Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe het komt dat je soms medische klachten krijgt - Forum Wereldfietser

Hoe het komt dat je soms medische klachten krijgt

Ik las een tijdje geleden een artikel van een fietsende sportarts die een onderzoek had gedaan naar medische fiets klachten, van toer de france rijders. Uit zijn onderzoek blijkt dat de ondergrond veel invloed heeft op je klachten.

Dit was zijn uitkomst:

Scheurtjes in de polsen: De pols is een ingewikkeld en kwetsbaar gewricht. Rijden over keien voelt als het vasthouden van een trillende ijzeren staaf. Er onstaan micro-scheurtjes in het spierkapsel, die pijn veroorzaken.
Verhoogde kans op blaarvorming op de handen.

Stijf bovenlichaam: De zware belasting van nek en schouders veroorzaakt kleine scheurtjes in de spiervezels. Die gaan verkleven, dat geeft een gevoel van pijn en stijfheid.

Aangetast zitvlak: Het zitvlak loopt grote kans op blaarvorming en beschadiging. Ook de balzak heeft te lijden; renners krijgen letterlijk op hun kloten.

Pijnlijke enkels: Omdat er tijdens het fietsen continu druk op de benen is, hebben die relatiefweinig te lijden. dat geldt niet voor de enkels. Ook in dit gewricht ontstaan microscheurtjes en dat leidt tot pijnklachten.

Beschadigde rugspiertjes: Fietsen over kasseien beschadigen vooral de kleine rugspiertjes. Daardoor functioneren de grotere spieren ook minder en worden ze stijf.

Wij zijn natuurlijk geen tour de france fietsers, maar ik denk dat het ook wel een beetje op ons van toepassing kan zijn. Ik fietste laatst zelf over een keien weg en ik merkte het ook in mijn polsen.

Mario
Is daar een onderzoek voor nodig? Niks nieuws, allemaal bekende klachten. Blaren op handen heb ik echter nooit eerder gehoord. Dan hou je je stuur wel erg strak vast.
Beste MArio,

Als ik alle klachten zo lees, is het verbazingwekkend dat er niet meer op een ligfiets gereden wordt.
Uit ervaring weet ik dat bij het gebruik van een ligfiets aantal klachten onmogelijk kunnen voor komen.
Bij onderstuur leun je niet op je handen, dus pols problemen zijn er niet;
Je zit niet op je achterste, maar je ligt op heel je rug;
Als je een goed passend stoeltje hebt, kan je geen rug problemen krijgen;............

Conclusie?

MVGR
Erik Heijn
erikheijn schreef: Conclusie?
Dat je appels met peren aan het vergelijken bent. Als er een onderzoek gedaan zou worden naar professionele ligfietsers die elke dag een wedstrijd fietsen zul je ook veel blessures/klachten zien. Het is nu eenmaal grenzen opzoeken.
Omdat ik zelf toch wel wat meer klachten krijg is dit een onderwerp dat me zeker interesseert. Een tijdje terug stond er in Bicycle Quarterly een uitgebreid onderzoek over het effect van een ruw wegdek. Het was duidelijk dat je daar flink veel energie aan verloor, deels omdat je lichaam zoveel trilingen moet absorberen. Er is ook wel Duits onderzoek naar de slechte invloed van trillingen op het lichaam van fietsers.
Kortom, het is de moeite waard te onderzoeken wat daaraan gedaan kan worden. Een ligfiets is inderdaad een zo'n oplossing. Bicycle Quarterly heeft onderocht wat er met een bukfiets gedaan kan worden. Vier mogelijkheden zijn onderzocht: dikke bekleding van het stuur, en dat leverde geen aantoonbaar verschil op (ik denk omdat de invloed beperkt blijft tot de handen). Soepeler banden zoals van Grandbois of Panaracer maakten vergeleken met stugge Bontrager banden wel een meetbaar verschil, al was het ook weer niet dramatisch. De voorvork maakte ook verschil uit. Een stugge unicrown vork was meetbar slechter dan een geveerde vork of een soepele klassieke stalen vork met dunne vorkscheden en gegoten kroon. Die laatste twee waren ongeveer even goed. Het grootste verschil werd echter gemaakt door bredere banden met niet al te hoge druk.
Mijn eigen beperkte persooonlijke ervaring bevestigt dit wel zo'n beetje. Ik fietste vorig weekend weer eens op mijn oude racefiets met stugge 32 mm bandjes en een geveerd Brooks zadel. Dat is dus best comfortabeler dan een moderne racefiets met laag stuur, heel smalle bandjes, en zonder geveerd zadel. Toch was het veel minder comfortabel dan mijn vakantiefiets met 50 mm banden, geveerde zadelpen, en mooie soepele vork. Ik heb het nog een paar dagen gevoeld.
Wim
SjirkM schreef:
erikheijn schreef: Conclusie?
Dat je appels met peren aan het vergelijken bent. Als er een onderzoek gedaan zou worden naar professionele ligfietsers die elke dag een wedstrijd fietsen zul je ook veel blessures/klachten zien. Het is nu eenmaal grenzen opzoeken.

