Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagage racefiets - Forum Wereldfietser

bagage racefiets

Over een paar weken ga ik van Grenoble naar Nice fietsen en onderweg zoveel mogelijk colletjes meepikken.

Vanwege die hoogtemeters ga ik op de racefiets en overnachten we in gites. De hoeveelheid bagage gaan we dus zo minimaal mogelijk proberen te houden (extra koersbroek+shirt, tandenborstel, hüttenfinken aka wegwerpslippers, creditcard en 1 set 'normale' kleding).

Nu is de vraag hoe ik dat beetje bagage het makkelijkst meeneem. De twee opties die ik nu overweeg zijn 1. rugzakje en 2. bagagedragertje aan de zadelpen.

Met rugzak fietsen zie ik niet zo zitten, met die bagageplankjes heb ik zelf geen ervaring. Ik heb wel eens een verhaal over een geknakt frame gehoord, maar dat zal met dat beetje aan spullen wat ik wil meenemen wel niet zo'n vaart lopen.

Wie heeft ervaring met dit concept, of andere goeie tips? Welke bagage plankjes zijn rommel, welke geschikt?

Mijn koersfiets heeft een alu frame zonder oogjes en de BOB-optie valt af vanwege het gewicht.

Sjors
Ik zou gewoon zo'n Tubus-snelspanner kopen waar je een bagagedrager op kunt laten rusten. Aan de bovenkant even met de bevestigingsmaterialen voor oogloze fietsen vastmaken. In een waterdichte kanotas van Ortlieb moet je alles wel kunnen houden.

Heb verder geen ervaring met bagage op de racefiets, maar ik wil het nog wel een keer doen. Leuk plan!
Idd een aangepaste drager voor op een snelspanner,

zoiets bevoorbeeld:
Afbeelding

Bontrager BackRack

Bas
Sjors schreef: Welke bagage plankjes zijn rommel, welke geschikt?
de meeste staan alweer scheef als je de fiets tegen de muur zet

en verder:
monteer de dikste banden die nog in het frame passen
monteer een zo laag mogelijk verzet
Ik zou een Caradice zadeltas nemen. De Camper Longflap is met 24 liter vast groot genoeg.
Wim
In tegenstelling tot veel mensen hier vind ik een rugzak prima voor dit doel. Ik heb zelf deze tas en heb deze oa gebruikt om op de racer van Oslo naar NL te rijden in 9 dagen. Geen centje pijn gehad. In de tas zat ongeveer de inhoud die jij opsomt. Ik had alleen geen slippers bij me, maar alleen fietsschoenen.

Sjors schreef:
Welke bagage plankjes zijn rommel, welke geschikt?

de meeste staan alweer scheef als je de fiets tegen de muur zet
En het gewicht valt me ook nog eens tegen. Die adapter van Tubus kende ik nog niet en ziet er niet slecht uit. Gaat zo Fly onder de achterrem, of moet ik dan ook op zoek naar een langere bout?
en verder:
monteer de dikste banden die nog in het frame passen
monteer een zo laag mogelijk verzet
Ben bang dat dikker dan 25mm niet lukt (standaard Shimano 10v racegroep, dus -remmen), maar die hebben snel uitgerekend toch bijna 20% meer volume, wat best eens verschil zou kunnen maken. Kan m'n huidige achterband als reserve mee.

Met 30-25, flink wat kilo- en hoogtemeters in de benen en een 'we-gaan-niet-opgeven-mentaliteit' zou het qua verzet toch moeten lukken?
Ik zou een Caradice zadeltas nemen. De Camper Longflap is met 24 liter vast groot genoeg.
Wim
Zie zo'n grote tas nog niet aan mijn iele zadeltje bungelen. Evt. bijbehorend rekje moet ook aan het zadel bevestigd worden zie ik.
In tegenstelling tot veel mensen hier vind ik een rugzak prima voor dit doel. Ik heb zelf deze tas en heb deze oa gebruikt om op de racer van Oslo naar NL te rijden in 9 dagen.
Ik heb lang genoeg met een koeriertas op mijn rug gefietst om te zijn genezen van fietsen met rugzak :(

Bovendien vind ik het wel praktisch om de bananenzakken van een fietsshirt bereikbaar te houden.

Bedankt voor de reacties!

