Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met de Helsport Ringstind Light 2? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met de Helsport Ringstind Light 2?

En net toen ik een geweldige eenpersoonstent gekocht had, ontstond er de behoefte aan een tweepersoonstent...

Dat viel alleen een beetje tegen. Ze zijn allemaal óf ruim twee keer zo zwaar als een eenpersoonstent, óf binnentent-eerst. We hebben serieus overwogen om een tweede eenpersoons te kopen. Het leek wel of iedereen tegenwoordig in z'n eentje of met de auto op vakantie gaat.

Maargoed, uiteindelijk hebben we precies één kandidaat gevonden: De Helsport Ringstind Light 2. Ziet er in het echt nog beter uit dan op papier. Alles lijkt precies goed. Bijna te mooi om waar te zijn.

Vandaar dat ik even wil checken of het niet echt te mooi is om waar te zijn. Ik heb al wel wat positieve opmerkingen gelezen, ook op dit forum. Maar toch mijn vraag: Wat zijn jullie ervaringen met deze tent? Is er misschien een belangrijk minpunt dat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt,

walter
We hadden op onze trip op IJsland de eenspersoonversie bij ons en ook die is uitstekend bevallen: ruim, licht van gewicht (wij wandelden daar), bestand tegen barre weersomstandigheden. Geen negatieve aspecten kunnen ontdekken in die 14 dagen.
Precies, de 1-persoons bevalt mij ook prima. Het enige minpuntje vind ik dat de tent iets meer ventilatie had mogen hebben.

Er zijn een aantal WF-ers die de 2-persoons versie hebben, maar nemen juist de 2-persoons zodat ze meer ruimte voor zich/haar alleen hebben tov de 1-persoons. Wie weet, heeft iemand van hun ooit in deze tent met 2 gelegen en kan die de ervaring delen...
De Ringstind 2 lijkt me een prachtige ruime eenpersoonstent. Voor twee lijkt hij me wat smal met 90 cm aan het voeteinde. Daar passen toch geen twee matrassen naast elkaar. Verder vinden wij uit eigen ervaring voor twee personen een dwarsslaper met slechts een ingang erg onhandig. De achterste moet steeds over de voorste heenklimmen, en heeft meestal ook erg weinig hoofdruimte. De indeling van de gediscontinueerde MSR Hubba Hubba HP lijkt me daarom veel handiger, al is dat een binnentent eerst tent, helaas.
Een heel licht alternatief is misschien de nieuwe Easton Kilo. Maar meer in het algemeen denk ik dat gewichtsbesparing voor twee personen iets minder dringend is. Je spaart immers al op allerlei vaste items als gereedschap, verbandset, brander etc. Kijk anders ook eens naar de tenten van Tarptent.
Wim
Anneke schreef:Er zijn een aantal WF-ers die de 2-persoons versie hebben, maar nemen juist de 2-persoons zodat ze meer ruimte voor zich/haar alleen hebben tov de 1-persoons.
Volgens mij heb ik er zes geteld op de WF-tocht door het Ruhrgebied.
Ik heb een tweepersoons voor mezelf. Helemaal prima. Ik vind het vooral een groot voordeel dat er bij zo'n klein licht compact tentje ook nog een handige voortent is.

Drie kritiekpuntjes:
  • ik gebruik 'm als eenpersoons en dan is de tent lekker ruim. Hij lijkt me redelijk krap voor twee personen. Maar goed, ik vond alle 1-persoons lichtgewicht tenten te krap voor mezelf.
  • soms blijkt de tent na het opzetten scheef te staan. Het opnieuw spannen van lijnen en het verplaatsen van haringen heeft geen zin en dan begin ik maar weer van voren af aan. Ik ben er nog steeds niet achter wat ik op zulke momenten fout gedaan heb.
  • de prijs. Ik heb me eerst een ongeluk gezocht naar een goedkoper alternatief. Want de vorige keer (1998) dat ik naar een tent zocht, ben ik geslaagd bij de V&D. Die tent was nog lichter en compacter dan mijn huidige Helsport en minstens zo stabiel in barre omstandigheden. Het tentje is ruim 10 jaar lang naar volle tevredenheid meegegaan naar natte, winderige landen, totdat de rits het begaf en de stokken wat hoekig begonnen te worden. Dat tentje won het destijds in alle tests van de Helsports, Hillebergs en ander duur scandinavisch spul, dat soms 10 keer zo duur was. En als de V&D nog tenten verkocht, dan was ik daar als eerste gaan kijken voor een opvolger. Dan is het wel even schrikken dat er tegenwoordig geen vriendelijk geprijsde tenten in deze categorie meer te vinden zijn.
Dank voor de antwoorden. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dit de juiste tent is. Ik denk zeker niet dat hij te klein is, we hebben er bij de Zwerfkei al even in gelegen en ik denk eerder dat een tweepersoons niet groter moet zijn. Als eenpersoons lijkt hij me zelfs onpraktisch groot. Maargoed, ik ben dan ook maar 1,80 m lang en lief is ruim een kop kleiner.
Dat de deur aan de zijkant zit zie ik als een groot voordeel; je hoeft je dan niet twee keer om te draaien bij het naar binnen of naar buiten klimmen. Ik heb dat jaren gedaan en dat wil ik echt niet meer.

