Additionally, paste this code immediately after the opening tag: To e-bike or not to bike - Forum Wereldfietser

To e-bike or not to bike

Hallo fietsvrienden,

Helaas heb ik met het Pinksterweekend moeten constateren dat mijn knie niet meer opgewassen is tegen Wereldfietsafstanden.
Zaterdag meegefietst, ca 50 km, maar zondag na 10 kilometer de spreekwoordelijk pijp aan maarten gegeven.
Balen!

Nu las ik op het camperforum een zeer interessant verhaal van iemand die zijn Koga Randonneur heeft laten ombouwen naar E-bike.
Met de nieuwste technologie v.w.b. accu's is/schijnt een actieradius haalbaar te zijn van 100+ kilometers. Lithium polymeer.

Kost een paar centen ( 800 tot 1000 euro) maar voor een passie moet je wat over hebben.
Gewichtstoename ca 7-8 kg.

De hamvraag voor mij is: voorwiel of achterwiel. Kan allebei. Moet een nieuw gespaakt wiel in, dus bij achterwiel gelijk verlost van mijn XT naaf, waar ik inmiddels de derde van in heb zitten. De kogeltjes hebben het formaat van de balletjes van een mier.
Bij voorwiel het nadeel dat ik dan de naafdynamo kwijt ben, waarmee ik ook batterijen kan opladen.

Gewichtsverdeling?? Ben zowiezo al kampioen zwaargewicht wat betreft bagage ( en tegenwoordig ook een weinig teveel eigen pondjes :oops: )

Graag jullie visie/mening over wat ik zou moeten kiezen. Voor of achter, wie heeft ervaring en/of kent mensen met deze ervaringen.

Groet

Jans
Hoi Jans,

Vervelend van je knie....en bij de tent blijven zitten is ook niet altijd leuk en gezellig hebben we wel gezien...... :cry:

Dynamo kwijt (bij voor),...maar je sleurt een dikke accu mee?!
En die zal ook opgeladen moeten worden....dus dan hang je de batterijoplader daar toch aan?

:?:
Succes :!: en sterkte met de knie :!:
Hey Jans,

Ik heb een voorstel:
-mij valt op dat er geen tot nauwelijks reactie komt op jouw vraag. een teken volgens mij dat de E-bike kennis en interesse bij de wereldfietser nog niet groot is. Met de nadruk op NOG...........want hoewel ik zelf (veertiger) ook nog niet moet denken aan een E-bike, ben ik er van overtuigd dat ook voor (de ouder wordende) wereldfietsers E-bikes de toekomst zullen zijn.
Dus.........misschien kan jij de eerste E-bike ambassadeur en kenner worden op dit forum (ik zal het zeker met interesse volgen)
Jans,
100 Km is nogal optimistisch. Afhankelijk van de gekozen accu, het merk en de mate van trapondersteuning is in de praktijk een afstand tussen 35 en 90 km haalbaar,. Wellicht een reden waarom het onderwerp op dit forum niet snel populair zal worden.

Een gewicht van 7-8 kilo is licht maar wel mogelijk met een niet al te grote accu. Wil je verder dan één acculading dan moet er een lader mee. Reken daarvoor 1 á 2 kilo. Gewicht zou dus ook een reden kunnen zijn waarom wereldfietsers niet graag voor trapondersteuning kiezen.

Er zijn slechts enkele merken die achteraf in te bouwen trapondersteuning leveren. Sinds jaar en dag is het merk Bionx superieur. Zeer goed doorontwikkelde electronica, krachtigste trapondersteuning, niet slechts een bewegingssensor maar de mate van ondersteuning wordt aangepast aan de trapkracht, letterlijk onhoorbaar stil en degelijk.

De 250 Watt uitvoering (meer is niet toegestaan in Europa) kost rond de 1200 euro ex inbouw. Ik zag een paar maanden geleden een aanbieding van een fietsenmaker in Brabant die ze voor flink veel minder aanbood. Heb het adres helaas niet genoteerd.