Sjors
Sjors schreef: Gaat zo Fly onder de achterrem, of moet ik dan ook op zoek naar een langere bout?
Op foto's zie ik de Fly wel steeds op die plek bevestigd, maar op fietsen zonder raceremmen. Of het past onder de racerem weet ik niet.
Pedalero schreef:
Sjors schreef: Gaat zo Fly onder de achterrem, of moet ik dan ook op zoek naar een langere bout?
Op foto's zie ik de Fly wel steeds op die plek bevestigd, maar op fietsen zonder raceremmen. Of het past onder de racerem weet ik niet.
ZO is het bedoeld, maar er moet misschien een langere inbusmoer onder
Sjors schreef: Met 30-25, flink wat kilo- en hoogtemeters in de benen en een 'we-gaan-niet-opgeven-mentaliteit' zou het qua verzet toch moeten lukken?
[voorspelling] als je een 27-er of 28-er cassette monteert gebruik je die ook, en ga je vast niet langzamer ;)
Juist, ik ga denk ik op zoek naar een Fly. Tijd zat om daarna evt. nog een andere inbusbout te regelen, mocht dat nodig zijn.

Een 27 of 28 zou zeker niet gek zijn, maar met die 25 blijf ik wel solidair aan mijn fietsmaatje die de hele rit moet zien te volbrengen op 34-28 ;)

[maar eigenlijk zou ik geen medelijden moeten hebben met dat wielervolk dat heel hard roept dat je als 'echte' wielrenner niet met triple kan rondrijden..]

Sjors
De grens tussen helden en dommerds is soms dun..... :wink:
De grens tussen een 25 en 27 is ook maar dun.

I.e. het verschil in pijn zal erg klein zijn. Als je het normaal gesproken op de 25 red, zal dat met een paar kg bagage ook wel gaan. Aan de andere kant: het is ook een leuke uitdaging om de 27 de hele vakantie schoon te houden. :wink:
Net een Tubus Fly op mijn racefiets gemonteerd: ziet eruit als een enorm stijve oplossing.

Ben benieuwd hoeveel verschil het 25mm bandje gaat maken, breder had misschien wel gekund, maar dan was er nog maar heel erg weinig ruimte overgebleven voor het achterwiel om rond te draaien..

Overweeg je een Fly dan moet je er aan denken dat de drager zelf ook niet veel ruimte heeft voor brede banden/spatborden.

Sjors
Sjors schreef:Overweeg je een Fly dan moet je er aan denken dat de drager zelf ook niet veel ruimte heeft voor brede banden/spatborden.
Ik heb eens 47-mm-banden op een van mijn fietsen proberen te zetten. Ze zaten klem in het frame, niet in de Fly. Krap is pas krap als het klemt, al zijn spatborden met te weinig speling wel een risico, ze willen wel eens klem komen te zitten en dat kan erger zijn dan het lijkt (koprol, gelukkig zelf geen ervaring).
Met de 27 compenseer je waarschijnlijk ongeveer voor de bagage, de misschien grotere bidons en de iets grotere diameter van de band, al is dat laatste verschil natuurlijk tamelijk academisch.
Jullie nemen vast de klim vanaf Grenoble naar Lans-en-Vercors, erg mooi :D
Leon
Door de bevestiging met adapter hangt de drager vrij laag boven de band. Denk dat dat aan normale oogjes minder een puntje is.

Misschien had een 28mm bandje achteraf ook gekund, maar goed, we gaan het nu maar zo doen.

Richting Lans-en-Vercors is ook fraai, maar ons plan is Croix de Fer, Galibier, Izoard, Vars, Bonette en dan uitbollen naar de Middellandse Zee over de St. Martin, Turini en Braus ;)

Sjors
Heel veel plezier!

Ik heb 2 vraagjes,
- Hoeveel kilo heb je uiteindelijk bij je denk je (alleen achterop, of ook nog een stuurtas) ?
- wat voor achterwiel heb je?

Groeten
Eric
- Hoeveel kilo heb je uiteindelijk bij je denk je (alleen achterop, of ook nog een stuurtas) ?
Max. 5 kilo ofzo? Geen stuurtas.
- wat voor achterwiel heb je?
32x DT comp (14/15), CXP22 velg, 105 naaf

Sjors
Vanavond thuis gekomen van een weekje Grenoble-Nice, was waanzinnig mooi. Niet heel ver (±550km), wel flink wat hoogtemeters (±12000).

Als je de Bonette hebt gehad, weet je dat je er wel komt ;)

Met 30-25 was het prima te doen, maar dat lijkt me wel een bovengrens.

Tubus Fly icm 25mm bandje en twee voortassen werkte top. Reservespaken niet nodig gehad, niet eens een lekke band gehad.

Bedankt voor de tips!

Nieuw plan: Perpignan-Biarritz ;)

Sjors
Hoi Sjors,
ben zelf ook aan het denken om voor m'n eerste reisvakantie/lang weekend m'n racefiets tijdelijk om te bouwen. Ik vraag me af welke tassen je op de tubus fly heb gemonteerd en of je geen problemen had dat je hakken tegen de tassen aan kwamen tijdens het fietsen.

Is het tevens mogelijk om eens een foto te posten hoe het geheel er uit ziet bij jou?

hoor het graag.