Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schijfremmen - Forum Wereldfietser

schijfremmen

Mijn huidige vakantiefiets is aan vervanging toe. Deze heeft hydraulische Magura remmen. Zijn prima remmen. Op mijn MTB heb ik echter schijfremmen. Die zijn misschien nog wel iets fijner.
Nu overweeg ik schijfremmen op mijn vakantiefiets - een Santos. Het valt me echter op dat ik alleen 'goedkopere' vakantiefietsen (Batavus, Gazelle) met schijfremmen uitgerust zie.
Hier is vast een reden voor. Maar welke? Ik kan hier niets over vinden.
Ik fiets overigens alleen in Europa (misschien ivm onderdelen van belang).

Heeft iemand suggesties waar ik meer info kan vinden? Of wil iemand zijn ervaringen delen?

groetjes, Berry
Hoi Berry,

santos monteert geen schijfremmen. Schijfremmen kunnen makkelijker kapot gaan als je fiets valt of als je hem transporteert in een vliegtuig.
Karin -die voor De Vakantiefietser werkt- is ooit van China naar Nederland gefietst met een spontaan gekochte Chinese Giant. Af en toe deed ze de fiets in de bus en ze moest de schijf weer rechttimmeren :x
De remweg van een schijf is korter dan de schijf die een velg heet. Dat houdt in dat bij lange afdalingen je (kleine?) schijf heel erg heet wordt met alle gevolgen van dien. De remweg van een velg is iets meer dan 2 meter, dus die heeft meer tijd om af te koelen.

Nou, zo zijn nog wel wat redenen waarom wij in de winkel schijfremmen 'verbieden'.
Maar niets ten nadele van de remkracht hoor :)

Er er zijn fietsers (zoals John T. te A.) die wel positief zijn over schijfremmen. En dat is het leuke van mensen, zo veel mensen, zo veel meningen.
Eric Schuijt schreef:Maar niets ten nadele van de remkracht hoor :)
Die remkracht is inderdaad super, als je goede schijfremmen hebt. Maar voor wat het waard is: ook vakantietandems hebben met de Magura HS-33 voldoende remkracht aan boord. Sommigen monteren nog een sleeprem om de snelheid "af te toppen" maar dat is zeker geen noodzaak. Omdat de sleeprem uit productie is zie je tegenwoordig (al is het maar voor de gemoedsrust) ook wel een schijfrem op het achterwiel als tweede rem. Die kun je in afwisseling met de velgrem gebruiken. Mijn idee voor jouw fiets: Magura HS-33.
Op mijn vorige vakantiefiets (Koga, is helaas gestolen) had ik schijfremmen. De remkracht die je hiermee kan krijgen is idd top. Maar die remkracht heb ik zelfs niet volledig nodig gehad met stijle afdalingen met volle bepakking. Na een tijdje zat er ook een kleine slag in mijn schijf, waardoor die constant licht aanliep, dit vraagt dan weer enig onderhoud.
Op mijn nieuwe fiets (Santos) heb ik Magura HS33 zitten, ik merk alleen bij afdalingen met bepakking dat de remkracht minder is. Tot nu toe is mijn enige onderhoud het bijstellen en het vervangen van blokjes.

Ik zou jou dan ook adviseren om voor Magura's oid te gaan.
Hoi,

Ik heb een Koga Worldtraveller met Magura Louise schijfremmen. Na de eerste set schijfremmen werden deze vervangen door Magura Louise 2002. Die hebben het voordeel dat ze zelf afstellend zijn (tegenwoordig alle hydraulische schijfremmen). Geen kromme schijven of gebroken schijven gehad, en deze fiets heeft al heel wat reiservaring (tiental keer op het vliegtuig). Wel moet je rekening houden dat je de remmen soms moet ontluchten, ook na een vlucht. Ik vind de afstelling van schijfremmen en het ontluchten soms nogal een gedoe, vooral in vergelijking met V-brakes. Ook heb ik onlangs op mijn ligfiets een doorgesleten hydraulische leiding (magura HS33) vervangen. Dit is een werkje waar je echt wel een goede hamer, een bankschroef en het juiste Magura-nylon-blokje voor nodig hebt. Ook het ontluchten van die remmen was een heel gedoe. Ik vraag me echt af wie 'in het veld' remmen kan ontluchten en een leiding kan monteren (veel gereedschap nodig). Ook zijn er heel veel verschillende remblokken voor schijfremmen. Op mijn stadsfiets heb ik mechanische Shimano schijfremmen. Zolang je de kabels goed proper houdt remt dit beter dan een V-brake, maar minder goed dan hydraulische remmen. Afstelling en onderhoud zijn wat makkelijker doordat je niet moet ontluchten. Maar voor reisfietsen hebben ze weinig meerwaarde, buiten dat de schijven langer proper blijven ten opzichte van velgremmen.

