denk dat ik idd de route ga plannen ahv LFroutes; LF3/ LF17/21 dna LF7 en LF 12 naar Brabant.

Ik denk dat ik ook alvast de slaapadressen probeer te regelen. Is mss wel wat handiger, zeker voor de 1e keer..... avontuurlijk zal het naar mijn schaalniveau gerelateerd vast worden..

wie weet over 10 jaar rondje Europa..... (voorlopig maar Nederland en omstreken)
Met dunne bandjes zou ik je aanraden de route zorgvuldig te kiezen. Zeker als je over de Veluwe gaat. Ik heb mijn route uitgezet met knooppunten en LF-routes, maar heb echt op slechte fietspaden gefietst.
Ik heb bijvoorbeeld elke dag een stuk van ongeveer 1 km gehad, waar het fietspad uit repac bestond (misschien toeval). Verder ging ik ook regelmatig door bossen heen (geen verharding) en heb je aardig wat grind/schelpen paden.

Maar ik vindt dit zelf wel de leukste routes.

edit:
tip: http://www.nederlandfietsland.nl/fietsrouteplanner
Let ook op dat je met fietsroutes veel meer km fietst dan met de auto.
Mijn grove schatting:
Zelf uitgezette fietsroutes langs rustige wegen: 15% extra
LF-routes die toch al een beetje in de richting lopen: 25% extra t.o.v. auto
Knooppuntenroutes: 60% extra t.o.v. auto
Dit geldt niet als er routes zijn die langs kanalen en oude spoorlijnen lopen.
Als ik zelf in Nederland een route fiets neem ik vaak een combinatie van alle drie: stukje knooppunten, rare kronkel afsnijden, stukje LF etc. Dan fiets je vaak over de rustige paadjes van de routes maar je maakt geen overdreven omwegen.
Leon
peter1980 schreef:waar het fietspad uit repac bestond
uhhh... repac ? klinkt heel spannend, wat is het ?
Ik denk dat ik een route probeer te maken met een aantal LF-routes en omwegen e.d. idd af probeer te snijden.

ook wil ik de afstanden van de route vooraf bepalen met de routeplanner van fietsersbond
zij hebben ook een profiel voor racefietser, maar ik heb ook geen zin om alleen langs grote wegen te fietsen, combinatie zou het beste zijn..

als het me niet bevalt kan ik altijd een andere weg inslaan....
nieks schreef:
peter1980 schreef:waar het fietspad uit repac bestond
uhhh... repac ? klinkt heel spannend, wat is het ?
(grof) gebroken puin en wordt bijvoorbeeld gebruikt als onderlaag bij asfalt.
Dit houdt de fietstocht spannend ;-)

Afbeelding
wat voor banden heb je trouwens? Ik heb zelf een jaar lang met een racefiets naar mijn werk gefietst (zomer en winter). Met nat weer had ik soms problemen met de "standaard" banden (glijden snel weg in de bocht). Ik heb toen Grand Prix 4-Season er op gezet. Echt een geweldige band voor nat weer en veel beter bestand tegen lekrijden (voorzover een racefiets band daar echt goed tegen bestand is).

http://www.conti-online.com/generator/w ... on_nl.html
peter1980 schreef:wat voor banden heb je trouwens?
voor heb ik al 5 jaar dezelfde :D (fietst heeft een jaartje stil gestaan of werd weinig gebruikt), maar deze band is wel aan vervanging toe :D
Klaarblijkelijk wacht ik tot het onheil me overkomt.... :twisted:

Achter ben ik dus ook een paar weken terug lek gereden... had niets bij, 20 km van huis.... auto vriendin weigerde te starten, geen bus in de buurt....
20 met lekke band geploegd.... was niet comfortabel :D
Hoefde gelukkig alleen nieuwe binnen- en buitenband, maar velg was wel wat beschadigd...

die banden van de link zien er erg strak uit !
Ik zou ze er er graag onder zetten, echter ben ik pas een goede anderhalve maand weer echt aan het fietsen en zit ik met een erg krap budget (student en gezin).

Wellicht over een poosje, als ik weer wat kilometers verder ben en voor een wat grotere tocht ga.
[quote="nieks"]Ik ga zondag van start met mijn eerste rondje door Nederland.
Ik zit echter met heel wat dingen die ik me afvraag;

- vooraf een route plannen of op de bonnefooi fietsen ?
(vooraf kun je mooie route plannen en fiets je niet teveel km., maar zonder is wel meer avontuur en ben ik niet continu aan het kijken of ik goed rijd)
-> wat doen of vinden jullie ?

vooraf wel route en richting bepalen, gps is handigste; ik heb het gedaan met een overzichtskaartje van Nederland, maar stond af en toe wel op kaartjes te puzzelen hoe of wat

- heb fietsatlas 2003 van anwb en site routeplanner fietsersbond (met opties voor racefietser e.d.)..... beste via routenetwerken plannen of gewoon alles wat weg heet.... ?

gewoon gaan fietsen, Nederland is bezaaid met bordjes
rode naambordjes voor snelle directe routes, nummer en lf bordjes voor mooie routes maar minder paden


-> ik ga van Friesland naar naar West-Brabant, wil het liefste over de Veluwe. Max 3 dagen fietsen = max ca 300/350 km.

is gelukt 330 km

- ik wil graag overnachten bij Vrienden op de Fiets, maar dien ik dan vooraf te bespreken.... ? ik heb ze wel gebeld, kon het proberen op de dag zelf, maar is dat wel wenselijk/ oke ?

heb vooraf gebeld, dagje van tevoren, wel veel afbellen, mensen gaven zelf aan dat zelfde dag vaak ook geen probleem is

-> wat zijn jullie ervaringen ? vooraf bellen betekent wel dat ik al bepaal wanneer ik stop, misschien heb ik dan nog wel 20 km in de benen (of andersom)

maakt niet zoveel uit


ben inmiddels aangekomen= veel win hoosbuien en veel afzien, maar ook wel lekker op pijn in knie na...