Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vilnius - Forum Wereldfietser

Vilnius

Deze wil ik jullie toch niet onthouden.

Met mijn fiets was ook mijn Nikon D7000 gestolen.
Vanmorgen kreeg ik eerste een mail van de politie in Vilnius. Deze was zonder ening logo of andere aanduiding van iets officieels. Omdat ik geen mailadres had opgegeven aan de politie, vond ik dit nogal verdacht. Deze mail bevatte de volgende tekst:

Hello, we are from VILNIUS POLICE.

Can You help us. You need to scan your digital photo camera NIKON D7000 guarantee documents ant send on this mail for us to show us that it’s is true your photo camera.

Even later had ik een zeer slecht engels sprekende man aan de telefoon, die zei dat hij van de politie in Vilnius was en dat hij een eigendomsbewijs nodig had.

Omdat ook mijn paspoort was gejat, beschikten de dieven dus ook over mijn naam, en mijn gedachte was dat het altijd makkelijker is om een bijna nieuwe camera ter verkopen als er een eigendomsbewijs bij was.

Ik heb in het gesprek de man gezegd dat ik niet kon nagaan of hij werkelijk van de politie was en hem naar de ambassade verwezen.

Zelf heb ik contact met de ambassade opgenomen om dit te melden.

later in de ochtend kreeg ik van dde ambassade te horen dat de mails inderdaad afkomstig waren van de politieen dat de camera gevonden was.
En van de politie ontving ik een mail met 2 foto's als bewijs.

Afbeelding

Peter
Afbeelding

De camera zal naar Nederland worden teruggestuurd.

Joepie, in ieder geval iets terug. Laat echter het enige nadeel zijn, dat dit het bestverzekerde deel was. :cry:

Peter
Wat een mooi nieuws! Weet je ook onder welke omstandigheden de camera terecht is gekomen? Politieman ziet er in ieder geval tevreden uit. Mag ook wel.

Ik had al gelezen dat je fiets was gestolen op de camping. Ik vroeg me toen al af onder welke omstandigheden dit is gebeurd? Stond de fiets op slot? Aan de "vaste wereld"? Weg is natuurlijk weg, maar ik vind het zo een vreselijke gedachte dat ik probeer te begrijpen hoe zoiets kan gebeuren, zodat ik het zelf ook kan voorkomen tijdens mijn eigen reizen.

Wie weet komt je fiets ook nog terecht. Ik hoop het voor je.
cyclingrecycled schreef:Wat een mooi nieuws! Weet je ook onder welke omstandigheden de camera terecht is gekomen? Politieman ziet er in ieder geval tevreden uit. Mag ook wel.
Nee, nog niet. Ik heb daar vragen over gesteld, maar ik vermoed dat ze mijn mail daarover eerst in het Engels laten vertalen voordat ik daar een antwoord op krijg.
cyclingrecycled schreef:Ik had al gelezen dat je fiets was gestolen op de camping. Ik vroeg me toen al af onder welke omstandigheden dit is gebeurd? Stond de fiets op slot? Aan de "vaste wereld"? Weg is natuurlijk weg, maar ik vind het zo een vreselijke gedachte dat ik probeer te begrijpen hoe zoiets kan gebeuren, zodat ik het zelf ook kan voorkomen tijdens mijn eigen reizen.

Wie weet komt je fiets ook nog terecht. Ik hoop het voor je.
De camping in Vilnius is vermoedelijk dit voorjaar iets verplaats ten opzichte van de oude locatie.
De camping was nu omhekt met bouwhekken. Van die betonnen voeten, waarin hekken worden gezet. Alle hekken waren bovenin met een schroefklamp vastgezet. Een van die klampen was losgemaakt, waardoor het hek makkelijk te openen was.
Mijn fiets was met een kabelslot aan een van de hekken vastgemaakt. Kabelslot is doorgeknipt. De stuurtas is weggenomen uit de tent die opengeritst is, terwijl ik lag te slapen. De stuurtas stond naast mijn hoofd. Ook de toilettas was weggenomen, maar later teruggevonden. Ik werd wakker, toen de dief bezig was met een zakje, waarin o.a. bestek zat. Dat viel eruit en maakte dus lawaai.

Overigens was ik niet het enige slachtoffer. Van een Frans echtpaar waren beide fietsen gestolen, die midden op de camping stonden, en waarvan beide fietsen met een kabelslot aan een boom stonden. Van een Duitser waren 2 regenpakken en een lamp verdwenen.
Ik hoorde in het laatste telefoongesprek met de politie dat 1 van de franse fietsen ook was teruggevonden.

Peter
De wereld blijkt toch minder slecht dan we soms vrezen.

Paar jaar geleden werd m'n portefeuille gejat in de nachttrein terug uit Praag. Toen ik net aangifte had gedaan werd ik gebeld door een man die in zeer gebrekkig nederlands vroeg of ik soms mijn paspoort, rijbewijs, creditcard en nog zo wat terug wilde. Zo ja dan moest ik zo snel mogelijk komen naar een achterafterrrein in de Watergraafsmeer.

Ik vond het een verdacht verhaal maar ben toch gegaan. In een afgeleefde bedrijfskantine trof ik 15 grijnzende mannen van noord afrikaanse afkomst. Een van hen hield mijn papieren in z'n hand en vroeg of ik die soms terug wilde hebben. Ik stond klaar om er maximaal 100 euro voor te geven. Maar die wilden ze niet. Ze wilden helemaal niks. Het waren treinschoonmakers! Dagelijks vinden ze portefeuilles en als het enigszins mogelijk is bellen ze de eigenaar om hun vondst te melden :)

Werd nog best gezellig daar op dat rangeerterrein in Oost.

Frank
Gaat best goed daar in Vilnius, ook hinderlijke foutparkeerders op fietspaden moeten uitkijken.

http://www.youtube.com/watch?v=V-fWN0FmcIU
M. schreef:Gaat best goed daar in Vilnius, ook hinderlijke foutparkeerders op fietspaden moeten uitkijken.
Hmm... Fietspaden? Fietspad zal je bedoelen.
Dit is het fietspad in de hoofdstraat. Verder heb ik langs wegen geen aparte fietspaden gezien in de stad. Alleen in het park zijn er nog wat fietsstroken op het asfalt geschilderd.

Voor het overgrote deel fiets je gewoon op de stoep.
Geheel legaal.

Peter
Haha, ik ben zelf nog nooit in Vilnius/Litouwen geweest maar de politie daar doet dus goed z´n werk. Goed om te weten, mocht ik in de toekomst een fietstocht daar plannen. En wat goed dat er in eigen land ook nog zulke betrouwbare mensen bestaan!

Aangepast door moderator: link naar OT site verwijderd. FV