Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor een nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor een nieuwe fiets

Ik wil binnenkort met de fiets het woon-werk verkeer afleggen. Dit is 50 Kilometer per dag.
In het begin wil ik 2 a 3 dagen met de fiets... in de winter ook, maar niet als er sneeuw ligt.

Ik ben vrij zwaar (+100 KG), omdat ik ook aan fitness doe.

Nu heb ik een "Opa" fiets en dat is niet echt een fiets om 50 Kilometer per dag mee af te leggen. Deze gaat dus weg en er moet een andere voor in de plaats komen.
Waar moet ik nu opletten?

Fiets wil ik dus voor alledag gebruiken, maar ik wil ook een beetje door kunnen fietsen. Ik denk zelf dat ik op een trekking fiets uitkomt.

Pech onderweg?? Ik wil snel een binnenband kunnen wisselen. Plakken ga ik niet onderweg doen. Wiel(en) moet(en) dus makkelijk van de fiets af te halen zijn.

Ik heb natuurlijk al een beetje gezocht op dit forum, maar er wordt vaak gericht gevraagd naar ervaringen over een bepaald merk/type.
Ik wil eigenlijk gewoon weten, waar ik op moet letten als ik een fiets wil kopen voor wat ik ermee wil doen.

Budget ligt rond de duizend euro.

Alvast bedankt!
mvcsteroids schreef:Ik wil binnenkort met de fiets het woon-werk verkeer afleggen. Dit is 50 Kilometer per dag.
In het begin wil ik 2 a 3 dagen met de fiets... in de winter ook, maar niet als er sneeuw ligt.

Ik ben vrij zwaar (+100 KG), omdat ik ook aan fitness doe.

Nu heb ik een "Opa" fiets en dat is niet echt een fiets om 50 Kilometer per dag mee af te leggen. Deze gaat dus weg en er moet een andere voor in de plaats komen.
Waar moet ik nu opletten?

Fiets wil ik dus voor alledag gebruiken, maar ik wil ook een beetje door kunnen fietsen. Ik denk zelf dat ik op een trekking fiets uitkomt.

Pech onderweg?? Ik wil snel een binnenband kunnen wisselen. Plakken ga ik niet onderweg doen. Wiel(en) moet(en) dus makkelijk van de fiets af te halen zijn.

Ik heb natuurlijk al een beetje gezocht op dit forum, maar er wordt vaak gericht gevraagd naar ervaringen over een bepaald merk/type.
Ik wil eigenlijk gewoon weten, waar ik op moet letten als ik een fiets wil kopen voor wat ik ermee wil doen.

Budget ligt rond de duizend euro.

Alvast bedankt!
Dat zijn nog eens goede voornemens, elke dag 50km fietsen.

Belangrijkste bij een woonwerkfiets....
1) ergonomie (maat frame, afstand bovenbuis in relatie tot je bovenlichaam, snelle sportieve dan wel luie comfortabele fietshouding)
2) zadel (zoek eentje uit die goed bij je past en waarbij je het elke dag 2 uur vol kunt houden)
3) ligstuur (comfortabel en aero, dus snel.... je kunt bovendien beter kracht zetten)
4) je wilt voor je woonwerkfiets (waar je dag in dag uit mee fietst, door regen en wind) gewoon een onderhoudsvriendelijke stevige fiets (want 100kg).
5) Een opa-fiets, mits goed afgesteld zou wel eens een goede optie kunnen zijn. Lekker singlespeed (in het vlakke nederland heb je nauwelijks versnellingen nodig), waardoor eenvoudig onderhoud. Stalen frame hufterproof. En met aanvullend een paar goede (nieuwe) wielen (met schwalbe marathons, handgespaakt, goede naven) en een goed bracket (vierkante as), brede kettingbladen en breed ketting (kmc z510) ben je al aardig onderhoudsvrij onderweg.
6) liefst met velgrem, maar je opa-fiets zal wel een terugtraprem hebben (niet erg, mits je er maar niet fully loaded mee op vakantie gaat)
7) totale kosten geschat (nieuwe wielen (200), banden (50), as (25), opzetstuur (25), ketting (20) plus extras. totaal ca 300-400euro?
8) kun je de overige 600-700 euro mooi besteden aan goede (regen)kleding :)

wil je een nieuwe fiets, een vakantiefiets met versnellingen dan zul je al snel een VSF t400 als advies horen...., wel 200euro meer dan je budget
Ik deed de 25km/dag ook singlespeed en dat beviel uitstekend.

