Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimmen opgelost dankzij forum wereldfietser - Forum Wereldfietser

Shimmen opgelost dankzij forum wereldfietser

Begin juli zijn we voor een jaar op een fietsreis vertrokken, momenteel touren we in China. Sinds ons vertrek had ik veel last van shimmen (wiebelstuur, slingeren, spaghetti fiets). Initieel had ik het enkel bij hogere snelheden maar vorige week had ik het ook al bij 20km/u.

Een aantal gegevens:
mezelf: 1m97 en goed voor 95 kg (bij vertrek)
fiets: Cannondale Tesore XL, Cannondale headshok, Schwalbe Dureme, Son naaf, Canecreek thudbuster zadelpen, Nitto noodle bar, Tubus ergo lowrider & Tubus logo

Na het lezen van een aantal topics op het forum, oa http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... men#p46411 heb ik volgende aanpassingen doorgevoerd:
- bandendruk op max gebracht, zowel voor als achter, nl 5 bar
- meer gewicht in voorste tassen (voorste 9kg, achterste: 14kg)
- achterste tassen iets dichter bij center fiets geplaatst (niet zoveel mogelijkheden met cranks van 175 & schoenmaat 45)

Gevolg, de fiets is shimvrij van 0 tot 60 km:-) en ik moet dus niet op zoek naar een Chinees frame en dit dankzij de bijdragen op dit forum.

Groeten,
Wim

Tekst en beeldmateriaal van onze trip op http://www.movingaround.be
geweldig, dat maakt het fietsen een stuk lekkerder. Misschien kun je nu proberen om de banden spanning weer lager te nemen en kijken of het terug komt. Met een lagere bandenspanning fietsen is toch wel wat meer comfortabel.

Op mijn fiets moeten mijn voortassen of leeg zijn of goed gevuld. Mijn gewichtsverdeling is bijna 50/50.

Sjirk
Op mijn Idworx Off Rohler had ik gesjimmie als ik: EN met gevulde achtertassen reed EN met de voordragers (zonder voortassen) reed.

Als ik met zowel gevulde voortassen als gevulde achtertassen reed had ik geen gesjimmie. Variatie in de bandendruk leek geen invloed te hebben op het gesjimmie.

Voor mijn laatste fytsreiske heb ik mijn voordragers (tubus duo) eraf gehaald. Alleen met achtertassen gereden (en stuurtas en frametas)..... en weg was het resoneren. Sterker nog ik was een stuk aerodynamische, kon sneller afdalen (tot 75km/h met achtertassen), en superstrak stuurgedrag. Kon alshetware met losse handjes afdalen op hoge snelheid, zelfs met gevulde stuurtas.

edit: geshim is gesjimmie
AB schreef:Op mijn Idworx Off Rohler had ik geshim als ik: EN met gevulde achtertassen reed EN met de voordragers (zonder voortassen) reed.

Als ik met zowel gevulde voortassen als gevulde achtertassen reed had ik geen geshim. Variatie in de bandendruk leek geen invloed te hebben op het geshim.

Voor mijn laatste fytsreiske heb ik mijn voordragers (tubus duo) eraf gehaald. Alleen met achtertassen gereden (en stuurtas en frametas)..... en weg was het geshim. Sterker nog ik was een stuk aerodynamische, kon sneller afdalen (tot 75km/h met achtertassen), en superstrak stuurgedrag. Kon alshetware met losse handjes afdalen op hoge snelheid, zelfs met gevulde stuurtas.
zullen we het nu weer over shimmien hebben, al die verwijzingen naar vulplaten zijn maar verwarrend :?
Fout Marten

Het is shimmyen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shimmyen
:oops:
johangsteller schreef:Fout Marten

Het is shimmyen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shimmyen
:oops:

Mag van mij, ik hou het op het GWNT ;)
we vragen het tzt aan Sjors
:lol:

groet johan
johangsteller schreef:we vragen het tzt aan Sjors
Shimmien

:lol:
Vele malen dank Sjors
Ik neem aan van de "Rebellenclub"
:roll:
Ik ben met mijn Off Rohler Ti afgelopen weekend in de Ardennen wezen fietsen. Ik reed met 17,6 kg. bagage (excl. water, incl. beetje proviand). Alles zat in twee achtertassen, een rackpack en een stuurtas. In de stuurtas zat overigens een spiegelreflexcamera + lens.

De voordragers zaten er niet op.

De bandendruk was vrij laag, een maand eerder 2 bar voor en 2,5 achter en sindsdien niet meer opgepompt. O ja, het zijn Schwalbe Marathon Extremes van 57 mm breed. En er zit een fietser op van 72 kg schoon aan de haak.

Ik ben al met al extreem blij met de fiets, maar... ik had een shimmy. Met handen op het stuur bij 20 km per uur geen probleem, met losse handen ging het stuur wiebelen. In afdalingen voelde ik vanaf >40 per uur het gewiebel van het stuur door mijn handen heen (kon hem wel makkelijk recht houden).