Er is nog veel meer over te schrijven, zoals het verschil tussen aandrijving in het voorwiel of het achterwiel, de gecompliceerde electronica, het beperkte leven van een oplaadbare accu etc.
Dat alles en veel meer is te vinden op http://extraenergy.org.

En zo ziet een Santos er uit met achteraf ingebouwde trapondersteuning. Helaas, het moest.
Frank
Op de laatste fiets en wandelbeurs stond een heel mooie verrassend lichte Snel.
Wim
Jans, ik zie nu dat je specifiek vraagt naar motor voor of achter.
Motor in het voorwiel is een technisch makkelijker oplossing en dus vaak goedkoper.
Met de motor in het achterwiel is het mogelijk om de trapkracht te meten en daar de trapondersteuning automatisch op aan te passen. Dus, als je optrekt helpt de motor méér dan wanneer je eenmaal opgang bent. Niet alle systemen met de motor achter maken gebruik van deze mogelijkheid maar als het goed is gemaakt rijdt het zeer plezieriger en je rijdt meer op één lading.

Ik raad je aan om op een paar merken te gaan proefrijden, de verschillen zijn best groot. Helaas zijn de meeste e-bikes bejaarden fietsen maar je krijgt wel een indruk van de verschillende systemen.
Bij het eerder genoemde extraenery zijn ook veel tests te downloaden.

Frank
Wim schreef:Op de laatste fiets en wandelbeurs stond een heel mooie verrassend lichte Snel.
Wim
ik denk dat de fundamentele vraag is waarom je last van je knie hebt, en of dat niet anders op te lossen valt.
frank bueters schreef:Helaas zijn de meeste e-bikes bejaarden fietsen […]
Wacht maar. De ouwelullenmarkt is langzaamaan aan het verzadigen, en de fietsfabrikanten richten zich nu op andere segmenten. Zo stond in de laatste Vogelvrije Fietser al een heel stuk over de pogingen van Batavus om de e-bike onder scholieren te laten inburgeren.

Zal niet lang duren of de e-bike is lang niet meer alleen in bejaardenuitvoering te verkrijgen.

.tsooJ
Ik zie verrassend veel te dikke twintigers en dertigers op e-bikes. Voor Jans zou ik willen aansluiten bij Marten. Jans is denk ik altijd gewend geweest veel mee te nemen en op kracht te fietsen. De helft minder bagage en kortere cranks kunnen al wonderen doen, denk ik. Ik weet het niet, maar dat, gecombineerd met een lager eigen gewicht, en vervolgens ook lekkere snelle bandjes zou wel eens wonderen kunnen doen.
Wim
Ik ken Jans niet persoonlijk maar als ze vraagt om info over een e-bike wie ben ik dan om te zeggen dat ze dat niet nodig heeft? hmm?

Wat betreft jongeren op een e-bike; ik heb het artikel ook gelezen, eigenlijk een advertorial. De fietsindustrie probeert nu al een jaar of wat om het imago te verjongen maar het wil niet zo vlotten. Die 25 km grens heeft daar beslist mee te maken. Opvoeren vergt, helaas of gelukkig, meer kennis dan de poorten van je brommer uitvijlen.

Frank
Ik ken Jans wel, en we willen hem allemaal weer op de fiets hebben, al was het maar omdat hij dat zelf ook zo graag wil. Natuurlijk, het moet realistisch zijn, maar misschien is nog niet alles geprobeerd.
Wim
oeps, sorry Jans, ik hield je voor een vrouw maar het blijkt anders :wink:

Frank
Met een goede fiets met electrische ondersteuning haal je uit 1 battery wel meer dan 100 km op dit moment. Das niet zo heel moeilijk.

Probleem met achgeraf ingebouwde setjes is dat de fiets niet voorraf bedacht ik op een motortje op een bepaalde plaats, voorwiel kan en bv uitgetrokken worden.... En de meeste aftermarket sets zijn voorzien van een rotatie sensor... Die reageers dus alleen op het rondgaan van de crancks, niet op de trapkracht.