Dat binnenband wisselen onderweg wordt volgens mij een beetje lastig bij een naafversnelling fiets. Ik heb gereedschaploos uitneembare wielen gecombineerd met naafversnelling tot nu toe alleen gezien op een Idworx met excenter trapas, en een koga met kettingspanwieltje zonder kettingkast. Lijkt me een uitdaging om dat op een omgebouwde opafiets voor elkaar te krijgen maar ik kan het mis hebben. Meestal zit het sowieso niet op een stadsfiets omdat je wielen dan makkelijker gejat worden.

Merlijn
25 km enkele reis is behoorlijk wat. Dat moet je niet onderschatten, zeker als je op je werk en 'savonds ook nog wat wilt kunnen doen. 's Zomers is het misschien nog wel te doen op een opafiets, hoewel je zonder versnellingen echt op moet passen dat je je knieën niet verknalt. Maar in de winter gaat het allemaal veel zwaarder worden omdat je fiets zwaarder loopt, er meer en hardere wind is, je veel meer lichaamswarmte verliest en dergelijke.

Het beste advies dat ik je kan geven is: Neem een ligfiets. Reserveer de helft van je budget voor een tweedehands, en de andere helft om hem op te knappen met hoogwaardige onderdelen.

Wil je een nieuwe, verdubbel of verdrievoudig dan je budget. Dat lijkt veel geld, maar per kilometer valt het in het niet bij autorijden of OV'ren.

Groetjes,

walter
Merlijny2k schreef:Ik deed de 25km/dag ook singlespeed en dat beviel uitstekend.

Dat binnenband wisselen onderweg wordt volgens mij een beetje lastig bij een naafversnelling fiets. Ik heb gereedschaploos uitneembare wielen gecombineerd met naafversnelling tot nu toe alleen gezien op een Idworx met excenter trapas, en een koga met kettingspanwieltje zonder kettingkast. Lijkt me een uitdaging om dat op een omgebouwde opafiets voor elkaar te krijgen maar ik kan het mis hebben. Meestal zit het sowieso niet op een stadsfiets omdat je wielen dan makkelijker gejat worden.

Merlijn
Lekrijden hoort al bijna bij het verleden.

Maar wanneer rijdt je lek met Schwalbe Marathons? Heb er nog nooit een lekke band mee gehad. Wil je nog meer zekerheid dan is er nog de Marathon Plus versie.

Een kettingspanwieltje is wellicht nog een practischere oplossing dan een excentrische bracket (hoogstens ietsje pietsje meer onderhoud, maar je hoeft je ketting niet meer te spannen en een simpel bracket is al voldoende om toe te passen. Gewoon een staal crossframepje scoren op marktplaats en ombouwen maar.
Het is een Johnny Loco Grand 1888.... je weet wel zo een van een van de grootste banken in NL. Het gaat mij inderdaad niet om de versnellingen, maar wel voor het gemak met pech onderweg. Daarnaast wil ik een sportieve zit (moet toch een beetje snelheid maken en dan moet dat grote lichaam naar beneden:-)).

Een beetje boven budget of onder is geen probleem.

Ik wil niet, sorry dat ik het zo zeg, "genaaid" worden bij de fietsenboer. Daarom wil ik graag weten waar ik op moet letten.

Ben 1,95 en boven de 100KG, maar of dat wat uitmaakt qua frame??

Ligfiets is geen optie, omdat ik de fiets ook gewoon wil gebruiken als ik met het gezin naar buiten ga. En een ligfiets kan ik niet kwijt in de kelder.

Het wordt wel pittig, maar het bespaart mij hardlopen en sportschool (cardio).
mvcsteroids schreef:Het is een Johnny Loco Grand 1888.... je weet wel zo een van een van de grootste banken in NL. Het gaat mij inderdaad niet om de versnellingen, maar wel voor het gemak met pech onderweg. Daarnaast wil ik een sportieve zit (moet toch een beetje snelheid maken en dan moet dat grote lichaam naar beneden:-)).

Een beetje boven budget of onder is geen probleem.

Ik wil niet, sorry dat ik het zo zeg, "genaaid" worden bij de fietsenboer. Daarom wil ik graag weten waar ik op moet letten.

Ben 1,95 en boven de 100KG, maar of dat wat uitmaakt qua frame??

Ligfiets is geen optie, omdat ik de fiets ook gewoon wil gebruiken als ik met het gezin naar buiten ga. En een ligfiets kan ik niet kwijt in de kelder.

Het wordt wel pittig, maar het bespaart mij hardlopen en sportschool (cardio).
50km per dag is te doen, maar maak er niet een wedstrijd van. Neem de tijd voor een goed ontbijt en stap niet op het laatste moment op je fiets. Mooiste is als je op je werk kunt douchen. Setje schonen kleren op je werk bewaren en je zweetkleding ergens geurvrij laten drogen.

