Zelf rij ik op vakantie ook op een tandem, al is dat er dan een voor een kind achterop (en met de bagage toch vooral in een kar), en dat is een minder extreme belasting dan met een volwassene achterop (zie ons hier:
http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html)
Het begint inderdaad met flink hard oppompen, maar dat is niet alles, je hebt ook wat steviger banden nodig, en vooral banden met een goede bescherming tegen lekrijden. Immers, door het veel grotere gewicht worden elk stukje glas en elke doorn er met veel meer kracht ingedrukt. Om dezelfde reden is de slijtage natuurlijk aardig wat groter.
Het draagvermogen van een band wordt groter naarmate de band breder is, dus ik zou voor het breedste model gaan dat nog past op je tandem. Dat vermindert bovendien de rolweerstand (heus) en geeft een veel hoger comfort. De bandentechniek is inmiddels zoveel vooruit gegaan dat brede banden heel soepel en licht kunnen zijn.
Het profiel dat je kiest hangt vooral af van de ondergrond waarop je wilt fietsen. Op asfalt is een glad of slechts heel licht geribbeld profiel het beste, maar naarmate de ondergrond losser en ruwer wordt wil je natuurlijk een wat grover profiel. Als je zowel flink wat asfalt zult tegenkomen als flink wat ruwe ondergond kun je er dus voor kiezen zowel (opvouwbare) slicks als (opvouwbare) terreinbanden mee te nemen.
Dit is allemaal nog wat abstract natuurlijk, en daarom zal ik je onze persoonlijke ervaringen van de laatste jaren geven. Onze Thorn tandem met 26 inch wielen werd afgeleverd met Panaracer High Road 26x1,5 inch banden. Die zijn spectaculair licht en heel glad en soepel. Vergeleken met traditionele smalle bandjes waren ze heel wat comfortabeler, en gaven ze ook flink wat meer steun op een losse ondergrond. Toen we korte tijd later in Engeland gingen wonen bleek ook het nadeel: ze rijden erg makkelijk lek. We gebruikten de tandem ook om de kinderen naar school te brengen, en er lag zoveel glas op straat dat we soms elke week lekreden. Dat kun je niet hebben als de kinderen naar school moeten en je zelf naar je werk moet. Vervolgens hebben we Panaracer Pasela 26x1,75 banden met Kevlar antilek laag gemonteerd. Dat was een stuk beter, met minder lekke banden, en meer comfort. Dat laatste leek ook te leiden tot minder rolweerstand en een makkelijker te controleren fiets. Na een tijdje sneuvelde de voorband echter doordat de zijwand scheurde (door de dynamo?). We hebben toen een tijdje gereden met de dikke band achter, en weer een oude High Road 1,5 aan de voorkant. Zo zijn we vervolgens ook weer op vakantie geweest, en dat ging wel (de voorband krijgt veel minder de verduren dan de achterband). Toch was het eigenlijk een beetje te kwetsbaar, en dat is gewoon onhandig. Niets is zo vervelend als een lekke band op het verkeerde moment als je met kleine kinderen aan het trekken bent.
De les die we hieruit konden trekken was dat we nog wat breder en nog wat steviger moesten gaan. Na flink wat studie is de keus gevallen op een stel Schwalbe Marathons (de gewone, dus niet de XR) in de maat 26x1,9. Breder past er niet op onze tandem. De stevigheid van de XR is voor ons gebruik overbodig, en de gewone Marathon rolt natuurlijk een stuk lichter. Ik aarzelde tussen deze 50 mm brede Marathon en een 50 mm brede Big Apple, maar Schwalbe adviseerde bij een tandem te kiezen voor de steviger Marathon. En dan de hamvraag: hoe bevalt het? Het antwoord is dat het vooralsnog werkelijk geweldig bevalt. We hebben er nog niet heel veel op gereden, maar in elk geval ook nog geen lekke banden gehad. Het is een flink wat steviger band dan die Panaracers, dus ik neem aan dat het met de lekke banden wel een stuk beter zal gaan. Wat vooral ook opvalt is het grotere comfort en de rustiger besturing. Dit is echt veel lekkerder fietsen. Op asfalt is de rolweerstand wel wat hoger dan van die lichte Panaracers (maar die zijn dan ook spectaculair), maar op een ruwe ondergrond ligt het omgekeerd schat ik zo. De verklaring hiervoor moet dezelfde zijn als bij (vol)geveerde mountainbikes: door de extra vering en demping rolt de fiets rustiger over oneffenheden.
Ik weet niet of de gewone Marathon ook voor jouw doen geschikt is. Met twee volwassenen en veel bagage op de tandem is de belasting flink wat groter dan bij ons. Als het je vooral om lekbestendigheid gaat kun je dan kiezen voor de Marathon plus (niet de Cross plus, want die heeft een grover profiel), of zelfs de XR. Van die laatste hoor je steeds dat hij erg sterk is, maar ook erg stroef rijdt.
Overigens heb ik ook flink wat problemen met binnenbanden gehad, en dan vooral rond de ventielen. Tandems betekenen gewoon een grotere belasting van het materiaal, en dat blijkt eigenlijk vooral bij de diverse onderdelen van de wielen.
Meer informatie over banden is te vinden op de befaamde site van Sheldon Brown:
http://www.sheldonbrown.com/tires.html
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Wim Jongman