En idd wil je een achterwiel motor voor een sportieve fiets, je wilt meegeholpen worden niet voorruit gesleurd.

Zal eens wat op papier zetten.

Bas
B@se schreef:Met een goede fiets met electrische ondersteuning haal je uit 1 battery wel meer dan 100 km op dit moment. Das niet zo heel moeilijk.
Dat hangt toch echt af van de omstandigheden. Hellingen, hoeveel ondersteuning die iemand wenst, tegenwind, temperatuur ... Om te zeggen dat meer 100 km ondersteuning van uit een batterij halen makkelijk gaat vind ik erg kort door de bocht. De meeste producenten en verkopers van elektrische fietsen zijn dan ook veel te positief over de prestaties van de batterijen.
B@se schreef:En de meeste aftermarket sets zijn voorzien van een rotatie sensor... Die reageers dus alleen op het rondgaan van de crancks, niet op de trapkracht.
Ook systemen die uitsluitend reageren op trapkracht hebben grote nadelen. Voor mensen die graag aan een hoog toerental maar met lage kracht trappen levert zulke ondersteuning problemen op.
B@se schreef:En idd wil je een achterwiel motor voor een sportieve fiets, je wilt meegeholpen worden niet voorruit gesleurd.
Er zijn nochtans wel wat voorwielaangedreven ligfietsen te vinden. Er zijn weliswaar voor en nadelen aan voorwielaandrijving, maar de suggestie dat men met zo'n systeem 'vooruitgesleurd wordt' lijkt me niet gebaseerd op ervaring met voorwielaangedreven fietsen. Of vergis ik me?

Renaat
@ Alien

Er zijn al veel MTB's en Trekkingbikes als e-bike verkrijgbaar....ga maar eens zoeken in Duitsland.....

http://www.rose.nl/inhoud/service/rose-e-bike

En ze hebben al verschillende e-bike bladen...dus oppassen als je in Duitsland tussen de bladen graait en denkt een mooi fietsblad gekocht te hebben...

succes met je beslissing Jans...
Heb in Duitsland e-bikers ontmoet op Kalkhoff fietsen met Magura en Rohloff, zag er allesbehalve truttig uit! Zij vertelden me dat ze met een volle accu 140km kunnen fietsen, ideaal voor als je knieen niet meer willen :D

http://www.kalkhoff-bikes.com/de/de/mod ... pro-c.html
Hoi Jans,

Voor woon-werk verkeer (30 km enkele reis) heb ik me vorig jaar getrakteerd op een snelle Flyer e-bike. In iets meer dan een uurtje op mijn werk! Deze fiets ziet er zeker niet truttig uit. Flyer maakt voor alle vormen van fietsplezier een type fiets (ze maken alleen maar e-bikes). Je hebt 3 levels van ondersteuning maar eigenlijk fiets je in de praktijk alleen in de zwaarste ondersteuning. De accu (10 Ah) gaat dan 35 km mee. Ik denk dat in de lichtste ondersteuning 70 km haalbaar moet zijn. Er zijn accu's met meer capaciteit, maar die zijn dan ook weer zwaarder.

Ik dacht eerst ook om mijn mountainbike om te bouwen (er is iets van Gruber assist dat je in de zitbuis kunt monteren als je een trapas met buitenboordlagers hebt) maar heb daar vanaf gezien omdat het minder degelijk zou zijn als je het continue gebruikt.

Kalkhoff en Flyer leveren fietsen met een middenmotor die de ketting aandrijft. Bij lage toeren wordt het meest ondersteund. Voor mensen die dus graag in een hoger tempo rijden, kun je wel wat met de tandwieltjes varieeren zodat de ondersteuning toch nog prettig is, eigenlijk fop je de electronica een beetje (en je kunt dan zelfs nog iets harder). Mijn ervaring is dat de ketting, het aandrijftandwiel en kransje 11 relatief snel slijten (na 1500 km was het gedaan). Achteraf de middenmotor inbouwen is er niet bij, het is een compleet ander frame.

