door
Pimmmm » ma 16 aug, 2004 22:04
Dag allen,
Op maandag 19 juli jl. was het zover en hebben we het rondje ten zuiden van Ezcaray (zoals op de kaart gestippeld) gefietst. Op advies van een 'local' hebben we het rondje met de richting van de klok gefietst, de afdaling bij Posadas zou bosrijker en daardoor schaduwrijker zijn, wat beter in de middag zou passen. Het rondje is absoluut de moeite waard, op een kam van ca. 1950 meter hoog rijden met aan weerszijden een dal van honderder meters diep is wel een waardevolle ervaring, het onverharde deel is goed te fietsen. De afdaling naar Posadas is steil, ik heb meerder keren stil gestaan om mijn velgen te laten koelen. De totale afstand van Ezcaray naar Ezcaray is ongeveer 67 kilometer en het gehele rondje telt ca. 1575 hoogtemeters.
Speciaal voor Koen, ik kwam op de kam twee fietsers tegen die op advies van een boswachter (lijkt mij betrouwbaar dan de lokale VVV) wel degelijk op weg waren naar het zwarte 'pad' om aan te sluiten op de col ten westen Canales de la Sierra. Dit 'pad' staat ook gewoon met een bord aangegeven op de kam.
Verdere handige informatie:
- Vanuit Casalarreina naar Ezcaray loopt een '
Via Verde', een buiten gebruik gestelde spoorwegverbinding die enkele honderden meters oostelijk van de reguliere weg ligt en die geheel geleidelijk klimt en absoluut autovrij is.
- In Ezcaray is geen camping.
- Als je al in de buurt bent dan lijkt me deze
Via Verde ook absoluut de moeite waard, door tijdgebrek heb ik deze helaas niet kunnen fietsen.
groet