Nu ga ik 3 maanden fietsen door ruig gebied in de USA (de GDMBR). En dat wil ik graag zonder gezwabber. Wat zou volgens jullie de beste manier zijn om van deze shimmy af te komen:
- bandendruk verhogen (maar dat gaat ten koste van comfort)
- voortassen erop hangen (wel weer extra gewicht, en er moet al zo veel mee)
- stuurtas weghalen (NB - de spiegelreflex gaat wel mee en ik wil er relatief makkelijk bij kunnen dus dan is een andere opl. nodig)
- rackpack niet meer meenemen
- iets anders

(meerdere antwoorden zijn mogelijk :wink:)

Zelf denk ik in eerste instantie aan voortassen, omdat ik in de USA wat meer meeneem: o.a. meer draagcapaciteit voor water, waterfilter, wat meer gereedschap, touw, berenpreventie, reserveband.
Wat vinden jullie? Uiteraard zal ik hier neerzetten wat wel & niet werkt, ik ga de komende weken nog experimenteren want ik wil dit mysterieuze probleem de wereld uit hebben.

Maarten
M. schreef:Ik ben met mijn Off Rohler Ti afgelopen weekend in de Ardennen wezen fietsen. Ik reed met 17,6 kg. bagage (excl. water, incl. beetje proviand). Alles zat in twee achtertassen, een rackpack en een stuurtas. In de stuurtas zat overigens een spiegelreflexcamera + lens.

De voordragers zaten er niet op.

De bandendruk was vrij laag, een maand eerder 2 bar voor en 2,5 achter en sindsdien niet meer opgepompt. O ja, het zijn Schwalbe Marathon Extremes van 57 mm breed. En er zit een fietser op van 72 kg schoon aan de haak.

Ik ben al met al extreem blij met de fiets, maar... ik had een shimmy. Met handen op het stuur bij 20 km per uur geen probleem, met losse handen ging het stuur wiebelen. In afdalingen voelde ik vanaf >40 per uur het gewiebel van het stuur door mijn handen heen (kon hem wel makkelijk recht houden).

Nu ga ik 3 maanden fietsen door ruig gebied in de USA (de GDMBR). En dat wil ik graag zonder gezwabber. Wat zou volgens jullie de beste manier zijn om van deze shimmy af te komen:
- bandendruk verhogen (maar dat gaat ten koste van comfort)
- voortassen erop hangen (wel weer extra gewicht, en er moet al zo veel mee)
- stuurtas weghalen (NB - de spiegelreflex gaat wel mee en ik wil er relatief makkelijk bij kunnen dus dan is een andere opl. nodig)
- rackpack niet meer meenemen
- iets anders

(meerdere antwoorden zijn mogelijk :wink:)

Zelf denk ik in eerste instantie aan voortassen, omdat ik in de USA wat meer meeneem: o.a. meer draagcapaciteit voor water, waterfilter, wat meer gereedschap, touw, berenpreventie, reserveband.
Wat vinden jullie? Uiteraard zal ik hier neerzetten wat wel & niet werkt, ik ga de komende weken nog experimenteren want ik wil dit mysterieuze probleem de wereld uit hebben.

Maarten
Bij mijn off rohler had ik ook geshim.... voordrager eraf gehaald en sindsdien geen probleem meer. Of je zet beide voortassen op je voordrager (had je dat in de ardennen ook?) en dan heb je ook geen geshim...... althans bij mijn alu-OR ;). Als ik het zo lees is de setup redelijk gelijk aan wat ik 2jaar geleden meenam op de GDMBR.... op die wegen wil je toch met beide handen aan het stuur blijven dus zal geshim niet zo'n probleem zijn schat ik in. Aan de andere kant, het lijkt soms wat shimmen betreft dat geen situatie met elkaar vergelijkbaar is. Geeft inderdaad geen lekker gevoel, zo'n trillend stuur. Overweeg eens een frametas+rugzak, weg met die voortassen en voordrager ;). Succes.
Ja, ik heb dus juist zónder voordrager wél last van die shimmy. Het is inderdaad bij elke fiets weer anders.

Overigens ben ik ook niet zo tevreden met de stabiliteit van die rackpack, die kan toch nog teveel bewegen (had er wel zo'n strak bagagenetje overheen gespannen telkens).
Een frametas vind ik zo kort voor de tocht geen optie en met rugzak fietsen wil ik al helemaal niet. Bovendien maak ik me zorgen over de hoeveelheid water die ik dan kan meenemen. Dusseh... ik doe het lekker "euro-style" :wink:. Alleen met of zonder voortassen, dat is nog even de vraag.
M. schreef:Ja, ik heb dus juist zónder voordrager wél last van die shimmy. Het is inderdaad bij elke fiets weer anders.

Overigens ben ik ook niet zo tevreden met de stabiliteit van die rackpack, die kan toch nog teveel bewegen (had er wel zo'n strak bagagenetje overheen gespannen telkens).
Een frametas vind ik zo kort voor de tocht geen optie en met rugzak fietsen wil ik al helemaal niet. Bovendien maak ik me zorgen over de hoeveelheid water die ik dan kan meenemen. Dusseh... ik doe het lekker "euro-style" :wink:. Alleen met of zonder voortassen, dat is nog even de vraag.
The rackpack kun je met twee verbindingen aan beide kanten best wel strak aansnoeren. Dan nog eens zo'n spin eroverheen en dan zit ie best wel vast, vooral als je je tent er ook nog onder hebt.
Heb je ook geshim met voordrager en zonder voortassen?