@ Frank : Het bedrijf in brabant zit waarschijnlijk in Vught, en heet extrabike. Zij bouwen ook achteraf systemen in, maar ik betwijfel of ze dat voor jou adviseren als je echt veel km's wil gaan maken.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Uiteraard heb ik ook wat op internet gezocht. Dit ook naar aanleiding van iemand op het Camperforum, die zijn Koga Randonneur had omgebouwd.
Zijn systeem was van V-Bike ( V-Fiets).
Zij maken gebruik van een hele kleine motor, wel 10 amp en naar keuze o.a. met een Lion Polymeer4 ?? accu.
Als ik die website goed begrijp is er bij achterwiel montage een standaard 9 fits cassette? inbegrepen. Weet niet of het een cassette systeem is. Maar ik wil liever mijn eigenbouw casette blijven gebruiken 12-34 .
Voorwiel werd na telefonische navraag geadviseerd. Maar, dan ben ik mijn naafdynamo kwijt en dus de voeding van mijn IQ fly plus. Schijnt dan ook met een omvormer op de accu te kunnen worden aangesloten.
De nieuwe generatie accu's schijnen echt een veel betere kwaliteit te hebben
Kosten los ook zo tegen de 500 euro.
De mini set is speciaal bedoeld voor lange afstanden met een wat mindere krachtlevering.
Ik ga binnenkort praten met een dealer hier in Hoorn. Die set zit ( zonder wiel en opnieuw spaken) al tegen de 1000 euro.

Noodzaak: knie is bewezen versleten en de orthopeed wilde eigenlijk spoedig een prothese plaatsen. Maar vanwege leeftijd ( ben nu 66) wilde hij graag nog een jaar of 3-4 wachten. Levensduur ca 12 - 15 jaar, afhankelijk van activiteit en belasting ( gewicht) Tweede argument om het maar één keer te doen is, dat ik antistolling gebruik. Je moet daar dan een aantal dagen vanaf en de knie schijnt een zeer risicovol deel te zijn m.b.t. thrombose.

Ja , ik weet het, 10 kg afvallen en ik heb de toevoeging van de e-set al ruim verdient :oops:

Mijn Koga is van 2005, maar ik ben zeer gehecht aan de fiets. Inmiddels derde XT naaf erin, de bekende kogeltjes, maar ook flensbreuk.

Verdere details ga ik binnenkort onderzoeken.

Nu nog een paar m2 zonnepanelen op de fiets, en ik hoef ook niet aan het stopcontact :lol:

Jullie horen nader.

Groet

Jans

Nog even een aanvulling:
@Frank: ja ik ben een mannelijke Jans, geboren in 1945 in Drenthe en daar was het toch wel gebruikelijk dat de eerste kleinzoon naar opa werd vernoemd.
Dus Jan, Jans en de kinderen, maar ik ben Jans.

Het V-bike systeem wordt o.m. ook geleverd met een soort startfunctie om bij wegrijden meer kracht te geven. In totaal 6 standen en te programeren.
Ga ik allemaal onderzoeken en wie weet kom ik op de najaarsvergadering met e-ondersteuning.
Ik stel me voor om waar mogelijk ( windje mee, licht naar beneden enz.) op eigen kracht te fietsen. Pas bij echt aanzetten de ondersteuning.

Jans
De knoop is doorgehakt, de teerling geworpen en de kog(a)el door de kerk. :D

Heb vandaag proefgereden met het mini systeem van V-fiets.
De dealer had een stuk of vier Koga's staan, omgebouwd met V-fiets systeem.
De best passende fiets meegekregen en gaan :P

Ik had al wel eens op een vouw e-bike gereden, dus ik wist wat er zou gebeuren.
Nou van bijna onmerkbaar tot heftige voortstuwing.
6 standen, zelfs individueel per stand programmeerbaar, Lion polymeer 4 accu en het systeem voorzien van V-core. Iets ingewikkeld electronisch, waarmee allerlei instellingen kunnen worden geprogrammerd. O.a. ook de optimalisering van de accu: verbetering van de actieradius tot wel 40 % mogelijk. Dit zou uitkomen op 150 km :?: :?:
Zelfs een startknop, indrukken en vanuit stand trekt de motor op tot 6km/h.
Dit is handig bij een stoplicht heuvelop, of als je in een te groot verzet stilvalt.