Het ontwerp is uitstekend, al vind ik hem nog steeds aan de zware kant: met twee TN laser comp's kun je op 2 kg uitkomen.

Waar het mij dus even om ging is de kwaliteit en het gebruik met stevig weer. Ook uit andere bronnen heb ik inmiddels gehoord dat de tent met vlag en wimpel door zware buien heen komt. Dus nog één keertje proefliggen en nog één nachtje er over slapen en dan denk ik dat de knoop kan worden doorgehakt :-)

Dank en groetjes,

walter
Kwalitatief hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Wij hebben een Helsport Rondane 3 voor mijn zoon, en die is echt heel mooi gemaakt en betrouwbaar (vergelijkbaar met onze Hilleberg).
Wim
Ik ken de Helsport niet. Wel een voorganger van deze. Erg handig tentje door de twee ingangen en weinig haringen nodig. Wel boven de 2kg. In het verleden heeft Lowland veel productieproblemen gehad. Als ze dat weer onder controle hebben, kun je het overwegen. Dit zal je ook aanspreken, maar is geen zijslaper.
Het is wel bijna 2 maanden later maar ik wil toch even reageren op deze vraag. Ik heb zeer slechte ervaringen met de stok die bij de niet Light versie van de Ringstind wordt geleverd. Gezien het grote aantal Ringstind tenten bij de WF heb ik misschien gewoon pech maar de bij aankoop meegeleverde stok ging na een jaar al stuk omdat de uiteinde van de delen gingen splijten.
Bij de tweede stok die van een andere constructie is (de stokdelen worden hier door losse busjes met elkaar verbonden) braken de afgelopen weken 5 busjes. Aangezien er maar 1 reparatie kokertje wordt meegeleverd heb ik mijn reis met geleende kokertjes en zelf gemaakte kokertjes van stukjes waterleiding kunnen voortzetten.

Mijn vertrouwen in het materiaal van Helsport is op dit moment erg laag

Ronald van der Perk
probeer eens een original mostert boog tentstok deze zijn opmaat tebestellen bij ALLDEK: original mostert uit Heilo .
rene 57 schreef:probeer eens een original mostert boog tentstok deze zijn opmaat tebestellen bij ALLDEK: original mostert uit Heilo .
Dat is een goeie tip. http://www.alldek.nl/

Ik heb op die site gekken en je kan een kwaliteitsstok op maat bestellen en ze verkopen ook losse reparatie busjes.
Ronald van der Perk schreef:Bij de tweede stok die van een andere constructie is (de stokdelen worden hier door losse busjes met elkaar verbonden) braken de afgelopen weken 5 busjes. Aangezien er maar 1 reparatie kokertje wordt meegeleverd heb ik mijn reis met geleende kokertjes en zelf gemaakte kokertjes van stukjes waterleiding kunnen voortzetten.
Dit jaar, tijdens de North Sea Cycle Tour, is me dat ook 3 keer gebeurd. Je zag in de gebroken pole connectors (zo heten ze volgens Helsport) dat precies op de helft van de connector een niet-gaaf stuk aluminium zat. Dat is het punt waar ze steeds op braken. Ik heb nu een compleet nieuwe stok, dus ik hoop dat het echt een exemplarisch probleem was. Vrienden van me die een oude model van de Ringstind Light 2 hebben, hebben nog nooit problemen gehad met hun stok.
Marc v G schreef:
Dit jaar, tijdens de North Sea Cycle Tour, is me dat ook 3 keer gebeurd. Je zag in de gebroken pole connectors (zo heten ze volgens Helsport) dat precies op de helft van de connector een niet-gaaf stuk aluminium zat. Dat is het punt waar ze steeds op braken. Ik heb nu een compleet nieuwe stok, dus ik hoop dat het echt een exemplarisch probleem was. Vrienden van me die een oude model van de Ringstind Light 2 hebben, hebben nog nooit problemen gehad met hun stok.
Ik heb een oud model Ringstind II. De eerste stok, rood met goudkleurige ringen, is in het voorjaar al vervangen omdat al die goudkleurige ringetjes braken en de stokdelen daardoor gingen splijten.

Deze nieuwe, oranje stok is dus niet veel beter, als het seizoen afgelopen is ga ik er wel eens mee terug naar de winkel. Nu nog maar even behelpen met de busjes.