Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Praagroute of Reitsma naar Rome deel1? - Forum Wereldfietser

Praagroute of Reitsma naar Rome deel1?

Beste fietsvrienden,

Ik wil volgende maand door Duitsland fietsen en ik wil kiezen tussen het bereiken van de grens met Tsjechië OF die met Oostenrijk. Oftewel: De Praagroute tot Tsjechische grens of Reitsma's route naar Rome deel 1 (tot Bregenz, Oostenrijk)
Wie heeft één of zelfs beide route(s) gereden? En wat is jullie ervaring?
En wie kan me advies geven; naar het oosten of naar het zuiden?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten!
Bas.
In de zomer van 2009 heb ik de Reitsma route gefietst, in de zomer van 2009 de route naar Praag. Kijk voor reisverslagen en foto's op mijn site.

Volgens mij is de enige keuze die je moet maken welke route je eerder moet doen en dat kan je misschien het beste laten afhangen van kop of munt.

En als je dan toch al bij de grens met Tsjechië bent, waarom niet door naar Praag? Ik denk dat het vanaf Praag makkelijker is om terug te komen met ander vervoer dan vanaf Fischern.

Als je voor het eerst op fietsvakantie gaat en niet heel veel ervaring hebt met fietsen, zou ik de Reitsma eerder doen. Die is tot Oostenrijk minder zwaar dan de Praagroute, hoewel ik overal de (heuvelachtige) doorsteekjes heb genomen en redelijk zware detour via Bayreuth. Bovendien zijn de campings er in grotere getale.

Het voordeel (zo ervaar ik het) van de andere route is dat de Praagroute weer een deel oost-Duitsland mee pakt en juist als je door Duitsland wilt fietsen, hoort dat deel er natuurlijk ook bij.

Kort samengevat: ik vind de Praagroute meest Duits, maar ben blij eerst de Reitsmaroute gedaan te hebben voor ervaring. Beide zijn ontzettend mooi, zowel natuur als cultuur. Uiteraard zullen de meningen verdeeld zijn welke mooier is, maar over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

Mocht je kiezen voor de route naar Praag. In het boekje staat dat de camping bij Mihla aan het zwembad matig is. Ik heb de camping als heerlijk genoten. Maar dat geheel terzijde.

Meer info nodig? Vraag maar via het forum, geen probleem.
Een paar jaar geleden heb ik de Reitsma route gereden en die als heel relaxed ervaren. Veel campings onderweg en een mooie route. Verbazingwekkend hoe rustig je door het Ruhrgebied kunt fietsen.
Er zitten veel stukken langs rivieren in als ik me goed herinner waardoor je altijd 'activiteit' om je heen hebt. Zoek je 'eenzaamheid' dan kun je misschien beter oostelijk gaan.

Is het je eerste fietsvakantie en hou je van de (Zuid-)Duitse cultuur dan is Reitsma een aanrader denk ik.