Even het commentaar lezen van na jou, Sjirk en de conclusie is dat niet alleen professionele fietsers klachten hebben maar kennelijk ook gewone fietsers.
Om die klachten te voorkomen moet je eens een tijdje op een 'peer' gaan fietsen om te zien welke voordelen deze heeft op de 'appels' Daarmee voorkom je vooroordelen.
Ik ben met buk en ligfietsen bekent (heb ze allebei en ook allebei gebruikt tijdens fietsvakanties) en weet dus de conclusie wel te trekken.

Mvrgr
Erik
Audrey,

Ik vind het wel leuk om te lezen, ook als het al bekende verhalen zijn. Ik heb toch nog iets van het onderzoek geleerd in medisch opzicht. Ik wisrt namelijk niks over scheurtjes e.d.

Nu is het wel zo dat die tour de france renners zo hard mogelijk willen fietsen, wat natuurlijk ook meer van je lichaam vergt.

Mario
erikheijn schreef: Ik ben met buk en ligfietsen bekent (heb ze allebei en ook allebei gebruikt tijdens fietsvakanties) en weet dus de conclusie wel te trekken.
Ik heb ook een hele boomgaard met appels en peren, maar gek genoeg denk ik dat mijn conclusie precies tegen gesteld is :D :D
m-gineering schreef:
erikheijn schreef: Ik ben met buk en ligfietsen bekent (heb ze allebei en ook allebei gebruikt tijdens fietsvakanties) en weet dus de conclusie wel te trekken.
Ik heb ook een hele boomgaard met appels en peren, maar gek genoeg denk ik dat mijn conclusie precies tegen gesteld is :D :D
Zo zie je maar weer: ieder is dol op ander fruit........
(We hebben de bananen nog niet in de discussie :) )
erikheijn schreef:
m-gineering schreef:
Zo zie je maar weer: ieder is dol op ander fruit........
(We hebben de bananen nog niet in de discussie :) )
Die groeien hier niet, is pruimen wat? :lol:
Marten,

heb jij dan ook ervaring met ligfiesten en bukfietsen als vakantie fiets dat je de conclusie tegen overgesteld kan maken?

mvgr Erik
erikheijn schreef:Marten,

heb jij dan ook ervaring met ligfiesten en bukfietsen als vakantie fiets dat je de conclusie tegen overgesteld kan maken?

mvgr Erik
ik heb wel eens wat geprobeerd

Afbeelding

(plus de rest van swb, lwb, laagligger, velomobiel...)
Oké, de pruimen voegen we er bij :lol:
Mvrgr Erik
Wauw. Ik zou daar wel kniebeschermers bij dragen.