Om een kort antwoord te geven. Mijn volgende fiets zal terug gewoon V-brakes hebben. Vooral voor langere reizen in primitievere landen, kan je beter toch wat meer lowtech hebben. V-brakes zijn nu bijna over heel de wereld goed verkrijgbaar. Als je in westerse landen blijft, kan je voor schijfremmen kiezen omdat die gewoon beter remmen. Een lange afdaling met veel bepakking gaat gewoon beter met schijfremmen. Vooral in de regen.

Groeten,
Dan
Hydraulische HS33 velgremmen repareren lastig? Ja, het is lastiger dan V-Brakes en daarom is het soms goed om V-Brakes te nemen.

Uit de praktijk weet ik dat -bij onze klanten- problemen met HS33 remmen hooguit één keer per twee jaar voorkomen. Lees dit dus niet verkeerd :D:D: Ik bedoel niet dat iedere klant een keer per twee jaar problemen heeft :oops: , Maar dat van al onze klanten hooguit een halve klant per jaar problemen heeft.

Een onderzoekje (ik meende van TrekkingBike Magazine) van twee jaar geleden in Duitsland wees uit dat HS33 de minst onderhouds- en storingsgevoelige remmen zijn.

Voor die halve klant per jaar hebben wij voor Magura remmen een reparatiefilmpje gemaakt: http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... he-remmen/
Hoe verhouden de magura hs33 remmen zich eigenlijk qua gewicht tov v-brakes (en andere remsystemen)?
Goh, mensen, dank je wel voor alle verhalen en ervaringen. Hier heb ik wat aan. Heel duidelijk al die meningen en vooral de argumentatie is interessant.
Schijfremmen op mijn MTB bevallen me goed, maar mijn twijfels voor de vakantiefiets zijn dus gegrond. Op mijn huidige vakantiefiets zitten nog Magura hs11 remmen en ik heb daar nooit problemen mee gehad. Als ik daar al tevreden mee kan zijn..... :)

Aankomend weekend ga ik voor een paar weken naar het buitenland. Nee, niet fietsen :wink: Ik zal daar w.s. geen internet tot m'n beschikking hebben. Dus, mocht je binnenkort nog op mijn vraag reageren, dan kan ik je antwoord pas later lezen en eventueel beantwoorden.

Tot zover iedereen al super bedankt!

groet, Berry
Een laatste nadeel van schijfremmen is dat de voorvork veel sterker en stijver moet zijn. Dat betekent dat je een comfortabele klassieke stalen voorvork met dunne poten wel kunt vergeten. Bij ons in het gezin hebben nu drie van de vier vakantiefietsen Magura velgremmen, tot grote tevredenheid.
Wim
Dan schreef:Hoi,

Ik vraag me echt af wie 'in het veld' remmen kan ontluchten en een leiding kan monteren (veel gereedschap nodig).
Op zich is ontluchten geen probleem, je hebt niet meer dan een steek- en een inbussleuteltje nodig en verder zijn de handelingen precies hetzelfde als dat je het in de werkplaats of je schuur doet. Enige waar je een beetje mee moet oppassen zijn stof en zand.
Verder ga je voor eventuele vervanging van leidingen onderweg natuurlijk niet klooien met nylon blokje, hamer, enz, enz, maar maak je die gewoon van te voren thuis zodat je onderweg enkel de leiding hoeft om te sleutelen.
Nog een nadeel van een schijfrem in het achterwiel:
:arrow: Een eventuele Rohloffnaaf vereist een externe schakelbox (terwijl de interne box iets soepeler schakelt)
:arrow: Als bagagedrager heb je een speciale - voor schijfrem geschikte - drager nodig (de tubus cargo, bijvoorbeeld, past niet zónder aanpassingen)
:arrow: De combinatie van schijfrem-bagagedrager-Bob Yak past ook niet standaard (vereist ook weer aanpassingen).