Heb dezelfde afstand ook een twee jaar lang gefietst, in het begin wennen (dipje rond 11h sochtends), maar op een gegeven moment wordt je er een stuk gezonder (en slanker) van. En als je van buiten zijn houdt dan kun je je niet vervelen op de fiets. De zonsondergangen en opkomsten zijn altijd het mooiste gedeelte van de herfst/nawinter.
Ja precies... ik geniet zeker van de natuur! Ik begin lekker vroeg en ik hoef mij niet te haasten. Ik hoef niet perse op een vast tijdstip te beginnen. Douchen op de zaak behoort ook tot de mogelijkheden.

Ik ga het natuurlijk wel opbouwen. Ik denk eerst 2 dagen in de week (maandag en vrjidag bijvoorbeeld). Je merkt vanzelf wanneer je sterker wordt en dan kan ik uitbreiden. Ik sport al 10 jaar intensief, dus beweging is niet vreemd.

Ik heb een baan, waar ik heel de dag achter een computertje zit. In de middag naar huis fietsen, geeft mij energie. Althans dat is nu ook het geval, als ik naar de sportschool ben geweest.

Opa fiets toch maar ombouwen?
mvcsteroids schreef:Ja precies... ik geniet zeker van de natuur! Ik begin lekker vroeg en ik hoef mij niet te haasten. Ik hoef niet perse op een vast tijdstip te beginnen. Douchen op de zaak behoort ook tot de mogelijkheden.

Ik ga het natuurlijk wel opbouwen. Ik denk eerst 2 dagen in de week (maandag en vrjidag bijvoorbeeld). Je merkt vanzelf wanneer je sterker wordt en dan kan ik uitbreiden. Ik sport al 10 jaar intensief, dus beweging is niet vreemd.

Ik heb een baan, waar ik heel de dag achter een computertje zit. In de middag naar huis fietsen, geeft mij energie. Althans dat is nu ook het geval, als ik naar de sportschool ben geweest.

Opa fiets toch maar ombouwen?
hier wat inspiratie :)

Als je knutselen aan je fiets ook leuk vindt, dan altijd doen.

Maar als je een tweede fietsje erbij wilt, dan is die VSFT400 zeker een goede optie. Wil je een onderhoudsvriendelijke rohloffnaaf dan moet er al snel een duizend euro bij.
Voor woonwerkverkeer is lowtech nog altijd duurzamer en onderhoudsvriendelijker dan hightech. Maar bij dergelijke afstanden is een goede fietshouding wel het belangrijkste. Aan jou om in te schatten of dat met die johnny loco mogelijk is. Die luie zitbuis en luie stuurbuis is misschien niet de prettigste houding.... Persoonlijk houdt ik van een sportieve zithouding, waarbij het zadel altijd ver hoger staat dan het stuur.
't valt mij op dat dergelijk vragen vaak terug komen op 't forum hier.
ik zou zeggen ga 's lekker naar de fietsenwinkel en wat proeftrappen.
't is er mooi weer voor.
Na wat rondjes merk je al snel wat je bevalt en of die een kans zou maken de jouwe te worden.
Mocht je 't wat te duur vinden, spaar je toch even verder.
Kan je vertellen dat je ook zeker dan geen spijt van je aanschaf zal hebben, wat is er nu prettiger dan met plezier op de fiets te zitten en zeker als je dat nog dagelijk wil doen ook.
Zelf trap ik ook op m'n vakantie fiets 't woon-werk verkeer weg.
Zonde om zo'n vakantie fiets alleen maar voor vakanties te gebruiken toch?

Even een beetje investeren en hop gaan met die Santos, Koga, VSF of weet ik veel.
Is je route vlak, open, stad, bos....?

Met jouw parameters zou ik aan een snel opgebouwde 29-er denken met wegbanden.
Singlespeed zou prima kunnen, ev een niet te diep racestuur maar een derailleur met een paar kransjes als het wat heuvelachtiger zou zijn kan ook

Belangrijk is dat je niet uitgehongerd om 17:00 weer aan de rit naar huis begint

Afbeelding

559 wielen maar je krigt het idee
Bijvoorbeeld dit cyclocrossframe: (maat 62cm, voor fietsers vanaf 190cm)

http://link.marktplaats.nl/440555723

Dit oversized alu-frame is sterk zat voor jouw gewicht verder zou ik 'm opbouwen met velgen met een hoog profiel, die blijven ook boven 100kg nog recht (bijv. Rigida DP18) en bijv. 28mm bandjes, tot 32mm gaat ook. Vaste spatborden passen ook nog op een cyclocrossframe - dit kun je bij een modern raceframe wel vergeten.
48-39 kettingblad voor en 12-23 achter verder afmonteren met een overjarige racegroep (bijv. Shimano 105, is prima voor woon/werk), volgens mij houd je dan nog geld over? (voor een naafdynamo ofzo)