Standjes 1 en 2 merk je weinig van, tot je het systeem uitschakeld. Dan weet je wat er wegvalt.
Standje 6 is heftig, iedere trap krijg je een "trap".

Fiets was met voorwiel motor. Het vooruitsleuren wat werd genoemd is je eigen verantwoordelijkheid. In de lagere standen merk je er niets van, ook niet in een bocht. maar als je met stand 6 trappend een bocht induikt waar zand of grind ligt........... :twisted: Dan ga je op de plaat en mag je hopen dat er geen prikkeldraad is............... :evil:

Allerlei extra dingen te leveren, zoals een spaciale kabel die wordt aangesloten op je eigen verlichting. Zelfs kabels voor opladen van mobieltjes etc.
Ook een speciale remhendel is te koop , die schakelt de aandrijving uit als je remt. Nu kan ik me niet anders indenken dat ik nog nooit bij een noodstop remmend heb doorgetrapt, dus die optie laat ik voor wat het is.

Natuurlijk, het systeem moet opgeladen worden, dus een doorsteek door de Sahara of zo zit er niet in ( was ik ook niet van plan) Nederland en omringende gebieden is voor mij nog steeds lang niet helemaal ontdekt. En stroom is dan overal te vinden. Een beetje moeite doen voor de simpele vraag: to e-bike or not to bike................. :roll:

Gewichten:
Motor iets dikker dan een Rohloff naaf 2,45 kg.
Komt in het voorwiel, ( nieuwe originele Koga velg besteld, dus mijn oude wiel met naafdynamo blijft compleet en is misschien wel te koop. Daarover later.

Accu, 36 V 360 Wattuur 10 Amp. ca 5kg. Er was nog een zwaardere variant, een paar cellen meer, maar levering was onzeker. Weegt echter nauwelijks meer.

Acculader: slechts een acceptabele 600 gram.
Dan nog wat electronica, kabels enz. Totaal ca 8kg.

Systeem is besteld. Ik laat voorwiel en inbouw van de trapsensor ( achter het buitenlager van de Hollowtech2 doen door de vakman. Hij lachte wat toe ik zei dat ik de rest zelf wel kan. Doen we er wel even bij.........

Losse opmerking van de fietsman toen ik het had over mijn zelf samengestelde cassette: dat is binnenkort verleden tijd, losse kransjes zijn straks niet meer leverbaar. Bepaalde maten kon hij al niet meer krijgen.
Alleen straks nog leverbaar als compleet blok.

Zoals al gezegd, ik hou jullie op de hoogte en zal wel demo doen in de Harskamperdennen. Inschrijven voor een proefrit staat vrij.( geen koopverplichting... :wink: )

Tot horens

Groet

Jans
De ombouw van mijn Koga naar e-bike is klaar.
De eerste 25 km zit er op. :D
Het effect is in 6 standen instelbaar, het best voelbaar als je op gang moet komen. Bij gelijkmatige snelheid van ca 20 km/h is er in de lagere standen weinig te merken, tot er een viaduct of tegenwind is. Dan merk je het verschil heel goed.
Snel opschakelen naar een hogere stand geeft dan direct extra power.

De wegrijknop is ook ideaal, bij een stoplicht amper aanzetten, de motor doet even het werk.
De accu is helaas een 9 Ah/uur geworden. de 10 Ah/uur was voorlopig niet leverbaar. Dit zal waarschijnlijk in de actieradius te merken zijn. :(

Maar eerst moet de accu een keer of drie flink ontladen en geladen worden voor het volle vermogen beschikbaar is.

Voor mijn versleten knie een zegen. De kracht die ik moet uitoefenen is veel minder dan zonder ondersteuning.

Volgende week kom ik er mee naar de Harskamperdennen.

Tot dan, :lol:

Groeten

Jans