Beetje vergezocht nadeel: schijfrem is gevoelig voor vervuiling door olie/vet. En er is een categorie mensen die een enorme aandrang voelt om zo'n schijf even met de vingers te betasten. Moet je vervolgens toch eerst weer ontvetten. Liefst met ontvetter die je als vakantiefietser uiteraard altijd bij je hebt... :?

Voor een tandemrijder met extra schijfrem, aansluitend bij wat Marten al schreef:
- redelijk overbodig, Magura heeft ruimschoots voldoende remkracht, zelfs voor een volbepakte tandem;
- Nadeel is dat de stoker een extra rem heeft die hij/zij impulsief ook nog wel eens wil gebruiker ("stop, ik wil hier een foto maken"). En daar word ik dan weer niet heel vrolijk van: vreemd gevoel als iemand anders de fiets gewoon stil zet (want ja, remmen doet die schijfrem wel, i.t.t. tot de vroegere sleeprem).
Jammer voor ons dat dit inzicht iets te laat is gekomen; :wink:
Matthie9000 schreef:Hoe verhouden de magura hs33 remmen zich eigenlijk qua gewicht tov v-brakes (en andere remsystemen)?
Heel goed - vooral als je de uitstekende remkwaliteit en storingsongevoeligheid meerekent. Je moet ze in elk geval niet achterwege laten vanwege het gewicht. Zo, dat was de stelling van de dag :)
ankeric schreef::arrow: Als bagagedrager heb je een speciale - voor schijfrem geschikte - drager nodig (de tubus cargo, bijvoorbeeld, past niet zónder aanpassingen)
:arrow: De combinatie van schijfrem-bagagedrager-Bob Yak past ook niet standaard (vereist ook weer aanpassingen).
Beide problemen zijn over als de tandembouwer het remlichaam op de liggende achtervork monteert (Robbert, lees je mee? :wink: )
Ik heb een schijfrem op het voorwiel van mijn vakantiefiets. Op het achterwiel zit een velgremmetje, dat dient vooral voor afdalingen over gravel of modder en als reserve. Ik gebruik hem vrijwel nooit.

Die ene rem is altijd ruim voldoende geweest. Nu reis ik vrij licht (treingewicht 100 à 105 kg), maar wel met een ligfiets en die zijn dusdanig aerodynamisch dat je remmen toch weer meer moeten doen dan op een gewone fiets.

De grote voordelen zijn
- De remkracht, en dat deze remkracht blijft als het regent;
- Dat je velg heel blijft en dat je je velgen dus ook alleen voor de mooiigheid hoeft te poetsen;
- Dat je wel heel gekke dingen moet doen om de boel oververhit te krijgen, en dat als het je toch mocht lukken, je band niet zal klappen.

Nadelen zijn:
- zwaarder, oa door andere voorvork;
- remblokjes zijn minder goed verkrijgbaar, moet je dus meenemen (ik reken met 1 setje voor 5000 km + 1 reserve);
- je moet een torx-sleuteltje meenemen.

Ik geef toe dat mijn fiets nooit in een vliegtuig heeft gezeten, maar wel in tientallen treinen, nog meer veerboten en een aantal bussen. Daarnaast is hij meermaals omver gegooid door collega's in de fietsenstalling en ben ik een paar keer goed hard onderuitgegaan. Nooit is de schijf krom geraakt. De verhalen over kromme schijven zijn denk ik op z'n minst overdreven. Natuurlijk, alles kan kapot maar de schijf zit redelijk beschermd en een klein slingertje er in is echt geen probleem.

Wel denk ik dat hydraulische remmen niet geschikt zijn voor vakantie- of woonwerkfietsen. Te onderhoudsgevoelig en de hydrauliek vereist speciaal gereedschap om te repareren. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel goede mechanische schijfremmen: de Avid BB7. Sinds jaar en dag de standaard in ligfietsland, en dat is niet voor niks.

De mijne heb ik voorzien van hoogwaardige Jagwire-kabels, en sindsdien remt hij bijna net zo goed als een hydraulische schijfrem. Ik moest echt voorzichtiger gaan remmen.

Dus ja, ik kan de schijfrem van harte aanbevelen als rem op vakantiefiets, maar dan wel de BB7.

Grtjs, Walter