Qua fiets ga je deze richting, denk ik, wel op als je een snel en licht forensenfietsje zoekt en aan een budget gebonden bent.
Periodiek onderhoud is en blijft een noodzaak bij dit soort fietsen, je bent toch 50x3x45= 6750km/jaar onderweg.

Marten bedoelt ook zoiets maar was me iets voor met zijn post. :oops:
pedalman schreef:
Marten bedoelt ook zoiets maar was me iets voor met zijn post. :oops:
Ik zou met 30mm bandjes prima uit de voeten kunnen, maar 100 kg/65kg * 30mm =46mm ;)

Als de route veel klepperende fietspadtegels of doorsteekjes door het bos bevat is breder wel fijn
TravelDuck schreef:'
Zonde om zo'n vakantie fiets alleen maar voor vakanties te gebruiken toch?
Als je veel WW kilometers maakt is het zonde om dat op een onaangepast stuk gereedschap te moeten doen.

De WW fiets moet wel een slot hebben, geen voordrager, hoogstens een simpel achterdragertje, geen uitgebreide verzetten voor bergen die je niet tegen komt, wel verlichting, een snelle zit waar je het maar een uur op hoeft vol te houden, misschien normale pedalen, geen computer.....

Alles wat er niet aan zit gaat niet stuk, kost niks, weegt niks, en is makkelijk schoon te maken
Zoals altijd veel verstandige raad van Marten. De vraag die blijft hangen is naar de omstandigheden. Lange ritten door de polder doe ik echt het liefst met een racestuur, maar in de stad heb ik liever een recht stuuur en zit ik liever meer rechtop. Het wegdek doet er ook toe, net als eventuele klimmen. Wil je er ook mee op vakantie?
Wim
Bedankt zover voor alle reacties. Ik ga niet met de fiets op vakantie... kan ik mijn vrouw niet aandoen:-) Ik wil hem wel voor recreatie gebruiken. Gewoon een alleskunner.

Ik fiets van Vlaardingen naar Zoetermeer. Ik fiets door de polder en een klein stukje door Delft. Weinig stoplichten en alleen maar verharde wegen.

Qua eten zit het wel goed. Ik eet nu ook goed en gedurende dag meerdere malen, dus niet alleen maar ontbijt, lunch en diner.

Ik dacht in eerste instantie aan een trekfiets, maar een racefiets is misschien beter. Onderhoud is geen probleem. Ik ben zuinig op mijn spullen, dus daar zorg ik goed voor.
Wat dacht je van een Surly Cross Check frame met racestuur? Dat is lekker snel maar met genoeg ruimte voor bredere banden en spatborden. Er zitten achter horizontale uitvaleinden op zodat er een naafversnelling (Nexus 8 premium) in past. Zet er een Tubus FLy dragertje op en een Sondelux naafdynamo met voor en achter dynamolampen, en je hebt alles wat je nodig hebt om snel en veilig naar je werk te komen. Het is ietsje over je budget, maar het rijdt stukken lekkerder en sneller.
Wim
Bedankt Wim.. dat lijkt me wel wat. Kan ik dit gewoon bij een betere speciaalzaak vinden? Bij mij in de buurt zit bike2build. Ik zal daar eens navraag doen.

Wordt dit voor je in elkaar geschroefd of moet je zelf aan de gang?
mvcsteroids schreef:Bedankt Wim.. dat lijkt me wel wat. Kan ik dit gewoon bij een betere speciaalzaak vinden? Bij mij in de buurt zit bike2build. Ik zal daar eens navraag doen.
Andere zaken voor je shortlist:
bike4travel
robs bikecentre
mvcsteroids schreef:Bedankt Wim.. dat lijkt me wel wat. Kan ik dit gewoon bij een betere speciaalzaak vinden? Bij mij in de buurt zit bike2build. Ik zal daar eens navraag doen.

Wordt dit voor je in elkaar geschroefd of moet je zelf aan de gang?
deze niets voor je bij bike2build?

Zelf knutselen is natuurlijk altijd het mooist overigens. Die singlespeed die Marten liet zien (be one) met big apples, dat ziet er goed uit. Alleen nog verlichting, spatborden en een standaard.